Mc Donalds, Loreal, Nestle, Dan Coca Cola

[Sumber : Malaysia Comment]

“Ingat!! Ada 4 jenama besar yang kita perlu boikot kalau kita sayangkan saudara-saudara kita di Palestin!!”, ucap penceramah dengan semangatnya.

Mc Donalds, Loreal, Nestle, dan Coca-Cola. Empat syarikat ini wajib kita boikot!!”, sambung penceramah lagi.

Suasana di Majlis Himpunan Ummah Selamatkan GAZA tempoh hari sangat mencuri perhatian saya. Penceramah yang mampu menaikkan semangat yang mendengarnya, gambar dan video terbaru dari Palestin, dan kisah pengembaraan Viva Palestin di Mesir. Mudah-mudahan ianya memberi impak yang positif kepada saya dan para hadirin yang lain. Impak yang memberi sebab mengapa kita perlu melumpuhkan ekonomi Israel.


‘PEPERANGAN’ RASULULLAH TERHADAP YAHUDI

“Orang Islam telah tewas di medan Uhud. Inilah masa yang sesuai untuk kita rampas kuasa mereka!”, kata seorang Yahudi kepada kaumnya.

Persiapan telah dilakukan. Orang Yahudi akan menyerang orang-orang Islam dari atas sebuah bukit apabila orang Islam pulang dari medan Uhud. Namun berita ini telah diketahui oleh Rasulullah Solallahu A’laihi Wasalam terlebih dahulu. Lalu Baginda mengarahkan para Sahabat agar bersiap sedia menghadapi serangan Orang Yahudi.

“Kita kepong bukit ini. Jangan benarkan sesiapa pun menaiki bukit ini untuk memberi bantuan kepada Yahudi di atas. Kita sekat bekalan makanan mereka”, arah Rasulullah kepada para Sahabat yang berkawal di sekeliling bukit itu.

Orang Yahudi berasa tertekan. Bekalan makanan mereka hampir habis di atas bukit itu. Lalu dengan rasa terpaksa, mereka menyerah kalah kepada orang Islam dan membuat perjanjian damai dengan orang Islam. Adakah mereka mentaati perjanjian damai yang telah dibuat selama ini?

Mampukah mereka memiliki senjata ini jika tidak berduit?

Cerita di atas telah disampaikan oleh salah seorang penceramah dalam Majlis Himpunan Ummah Selamatkan GAZA tempoh hari. Apakah yang boleh kita simpulkan dari kisah di atas? Mengapakah Rasulullah SAW tidak menggunakan senjata bagi mengalahkan orang-orang Yahudi yang ingin menyerang orang Islam?

Sekat ekonomi mereka. Itulah jawapannya.

Kita tidak mampu untuk mengangkat senjata menewaskan mereka dan senjata bukan faktor utama untuk menewaskan mereka. Peperangan ke atas Yahudi memerlukan iman yang kuat kepada Allah Subhanahu Wataa’la kerana Yahudi berperang menggunakan kebijaksanaan dan bukannya senjata semata-mata.

BOIKOT ADALAH JIHAD

Kuasa membeli ada di tangan kita. Namun sukar untuk menyedarkan masyarakat Islam untuk memboikot barangan Israel ini. Saya berasa pelik apabila ramai orang Islam yang tidak mahu membeli barangan yang dikeluarkan oleh orang Islam dan bersungguh-sungguh membeli barangan-barangan Israel.

“Ala.. Aku makan McD sekali-sekala je. Apa la sangat Big Mac tu sampai boleh bunuh orang Islam”, seorang pengguna memberi alasan ‘sekali-sekala’, esok lusa beli lagi kan?

Mc Donald adalah satu produk Israel yang paling popular di kalangan masyarakat. Telah sekian lama Mc Donald mengisi perut umat Islam di seluruh dunia sehinggakan hati kita telah tertarik dengan mereka. Ramai yang mengetepikan isu boikot ini hanya kerana mengatakan “Business is Business”, “Dah Aku Suka Nak Buat Macam Mana”, dan menganggap memboikot ini hanyalah kerja orang jumud! Nauzubillah.

“Kau tak kesian ke dengan pekerja-pekerja McD tu? Ramai orang Islam yang kerja kat situ kau tahu tak? Diorang nak ‘makan’ apa kalau kita boikot diorang”, ayat biasa yang kita dengar dari kebanyakan orang.

Isu ‘periuk nasi’ pekerja-pekerja di syarikat milik Yahudi menjadi topik yang hangat diperkatakan. Persoalan di antara misi kesian kepada saudara se-Islam kita di Malaysia atau kesian dengan saudara se-Islam kita di Palestin, yang mana yang perlu kita dahulukan? Tepuk dada tanya.. (sambung sendiri)

“Aku tak boleh la minum Radix Coco ni, tak de brand la. Orang minum Milo la wey“, kata seorang pemuda kepada saya tidak berapa lama dahulu

Memboikot produk-produk Nestle antara yang paling sukar bagi saya. Bayangkan hampir semua barangan yang berada di dapur rumah kita kebanyakannya adalah daripada produk Nestle. Milo, Maggi, Susu pekat, Nescafe, Nestum, Nespray, Neslac, Aiskrim Mat Kool dan banyak lagi contoh barangan yang anda sendiri tahu.

