• Kisah Teladan

    KISAH TELADAN : Tolak Rasuah, Pintu Rezeki Terbuka Luas..

    “Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak diduga.”(Surah ath-Thalaaq (65) : ayat 2-3) Harta di dunia akan ditinggalkan, tidak dibawa ke dalam kubur-(Gambar Hiasan) Seorang saudagar bercerita tentang seorang pengawai kastam yang bertugas di sebuah pelabuhan di Arab Saudi tetapi meninggalkan kerjayanya itu. Sewaktu bekerja di pelabuhan, seluruh urusniaga perlulah berurusan melalui pegawai kastam itu. Suatu posisi yang boleh menyebabkan pegawai kastam ini menerima rasuah. Si pegawai ini adalah seorang yang sangat baik dalam tugasnya. Beliau pantang menerima rasuah sepanjang perkhidmatannya sebagai pegawai kastam walaupun beliau tahu bahawa pegawai atasannya selalu mengambil rasuah. Baca seterusnya ye>> Tiba suatu…

  • KEMBARA

    KEMBARA : Rekreasi Di Sg. Sedim.. Tenangkan Fikiran Sebelum Berjuang..

    “Jauh Perjalanan Luas Pandangan” “Cintailah Alam Sekitar” “Salam.. Esok mu nok g x mandi2 kat sedim? Shafiq mpp ajok mu. Ajok la awok2 mu g”, saya terima sms dari Pidin di kala malam semakin menggelap. Apa lagi, peluang nak jalan2 jangan dilepaskan pulak, rugi kalau tak pergi. Saya ajak la kawan saya si Fitri ikut sekali. Jadi, bermula la perjalanan kami ke Sg. Sedim (25/10/09) pada pukul 10.00 pagi. Sebanyak 7 buah motorsikal konvoi beramai-ramai.. Baca seterusnya>> Alhamdulillah.. Perjalanan berjalan seperti biasa dan selamat. Tetapi kat highway pulak sangkut. Polis Trafik ‘menyambut’ kami.. Tak pe la.. Tak buat salah buat apa nak takut. Tunjuk aje la lesen yang ada. Sampai…

  • Perspektif

    PERSPEKTIF : Bahangnya Semakin Terasa!!

    Pentas perjuangan yang telah bersedia menunggu para pejuang “Kau dah siap assignmnent manufacturing ke?”, soal Aizad kepada saya. “Bila masa pulak ada assignment manufacturing pulak nih?”, pelik saya dibuatnya. “Betul la Aizad.. Mana ada Pn. Salina suruh buat, tak pernah dengar pun”, tambah pula si Pidin dan Pejoe. “Ada la.. Pn. Salina suruh buat lepas kelas hari tu.. Hari ni last hantar tau!”, tegas Aizad. Alahai.. Macam manalah saya nak tahu ada assignment yang kena buat. Lecture tak bagi tahu pun dalam kelas. Selalunya kalau ada assignment akan dibagi tahu secara rasmi dalam kelas agar semua orang tahu. Ni mesti ada student jumpa lecture tanya pasal benda ni, apa lagi,…

  • Perspektif

    PERSPEKTIF : Kejadian Sejadah Berdiri.. Pelik Tapi Benar?

    “Sesungguhnya urusan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu, Dia hanya berkata kepadanya “Jadilah!” Maka jadilah sesuatu itu” (Surah Yassin ayat 82) Salam.. Sebenarnya saya tidak terlalu terkejut tentang fenomena ini apabila ia berlaku buat kali pertama. Tetapi selepas beberapa siri kejadian ini dilaporkan, hal ini yang membuatkan saya menjadi terkejut dan terkeliru. Secara kebiasaannya di Malaysia ini, sesuatu kejadian pelik yang berlaku selalunya akan mempunyai kejadian bersirinya selepas itu. Entahlah. .Betulkah perkara ini benar2 berlaku atau saja dibuat orang? Mungkin kes yang pertama adalah benar2 terjadi. Bagaimana pula dengan kes yang kedua? Wallahua’lam.. Saya mulakan dengan menyatakan beberapa siri kejadian ini.. Kejadian berlaku pada 1 Oktober 09 di Taman Haji Amin di…

  • Perspektif

    PERSPEKTIF : 1 MALAYSIA.. Antara Harapan Dan Kritikan..

