• Fitnah Dajjal Al-Masih,  Ulasan Buku

    Dajjal : Kisah Hadith Tamim ad-Dari

    Gambar Hiasan Fitnah Al-Masih Dajjal telah banyak diceritakan oleh Nabi Muhammad Sollallahu A’laihi Wasalam. Bukan hanya Nabi SAW sahaja yang menceritakan perihal fitnah dahsyat Dajjal ini, bahkan setiap nabi yang diutuskan oleh Allah SWT pasti akan memberikan peringatan kepada ummat masing-masing. Persoalannya, mengapakah fitnah Dajjal ini dikatakan fitnah yang dahsyat yang akan melanda umat akhir zaman? Apakah istimewanya Dajjal Al-Masih ini? Tidakkah sama dengan fitnah yang dilontarkan oleh Raja Namrud kepada Nabi Ibrahim a.s? Ataupun fitnah Firaun yang mengatakan beliau adalah Tuhan sekalian Alam dan memerintahkan semua rakyat menyembahnya? BACA SETERUSNYA>> Pastinya terdapat keistimewaan dengan fitnah yang dahsyat ini sehinggakan setiap Nabi memberi peringatan kepada setiap umatnya. Bagi pendapat saya,…

  • Dakwah,  Info,  Rencah,  Sunnah

    Sunnah Nabi Sepanjang Hari

    “Sollallahu a’la Muhammad.. Sollallahu a’laihi wasalam..” Bergema di seluruh pelusuk dunia dengan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Hari ini 12 RabiulAwal, bertepatan dengan hari lahirnya baginda junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Bukan majlis sambutan yang kita inginkan, tetapi semangat perjuangan Nabi SAW yang perlu diambil. Sambutlah ‘maulidur rasul’ setiap hari! Moga hidup diberkati. Bagaimanakah cara untuk mengingati junjungan besar kita ini? Adalah setahun sekali berarak di tepi jalan sambil berselawat sahaja? Atau pun apabila ada pihak menghina Nabi? Senang sahaja, setiap hari kita mampu lakukannya. Saya ingin berkongsi dengan anda.. BACA SETERUSNYA>> SUNNAH DI KALA SUBUH Di sepertiga malam, seorang insan bangun mengambil wuduk dan terus mengangkat…

  • Dakwah,  Family,  Perspektif,  Rencah,  Ulasan Buku

    Nota Hati Seorang Lelaki

    “Saya melihat lelaki pada zaman ini kurang kepimpinannya. Kerana itulah saya menulis kisah-kisah tentang lelaki dari aspek anak, suami, ayah dan daie. Kesemuanya kisah yang saya alami sendiri”, kata Ustaz Pahrol Mohd Juoi dalam rancangan Malaysia Hari Ini (MHI). “Apa yang paling saya ingat ialah kisah seorang ahli korporat yang menceritakan tentang ibunya. Sewaktu ibunya hampir meninggal dunia, ibunya berkata “kalau ibu tak ada nanti, siapalah nak doakan kau nak”, jarang kita mendengar kita doakan orang, tetapi selalunya kita meminta orang lain yang mendoakan kita”, sambung Ustaz Pahrol. BACA SETERUSNYA>> Lelaki adalah pembimbing atau pelindung bagi wanita. Justeru, kepimpinan dan ilmu yang bermanfaat mestilah dimiliki pada setiap pemimpin bernama lelaki.…

  • Aktiviti,  KEMBARA,  Kisah Teladan,  Nasyid,  Rencah

    Nasyid Inter-Kampus UiTM Puncak Alam : Realiti & Penghayatan

    “Dapat giliran nombor berapa?!”, rakan-rakan bertanya kepada saya. “Haha.. Nombor 13. Last sekali”, saya menjawab. “Allah.. Last sekali.. Mesti dah ngantuk time tu”, ngomel rakan-rakan saya. Pengalaman mendapat giliran yang pertama ketika Festival Nasyid UiTM (FENU ’09) dahulu, ianya telah mengejutkan kami sekumpulan. Begitu juga di pertandingan ini, mendapat giliran terakhir pastinya menjadi cabaran kepada kami. BACA SETERUSNYA>> Pasukan giliran yang pertama pastinya menjadi penanda aras kepada kumpulan yang lain, jika kumpulan seterusnya lebih baik, akan diberi markah lebih tinggi dan begitulah sebaliknya. Jika di giliran terakhir pula, cabarannya lebih besar seperti keletihan menunggu yang melampau dan kepenatan yang dirasai oleh juri pertandingan dan juga penonton, pastinya terdapat masalah pemarkahan.…

