• Nasyid

    Ada Gerakan Desak Fitri UNIC Masuk UNIQUE Semula?

    SUMBER : Facebook “Fitri dah keluar UNIC ke?”, satu persoalan timbul. “Kenapa dia keluar?”, tanya seorang lagi. Satu demi satu persoalan timbul berkenaan ahli lama UNIC ini. Hanya suatu yang biasa terjadi kepada manusia. Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, kita ini tidak kekal selamanya, begitu juga kepada sesebuah kumpulan nasyid. Tetapi ianya menjadi satu persoalan yang besar untuk dirungkai oleh peminat. Kenapa beliau keluar? Emm.. Setiap orang yang bergelar artis pasti akan menjadi buah mulut setiap peminat. Sampaikan macam mana artis tu tidur pun nak tahu, perlu ke tahu? Untuk kes saudara Fitri ini, kita hanya perlu menerimanya dengan hati terbuka. Anggaplah ianya adalah masalah peribadi yang amat rahsia untuk…

  • Perspektif,  Rencah

    CGPA Bukan Hanya Di Atas Kertas

    “Buat apa nak join program-program ni.. Buang masa jer.. Kita ni student ok? Bukan kerja kita nak berprogram ni. Kita duduk dalam rumah, baca buku cukuplah!”, kata seorang sahabat. Assignment, Test, Kuiz, Presentation, Tutorial dan Kuliah. Perkara biasa untuk seorang pelajar universiti. Kerja hakikinya adalah belajar, skor dalam peperiksaan dan membawa pulang segulung ijazah ke rumah. Bagi seorang pelajar, menerima segulung ijazah pada hari konvokesyen adalah kemuncak kejayaan. Benar.. Saya bersetuju dengan idealogi ini, mungkin juga anda. “Apa!? Ko join persatuan? Kerja ko study je tau! Kalau tak dapat Dekan sem ni, siap ko!”, gertak seorang ibu apabila mengetahui anaknya ingin melibatkan diri dalam aktiviti persatuan. Jangan kata tidak, ada…

  • Info,  Nasyid

    Asal Usul Raihan, Hijjaz Dan Rabbani

    Pada suatu petang di era 80 an, sekumpulan anak-anak muda di Kampung Sungai Penchala berkumpul di dalam sebuah gelung (saluran air). Mereka berkumpul bukannya untuk bergosip dan melepak membuang masa. Tetapi misi mereka ketika itu sangat bermakna dan menjadi pencetus kepada satu perjuangan yang kekal sehingga kini. Mereka merakam album yang pertama di sebuah gelung saliran air! Suatu yang amat menyedihkan, ketika itu mereka hanya bernasyid dengan satu nada sahaja disebabkan ketiadaan kemudahan alat muzik dan studio rakaman. Sebelum itu, mereka hanya membuat persembahan di majlis-majlis ceramah dan ramai yang tidak menyedari kehadiran mereka. Mereka menggelarkan diri mereka dengan nama Putera-Putera Al-Arqam Malaysia. Antara lagu-lagu awal mereka ialah : Masyarakat…

  • Aktiviti,  Jom Makan-Makan,  Review

    Menjamu Selera Di Tepi Ladang

    “Air Kosong.. Nasi Bujang.. Emm.. Sup Kosong sekali yer!” Itulah ayat pesanan biasa yang saya dan rakan-rakan gunakan semasa memesan makanan di kedai makan. Suatu kebiasaan kepada student untuk memesan yang ‘ekonomi’ sahaja. Maklumlah nak save bajet la katakan. Itu jika di kedai atau restoran biasa. Tapi lain pula kali ini, kami ke sebuah tempat terpencil yang terletak di Kg. Pelet, Bukit Mertajam. Sebuah restoran yang dibina khas oleh pengusaha ternakan kambing, arnab, ayam dan lain-lain haiwan ternakan, dan restoran ini diberi nama Puncak Mutiara Cafe. Jom kita TERJAH!! RESTORAN DI TENGAH LADANG Siapa sangka kami disambut oleh suara sekumpulan kambing di dalam kandang yang terletak di sebelah restoran ini.…

  • Kisah Teladan,  Sunnah

    Siapa Kamu?