    “Diri saya bukannya besar untuk mempersoalkan tentang konsep 1MALAYSIA. Tetapi hanyalah untuk renungan bersama” Pengenalan.. Konsep 1MALAYSIA diilhamkan oleh YAB Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia. Konsep ini bertujuan untuk mengeratkan perpaduan antara kaum di Malaysia. Konsep ini adalah satu konsep yang sangat baik bagi saya kerana kaum2 di Malaysia dapat menikmati nikmat keamanan yang berterusan jika rakyat dapat menghayatinya dengan berkesan. Sebagai rakyat Malaysia, kita perlulah mengikuti segala agenda kerajaan jika ianya adalah baik. Tetapi yang ingin saya perkatakan di sini ialah cara perlaksanaan yang kurang menyenangkan saya. Mungkin hal ini bukannya menggambarkan keseluruhan perlaksanaannya, hanyalah segelintir sahaja yang melakukan perkara yang tidak sepatutnya.…

  • Perspektif

    PERSPEKTIF : Perwakilan Atau Diwakilkan? Renungan Kepada Semua..

    JPK lama dan baru di Majlis Penghargaan JPK 2008 Pada 11.11.2008 di Bilik TV Kolej Zamrud telah diadakan satu majlis yang sangat bermakna kepada Ahli Jawatankuasa Perwakilan Kolej tak kira lama ataupun yang baru. Secara emosinya, ahli JPK yang lama berada dalam keadaan sedih dan gembira, begitu juga kepada ahli JPK yang baru. Apa yang dimaksudkan dengan perasaan sedih dan gembira itu? Adakah sama perasaan yang dirasai antara yang lama dan yang baru? Pastinya berbeza.. Kepada JPK yang lama, mereka berasa gembira apabila terlepas daripada amanah yang berat yang telah dipikul sekian lama, selepas ini tidak lagi bekerja dengan staf kolej, tidak bertugas menelefon RS dalam keadaan emergency yang menjadi…

  • Perspektif

    PERSPEKTIF : Persatuan Kesenian Islam UiTM Pulau Pinang.. Satu Coretan..

    Teringat kembali memori 30 Julai 2008, pastinya saya tidak dapat lupakan apabila saya dan rakan2 menghantar borang permohonan penubuhan Persatuan Kesenian Islam kepada unit aktiviti HEP UiTM Pulau Pinang. Dengan matlamat dan harapan untuk melihat syiar Islam terus mekar di kampus dengan cara memartabatkan kesenian islam, maka hadirlah motto “Towards Islamic Arts Priority” sebagai cogan kata dan pembakar semangat dalam perjuangan ini. Tugas dan amanah yang besar kepada saya apabila dilantik sebagai Presiden Persatuan Kesenian Islam UiTM Pulau Pinang yang pertama. Pasti ramai yang memerhatikan bahawa Persatuan Kesenian Islam (PKI) ini adalah semata-mata untuk nasyid sahaja. Hal ini telah kami jangkakan bahawa ramai yang mengatakan persatuan ini adalah untuk bernasyid…

  • Kisah Para Nabi

    Kisah Nabi : Nabi Ibrahim Dan 4 Ekor Burung

    Pada suatu hari, Nabi Ibrahim a.s telah memohon kepada Allah s.w.t supaya menunjukkan kepadanya bagaimana Allah s.w.t menghidupkan makhluk yang telah mati. Allah s.w.t bertanya kepada Nabi Ibrahim, “Adakah engkau tidak percaya bahawa Aku berkuasa menghidupkan makhluk yang telah mati?”. Lalu Nabi Ibrahim a.s pun menjawab “Sudah pastinya aku percaya bahawa Kau Maha Berkuasa untuk menghidupkan sesuatu yang telah mati, tetapi aku mahukan kefahaman yang mantap”. Allah s.w.t telah memperkenankan permohonan Nabi Ibrahim a.s dengan memerintahkan Nabi Ibrahim a.s supaya mengumpulkan 4 ekor burung iaitu Burung Merak, Ayam Jantan, Merpati dan Helang. Selepas itu Allah memerintahkan supaya menyembelih dan mencincang keempat-empat burung tersebut. Setelah itu, baginda perlulah meletakkan burung2 yang…