Jika tidak mampu memboikot semua barangan Nestle ini, cubalah berukar kepada produk jenama lain yang banyak di pasaran. Sebagai contoh, Milo boleh ditukar kepada Radix Coco yang dihasilkan oleh HPA. Bagi saya, sama sahaja rasa di antara kedua-duanya. Apa salahnya kita bertukar ke produk Islam kan?

LOREAL PARIS. Iklannya selalu muncul di kaca TV dan telah menarik ramai wanita untuk membeli barangan ini. Memboikot jenama ini cukup mudah kerana terlalu banyak produk-produk kecantikan yang berada di pasaran. Lihat sahaja iklan produk kecantikan di TV, terlalu banyak pilihan produk kecantikan terutamanya produk keluaran Bumiputera.

Oleh itu, kepada kakak-kakak di luar sana. Jangan gatal membeli produk LOREAL ni. Banyak lagi produk di luar sana dan mungkin lebih baik dari produk ini. Jangan hanya memikirkan soal jenama sahaja (jenama terkenal bukan semestinya bagus). Beli barangan Bumiputera dan Islam dapat mengelakkan dana disumbangkan kepada Israel dan dapat membantu usahawan IKS kita secara tidak langsung.

Coca-Cola juga amat popular di dunia dan bakal menaja World Cup yang akan berlangsung tidak lama lagi. Jenamanya telah masuk ke dalam hati-hati manusia. Mana tidaknya, “Makan Bola”, “Tidur Bola”, “Minum Coca Cola”. Jenama ini telah menjadi satu jenama minuman yang ‘wajib’ pada kebanyakan orang dan syarikat ini adalah di antara penyumbang terbesar kepada ekonomi Yahudi.

Bertukarlah kepada jenama minuman yang lain walaupun hidup anda tak bermakna jika tidak minum Coca-Cola dalam tempoh satu hari. Banyak lagi jenama lain seperti Radix Cola dan lain-lain jenama Muslim yang lain, bertukarlah kepada mereka.

KENAPA SUSAH NAK BOIKOT?

Sedar atau tidak, ekonomi Yahudi sangat kukuh di seluruh dunia. Lihat sahaja jenama-jenama di atas, semuanya adalah popular di seluruh dunia. Senang cerita apa yang diiklankan di TV dan Radio, kebanyakkannya adalah produk-produk Yahudi. Sangat sukar untuk kita boikot kesemuanya kerana kadang-kadang sukar untuk mendapatkan alternatif bagi produk-produk tersebut.

Jenama juga menjadi faktor utama mengapa sukar untuk kita memboikot. Kebanyakkan dari kita sudah mempunyai jenama pilihan sendiri kerana sudah ‘dijajah’ oleh jenama-jenama ini. Sukar untuk bertukar dengan yang lain jika hal ini berlaku dan kadang-kadang barang alternatif yang ada tidak dapat menandingi kualiti produk yang sedia ada.

“Tahu Tapi Buat-Buat Tak Tahu”

Cuba tanya kepada orang ramai adakah mereka mengetahui bahawa Palestin sedang diserang oleh tentera Israel? Adakah mereka tahu bahawa McD menyumbang dana kepada Yahudi untuk menyerang Palestin? Saya yakin mereka tahu. Itulah kelemahan iman kita kepada Allah, terlalu sedikit  kerisauan kita terhadap saudara-saudara kita yang ditindas di seluruh dunia.

Janganlah memilih jenama Yahudi ini jika kita mampu mendapatkan alternatif yang lain. Bagi yang tidak dapat dielakkan, cubalah dikurangkan. Sesungguhnya keuntungan yang mereka perolehi itu menyumbang kepada penindasan saudara-saudara kita di sana.

“Ramai di kalangan ahli Kitab mengharapkan kamu murtad menjadi kafir setelah kamu beriman kerana perasaan hasad dengki di dalam diri mereka setelah jelas kepada mereka kebenaran…”
(Surah Al-Baqarah : 109)

“Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikuti agama mereka”
(Surah Al-Baqarah : 120)

Yahudi dan Nasrani tidak akan berpuas hati kepada kita selagi kita tidak mengikut kehendak mereka. Senjata mereka adalah penguasaan ekonomi kerana kuasa ekonomi dapat memegang dunia. Ayuh jatuhkan!

Ayuh sama-sama kita membantu saudara-saudara kita yang ditindas di seluruh dunia amnya dan di Palestin khasnya. Kita mempunyai ‘senjata’ tetapi kita jarang mengunakannya. Kempen boikot barangan Israel ini perlulah diteruskan dan bukannya berlaku dalam tempoh-tempoh tertentu sahaja.