    Rasulullah s.a.w pernah bercerita mengenai seorang lelaki yang telah meninggal dunia. Apabila dia dimasukkan ke dalam kuburnya, dia berasa amat terkejut kerana kuburnya terang benderang dan terdapat satu makhluk di dalam kuburnya. Tanya lelaki itu : Siapa kamu? Jawab makhluk tadi : “Kamu tak kenalkah pada saya? Sayalah yang kamu baca pada siang hari dan juga pada waktu malam”. Barulah lelaki itu teringat, makhluk itu ialah Al-Quran. Seterusnya dia dipimpin oleh makhluk tadi dan dibawanya bertemu Allah SWT. Betapa gembiranya dia dapat menatap zat Allah Yang Maha Suci. Bukan sekadar itu saja, Allah telah memerintahkan malaikat agar memakaikan mahkota dan perhiasan syurga kepada lelaki itu. Serta Allah memerintahkan malaikat agar…

  • Review

    Aku Sebuah Kamera

    “Aku dilahirkan di sebuah kilang elektronik yang terletak di negara China. Setelah aku siap dipasang, lalu aku dimasukkan ke dalam sebuah kotak dan dihantar ke suatu tempat menaiki pesawat. Aku menunggu sahaja dengan sabar sementara menunggu pesawat yang membawaku tiba di destinasi yang hendak dituju. Masa yang ku tunggu telah pun tiba. Pesawat yang membawaku terbang tinggi telah selamat mendarat. Aku disambut oleh seorang peniaga dan aku bersama rakan-rakanku yang lain dibawa ke kedainya. Aku masih tidak tahu lagi dimanakah aku akan dibawa. Tapi aku dapat perhatikan terdapat banyak feri di kawasan itu dan kedai peniaga itu terletak di sebuah jeti.. Ya.. Aku tahu sekarang aku dimana, aku di sebuah…

  • Bicara Siasah

    Banyak Berdebat Kurang Berjabat

    Selepas mengumumkan kabinet barunya sebaik sahaja dipilh semula menjadi ketua negara, Bapak Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono berkata, “Kecintaan saya kepada parti berakhir apabila kesetiaan saya kepada negara bermula”. Pernahkah kata-kata ini keluar daripada mulut wakil-wakil rakyat kita di Malaysia? Kerisauan kepada suasana politik di Malaysia sangat merimaskan. Terutamanya selepas Pilihanraya Umum 12 yang lalu. Kecoh! Satu kesimpulan awal yang boleh dibuat. Saya bukannya seorang penganalisis politik, tetapi sebagai rakyat Malaysia dan mahasiswa, rasanya saya juga berhak untuk menyuarakan pendapat. Pendapat dari insan yang kerdil dan kurang pengalaman ini. PERUBAHAN POLITIK MALAYSIA Pilihanraya Umum Ke-12 yang diadakan pada Mac 2008 telah merubah iklim politik Malaysia yang menyaksikan 5 buah negeri…

  • Info,  Nasyid

    Nasyid Dahulu Dan Sekarang

    . Irama nasyid asalnya daripada alunan irama padang pasir di negara Arab. Selepas kedatangan Islam yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW, bait-bait syair yang menceritakan tentang keindahan alam,memuji wanita, berhala dan pemimpin, telah bertukar arah kepada bait-bait syair yang memuji, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah Subhanahu Wataa’la dan Rasul-Nya. Islam telah tersebar ke seluruh alam dengan berkat usaha para sahabat Nabi SAW. Dengan tersebarnya agama suci ini, secara tidak langsung irama padang pasir yang memuji Allah SWT, Rasulullah SAW, dan keindahan Islam turut dibawa bersama ke seluruh alam. NASYID DI NUSANTARA Irama nasyid di Nusantara telah lama bermula tetapi tidaklah sepopular sekarang. Kehadiran kumpulan Al-Jawaher, Al-Mizan, Orkes…