  • Aktiviti,  Info,  Nasyid

    Rasul Junjungan (Inter-Kampus UiTM Puncak Alam)

    Era 2005 dan 2006, kumpulan nasyid Az-Zafran begitu dikenali di SBPI Sabak Bernam. Diberitakan Az-Zafran tetap unggul di sekolah sehinggalah sekarang. Saya tidak pasti sama ada baju nasyid kuningnya sudah ditukar dengan yang baru atau belum. Tapi tidak mengapa, aura Az-Zafran tetap dengan baju kuning itu. Era itu telah berlalu, kini saya bersama kumpulan Far-E-ZeeN meneruskan perjuangan nasyid ini. Sekurang-kurangnya terdapat dua buah kumpulan nasyid yang aktif di UiTM Pulau Pinang. Masing-masing mempunyai aura yang tersendiri dan mampu maju ke hadapan. Sudah banyak lagu yang kami gubah sepanjang hampir 3 tahun berjuang, antaranya Ramadhan dan Generasi Pewaris Bangsa. Pada Pertandingan Nasyid Inter-Kampus UiTM Puncak Alam ini (19-21/2/2010), kami mengetengahkan lagu…

  • Family,  Kisah Teladan,  Rencah

    Rumah Usang Itu Tinggal Kenangan

    “Irah.. Irah.. Ada orang robohkan rumah sebelah, pergi tengok cepat!!” Bapak mengejutkan Irah di bilik. Kamera Digital Sony terus dicapai Irah dan terus meluru ke rumah usang di sebelah. Irah merakamkan gambar-gambar ketika rumah usang itu dirobohkan. Sekumpulan penukang rumah yang diupah oleh pakcik sedang rancak merobohkan rumah usang yang hampir roboh itu. Makcik (penghuni rumah usang ini dan telah berpindah ke rumah sewa) segera datang mengalihkan barang-barang yang masih tinggal di rumah itu dan seterusnya diletakkan di rumah saya. Yang masih ada rumah itu hanyalah almari pakaian dan meja. Yang lain tidak sempat diselamatkan. Bukan terbakar atau runtuh. Tetapi DIROBOHKAN!! BACA SETERUSNYA>> SEJARAH RUMAH USANG INI Rumah ini ialah…

  • Family,  KEMBARA

    Bersama Keluarga Di Sungai Sendat, Ulu Yam

    “Mana pulak jalan ni. Dah la tak de line kat dalam hutan ni”, saya bermonolog di dalam hati. Jalan sudah dijumpai, tetapi ke manakah jalan ini akan membawa kami? Masya-Allah, jalannya sangat sempit sesuai dengan nama sungai yang kami akan lawati nanti. SUNGAI SENDAT. Sungai Sendat terletak di salah satu kawasan rekreasi yang banyak terdapat di Ulu Yam, Selangor. Kawasannya agak terpencil, kita perlu melalui jalan yang sempit dan melalui perkampungan Orang Asli Moden. Petua jalannya ialah, apabila sampai ke simpang (jambatan) ke SMS Hulu Selangor, terus sahaja dan jangan belok ke kanan (jika dari Rawang). Ikut jalan yang sempit itu dan akhirnya bertemu jalan mati dan di situlah terletaknya…

  • Family,  KEMBARA,  Kisah Teladan,  Rencah

    Mehnah Di Bumi Utara

    “Ya Allah.. Dah gerak la!!”, saya berkata kepada teman. Tren yang sepatutnya saya naiki pada pagi itu terus berlalu di hadapan mata saya. Lewat 1 minit sahaja sebelum ia bergerak. Tidak diduga, tren pada hari itu bergerak awal 5 minit dari masa yang dicatatkan pada pagi itu. “Ya Allah.. Sayang tiket tu.. Macam mana ni?”, teman saya bertanya. “Tak pe la, tak ada rezeki hari ini nak naik tren. Cari tiket bas pulak la”, saya memberi cadangan dan kami terus ke stesen bas di sebelah. BACA SETERUSNYA>> Pagi itu, perjalanan ke stesen keretapi Butterworth berjalan seperti biasa, mengikut rancangan kami akan dapat sampai tepat pada masanya. Saya menghantar motorsikal di…