• Asmaul Husna,  Dakwah

    Besarnya Lembu Itu !!

    Di sebuah tempat bernama North Petherton, England, dilaporkan seorang petani bernama Arthur Duckett memiliki seekor lembu gergasi yang dikatakan seberat 1,587 kg dan masih belum pasti berat sebenarnya. Berikutan berita tersebut, lembu miliknya dinobatkan sebagai lembu paling besar dan terberat di dunia. Subhanallah.. Lembu itu juga dikatakan masih membesar sehingga sekarang. Jika hal ini berlarut berlarutan, maka Arthur Duckett memegang rekod dunia dengan memiliki lembu gergasi itu. Bagaimana beliau membela lembu sebesar itu ye? Wallahua’alam.. Baca seterusnya>> BEBOLA DAGING GERGASI TERBESAR DI DUNIA Di Concord (US) pula, seorang pemilik restoran di pantai timur Amerika Syarikat bernama Matthew Mitnitsky telah berjaya menghasilkan bebola daging terbesar di dunia. Rekod beliau telah diiktiraf…

  • Info,  KEMBARA

    Apabila Si Pari Memakan Mangsanya!!

    17/11/09 – Lawatan diteruskan ke Underwaterworld selepas letih bermain air laut dan air tasik sewaktu ‘Island Hopping’. Perjalanan tak la terlalu mencabar ke ‘Pusat Aquarium Besar’ ini, disebabkan motel kami di sebelah Underwaterworld ni jer.. Pengalaman melawat ke Underwaterworld ni bukannya pengalaman yang pertama buat saya. Pertama kali melawat ke Underwaterworld ini, seingat saya sewaktu berumur 5 tahun bersama family. Jadi, walaupun pernah melawatnya, lawatan kali ini memberi pengalaman yang sangat berbeza. Umur yang lain dan group lawatan yang lain.. Dan yang paling penting ialah ‘pencerapan maklumat’ dahulu dan sekarang adalah berbeza.. Maklumlah.. Dulu kecik lagi, tengok ikan pun suka2 jer.. Teruskan Pengembaraan>> APA YANG ADA DI UNDERWATERWORLD LANGKAWI? Jawapannya…

  • Info,  KEMBARA

    Pulau Dayang Bunting Mendapat Namanya..

    Kenangan di Pantai Beras BasahDari kiri : Kecek,Fitri,Roy,Jamal,Mamu,Marol,Abid 17/11/09- Saya bersama 6 rakan yang lain telah ke Langkawi untuk bercuti selepas berhempas pulas menduduki final exam semester ini. Kisah ini bukannya permulaan bagi keseluruhan pengembaraan kami. tetapi mungkin ada kisah yang dapat dikongsi bersama. Baca seterusnya>> ‘ISLAND HOPPING’ BERMULA Kami memulakan pengembaraan dengan menaiki bot di jeti Pantai Cenang. Harga bot sekitar RM350 kebiasaannya, tetapi kami mendapat murah la sedikit selepas ketua lawatan (marol) membodek pengusaha bot tersebut. Hehe.. Pengembaraan bermula di jeti Pantai Cenang Pak cik bot tu memang sporting habis, siap buat drift lagi kat tengah2 laut tu. Caya la pak cik!! Sewaktu leka dibuai gelora laut yang…

  • Family,  Info,  Rencah

    Berakhirnya Episod Ke-5

    Sedar tak sedar sudah 5 semester saya di UiTM Pulau Pinang. Maha Suci Allah yang telah menentukan saya di sini. Dapat berjumpa dengan rakan-rakan seperjuangan yang banyak membantu dalam mencari pengalaman hidup. Namun ketika ini, hati saya sunyi.. Episod ke 5 dalam perjalanan perjuangan saya di sini sudah menutup tirainya. Selepas selesai menjawab kertas Automotive Engine Technology tadi, maka secara rasminya semester ini ditamatkan (kertas terakhir untuk semester ini). Walaupun saya masih belum bertolak pulang ke rumah untuk beberapa hari ini, tetapi ianya sedikit mengusik jiwa kerinduan. Baca seterusnya>> SEMESTER YANG MENGUJI Sepanjang semester ini berlangsung, banyak perkara yang diberi ujian oleh Allah s.w.t. Ujian yang paling diingati ialah ujian…

  • Dakwah,  Rencah,  Sunnah

    Alarm Itu Berbunyi Lagi

    “Sepohon kayu daunnya rimbun,Lebat bunganya serta buahnya, Walaupun hidup seribu tahun, Kalau tak sembahyang apa gunanya” Terdengar deringan lagu “sepohon kayu” memecah keheningan pagi. Berkali-kali ianya berbunyi mengejutkan tuannya. Setiap 5-10 minit seterusnya bunyi itu akan kedengaran lagi. Namun tuannya masih tidak sedarkan diri. Membujur kaku mengulit kenikmatan melakukan ‘amalan yang paling ikhlas’. Tidur dan terus tidur.. Biasa ianya berlaku. Tidak kira kepada sesiapa sahaja. Hanya yang kuat dapat mengalahkannya. Baca seterusnya>> PERCAYA ALARM YANG MEMBANGUNKANNYAPernah tak anda mendengar alasan “sorilah lewat cikit.. jam rosak la, tak bunyi pulak pagi ni”. Rasanya biasa kita mendengarnya. Ironinya, kita terlalu mengharapkan bahawa jam yang membangunkan kita. Tetapi sebaliknya berlaku. Hakikat sebenarnya, hanya…

  • Dakwah,  Rencah

    Misteri 3 Pagi

    “Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidahnya dan kalau itupun dia tidak mampu, maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Dan demikian itulah selemah-lemah iman” (Riwayat Tirmizi,Nasai & Ibnu Majah) “Siapa pulak yang berjalan pagi-pagi buta ni? Dari foodcourt pulak tu”, saya bertanya kepada sahabat saya. “Entah la.. Ambe pun tak tahu”, jawab sahabat saya ringkas. Kebetulan pada malam itu saya dan sahabat saya bercadang untuk beriktikaf di Pusat Islam. Dalam lingkungan pukul 3 pagi ketika itu kami berdua berjalan ke Pusat Islam, ketika itu juga kami ternampak kelibat manusia yang datangnya dari arah foodcourt. Berdebar jugaklah masa tu,…

  • Info

    Kilang Cetak Al-Quran Di Madinah

    Kilang mencetak Al-Quran yang terletak di Madinah Assalamualaikum.. Al-Quran adalah petunjuk dan manual kepada kehidupan manusia. InsyaAllah.. Setiap hari kita akan membaca Al-Quran kan?. Jadi.. Menarik juga kalau kita tahu bagaimana Al-Quran dicetak. Marilah sama-sama kita lihat kilang pencetak Al-Quran yang terletak di Madinah. Saya difahamkan Al-Quran yang dicetak ini diberikan percuma oleh kerajaan Arab Saudi. Dekat rumah saya ada satu cetakan Al-Quran daripada kilang ini yang adik saya bawa balik dari umrah. Lihat Gambar Yang Lain>> Inilah antara gambar2nya.. Saya tidak dapat menerangkan satu persatu tentang proses ini. Gambar ini diambil daripada blog lain dan menarik untuk dikongsikan bersama.. TQ.. Share