• Jom Makan-Makan

    Radix Fried Chicken

    “Aduh.. Terliur pulak tengok ayam kat RFC ni. Pergi RFC jom esok”, saya berkata kepada teman selepas melihat promo RFC di internet. “Nak ikut, nak ikut. Aku pun nak ikut gak”, kata teman yang lain yang kebetulan mendengar perbualan kami tentang rancangan ke RFC. “Boleh gak pergi. Dah lama sebenarnya nak pergi RFC ni. Esok pagi kita pergi”, kata teman yang lain. “SETTT!! Esok kita gerak!!”, semua bersetuju dengan semangatnya. Pengembaraan kami pun bermula. BACA SETERUSNYA>> PERJALANAN KE RFC SG. PETANI Perjalanan yang lancar bermula dari Pangsapuri Idaman dan melalui Lebuh Raya Utara Selatan menuju ke Plaza Tol Sg. Petani Selatan. Alhamdulillah. Perjalanan mengambil masa selama 45 minit sangat mencabar…

  • Asmaul Husna,  Bayan,  Dakwah,  Kisah Para Nabi,  Sunnah

    Biasiswa Dari Allah

    “Satu hari, seorang budak miskin dapat keputusan SPM 18A. Tak payah nak meminta-minta, semua nak bagi biasiswa kat dia. JPA, Petronas, semua nak taja dia belajar. Semua ni kerana usaha dia”, kata seorang pembayan di Markas Penanti. “Sama juga untuk orang muslim. Kalau kita buat usaha untuk sebarkan agama Allah, jaga 5 amal, InsyaAllah.. Allah akan bagi ‘biasiswa’ kat kita. Allah akan hantar kita berdakwah ke seluruh alam”, sambung pembayan itu.. BACA SETERUSNYA>> Madrasah Manabi’ul U’lum Penanti menjadi tumpuan karqun pada setiap hari Jumaat bermula dari selepas Asar sehinggalah selepas waktu Dhuha di pagi Sabtu. Aktiviti di markas Tabligh Penanti dimulakan dengan Bayan Asar. Selepas itu Bayan Maghrib, Bacaan Hayatus…

  • Dakwah,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah

    Bantulah Kawan Kita Tu!!

    “Bantulah kawan kita yang kat dalam rumah tu! Jangan asyik borak kat luar jer”, kata Bapak kepada kawan-kawannya. “Sedekahkanlah Al-Fatihah untuk dia, itu jelah yang boleh kita bantu”, sambung Bapak lagi. Pagi itu, seorang penduduk kampung saya meninggal dunia. Ramai yang hadir untuk memberi penghormatan terakhir buat Si Mati. Saya juga turut serta dalam majlis pengkebumian jenazah itu. Saya tidak terlibat secara langsung dalam pengurusan jenazah itu, hanya datang untuk memberi penghormatan terakhir sahaja. BACA SETERUSNYA>> SUASANA DI DALAM RUMAH Suasana di dalam rumah amat sayu sekali. Linangan air mata membasahi pipi waris, saudara terdekat dan sesiapa sahaja insan yang terasa dengan kehilangan Si Mati. Bacaan surah Yassin tidak putus-putus…

  • Info

    Mengembara Bersama iLuvislam

    “Eh! Dah keluar rupanya tabloid iLuvislam ni”, kata saya kepada rakan saya di sebelah. “Apa lagi.. Belilah”, saya terus mencapai naskah berharga RM 2 itu dan terus membayarnya di kaunter kedah majalah myNews. Kebetulan ketika itu, rombongan saya bersama rakan-rakan (peserta Majis Anugerah Persatuan Dan Kelab Cemerlang UiTM 2009 di UiTM Shah Alam) berhenti bersarapan di Restoran Jejantas Sg. Buloh. Bagi mendapat mood pagi, maka saya pun pergi ke kedai majalah dan surat khabar untuk mendapatkan berita-berita ‘segar’ pada pagi itu. BACA SETERUSNYA>> Tiada satu pun akhbar tempatan yang ada dijual. Mungkin belum sampai lagi kot fikir saya. Yang ada hanya majalah iLuvislam sahaja lalu saya membelinya. “Macam pernah dengar…

  • Dakwah,  Kisah Teladan,  Ulasan Buku

    Rindu Bau Pohon Tin

    “Aik? Dah sampai UiTM Shah Alam?”, kata saya di dalam hati. Perjalanan dari UiTM Pulau Pinang ke UiTM Shah Alam tidak terasa lama kerana ditemani buku Rindu Bau Pohon Tin karangan Ust Hasrizal Abdul Jamil. Alhamdulillah.. Berjaya juga saya menghabiskan keseluruhan buku ini sepanjang perjalanan. Tidak disangka, masa berada dalam bas terisi dengan bacaan yang berfaedah dan masa terasa sangat singkat. Tidak hanya tidur sahaja. BACA SETERUSNYA>> Bagaikan berada di dalam bas yang dinaiki Ust Hasrizal untuk ke Universiti Mu’tah (Jordan), saya diulit bayang seperti bersama beliau ketika perjalanan ke Tanah Hitam Mu’tah seperti yang diceritakan di dalam buku ini.BICARA TENTANG PENULIS Ust HASRIZAL ABDUL JAMIL. Lebih dikenali dengan gelaran…

  • Uncategorized

    Al-Fatihah Buat Luqman Hakim

    Belasungkawa buat Saudara Luqman Hakim bin Zamalolaily yang telah kembali ke rahmatullah pada pukul 11.15 pagi tadi (21/1/2010) di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang. Allahyarham telah mengalami kemalangan pada petang semalam (20/1/2010). Innalillahiwainnailahirajiuun.. Allahyarham adalah junior saya di SBPI Sabak Bernam dahulu. Sudah lama tidak berjumpa tetapi memori indah tetap bersama. Jenazah akan dikebumikan selepas Asar ini. Al-Fatihah kepada allahyarham.. Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT. InsyaAllah.. Moga-moga kita mengambil pengajaran dan iktibar dalam hal ini dan berdoa agar mendapat husnul khatimah.. InsyaAllah.. Share

  • Dakwah,  Kisah Teladan,  Ulasan Buku

    Mengubah Sempadan Iman

    “Kenapa beli buku ni? Dah nak pergi haji ke?’, soal Mama kepada saya. “Hehe.. Kalau ada rezeki pergi haji mesti la nak, buku ni cerita pasal pengalaman seorang Prof. semasa mengerjakan haji di Baitullah”, jawab saya. “Ooo.. Mama baca dulu boleh?”, Mama bertanya kepada saya. “Ok.. Bacalah. Kalau tak de masa, satu hari satu bab pun cukup”, cadang saya pula. Baca seterusnya>> Alhamdulillah.. Selesai juga menghabiskan buku Travelog Haji Mengubah Sempadan Iman (THMSI). Buku ini saya tinggalkan di rumah buat menemani Mama di rumah. Di kampus (UiTM Penang), kebetulan seorang sahabat mempunyai buku ini juga, lalu saya meminjam untuk membacanya. BICARA TENTANG PENULIS Prof. Muhd Kamil Ibrahim adalah seorang Profesor…

  • Info,  Sunnah

    Gerhana Dan Solat Sunat Kusuf

    “Salam.. Ust.. Esk PI (Pusat Islam) ade buat solat sunat gerhana ke?”, tanya saya kepada Ust Daud menerusi sms. “Wasalam.. X pasti lak.Gerhana tu waktu mana?”, jawab Ust Daud. “Dalam brite ckp 3.01 ptg sampai pkl 5++.. Gerhana maksimum dalam pukul 4.26 ptg”, balas saya semula. “Nanti ust bincang dengan Ust Zamri ye”, Ust Daud menyimpulkan kata-katanya. Baca seterusnya>> GERHANA MATAHARI Fenomena gerhana matahari dijangka akan berlaku pada hari jumaat (15.1.2010), bermula 3.01 petang sehingga 5.38 petang dengan fasa pertamanya berlaku pada 3.01 petang dan mencapai tahap gerhana maksimum jam 4.26 petang. Gerhana terjadi bukannya menunjukkan bala Allah s.w.t, tetapi adalah untuk menunjukkan kekuasaan-Nya. Gerhana matahari terjadi apabila bulan selari…