P/S : Konvoi bantuan ke GAZA akan berjalan tidak lama lagi. Sama-samalah kita berdoa dan membantu agar bantuan ini sampai terus ke GAZA. Insya-Allah.. Ya Allah.. Ampunkanlah dosa hamba-Mu ini yang selalu menyumbang kepada musuh Islam. Peliharalah kami agar tidak lagi terjerumus ke dalam rencah penyumbangan itu..

SELAMATKAN GAZA! BOIKOT BARANGAN YAHUDI!

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.

Janji Pula Perlu Dikota

1725. Itulah lebihan undi yang diperolehi oleh Barisan Nasional (BN) untuk mengalahkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam Pilihanraya Kecil Hulu Selangor. Keputusan ini telah pun diumumkan oleh Pegawai Pilihanraya yang bertugas. Pendek kata, parti yang kalah jangan merajuk dan yang menang jangan pula terlalu gembira.


Keputusan Pilihanraya Kecil Hulu Selangor ini tidaklah begitu penting dalam soal bilangan kerusi di Parlimen, parti mana yang menang sekalipun tidak dapat merubah kerajaan Malaysia. Pada hemat saya, kemenangan dalam Pilihanraya Kecil ini akan menunjukkan siapa yang lebih hebat buat masa sekarang. Peperangan politik yang dilihat semakin panas sejak akhir-akhir ini membuatkan Pilihanraya Kecil ini begitu bermakna bagi mana-mana parti.

Kemenangan memberikan maruah!

PARTI ATAU WAKIL RAKYAT?

Jaringan jalan raya di seluruh pelosok daerah mengundi sesak dengan kenderaan. Diiringi pula dengan kes penyokong kedua-dua parti bergaduh di barong pengundi.

Percayakah anda jika saya katakan bahawa mereka yang terlibat dalam kes di atas adalah bukan pengundi di tempat mengundi tersebut? Jadi apakah motif mereka bergaduh? 

Pergelutan sudah menjadi adat sewaktu Pilihanraya

Pilihanraya Kecil diadakan untuk memilih semula wakil rakyat di sesuatu kawasan yang disebabkan oleh kekosongan jawatan wakil rakyat di kawasan itu. Persoalannya, adakah Pilihanraya ini memilih parti atau memilih wakil rakyat kepada rakyat secara praktikalnya?

Terlalu banyak isu nasional yang diketengahkan dalam tempoh ini selain kempen serang menyerang antara satu sama lain. Jelaslah, kita sudah tersasar jauh dari motif sebenar Pilihanraya diadakan. Apabila dendam kesumat menguasai jiwa, kawan dianggap lawan, lawan pula dianggap kawan.

Siapa salah siapa betul diketepikan kerana masing-masing mengatakan dia adalah betul. Apa cara sekalipun, parti tetap dipertahankan walaupun calon mereka dikatakan calon yang tidak bersih dengan skandal-skandal yang memalukan. Itulah realiti politik Malaysia, bila bersama di dalam parti, buruk baiknya di parti asal sudah dilupakan dan sekarang diagungkan pula. Sewaktu di dalam parti lawan dahulu, dicerca dihina dan gambarnya dipijak-pijak pula.

Politik seperti ini sangat merbahaya, tiada check and balance di antara keduanya. Politik yang hanya melihat salah di pihak lawan dan tidak di pihak sendiri. Kesannya, isu rakyat tidak diperjuangkan, isu peribadi pula dijajah ke seluruh negara. Bila nak buat kerja YB kalau asyik nak bergaduh saja?

BUKAN MUDAH MENJADI WAKIL RAKYAT

“YB.. Saya tak ada duit mau bayar itu bil eletrik rumah saya YB. Bagi la sikit sumbangan YB”, minta seorang penduduk kepada YB mereka.

Mahu tidak mahu sebagai wakil rakyat di kawasan tersebut beliau perlulah membantu penduduk itu. Pada keesokan harinya si penduduk itu datang lagi, kali ini membawa bil elektrik jirannya pula. YB pun membantu lagi. Hari ketiga penduduk itu datang lagi, tapi dengan membawa bil elektrik, Astro, bil air, bil Indah Water dan lain-lain lagi. Aduh! Ini sudah gawat, YB dijadikan tempat meminta sedekah secara kehormat oleh rakyat!

Banyak ke sikit permohonan itu, poket YB pasti akan diseluk. Itulah realitinya.

Ramai yang berebut-rebut mahu menjadi wakil rakyat di waktu sekarang. Memfitnah, demonstrasi, dan gambar ‘super impose’ akan menjadi senjata menjatuhkan pihak lawan bagi membolehkan dirinya diangkat menjadi wakil rakyat.

Apabila menang, buat kecoh pula di Parlimen dengan terpekik terlolong di sana-sini dengan berdebat mempertahankan masalah peribadi dan parti sendiri di Parlimen. Rakyat pula menjadi mangsa dengan karenah YB-YB ini, isu rakyat tidak diketengahkan, undang-undang pula diluluskan tanpa dibahaskan dengan terperinci. Banyak berdebat kurang berjabat.

Bukan mudah menjadi wakil rakyat. Ramai yang tidak memikirkan tentang amanah dan tanggungjawab. Yang difikirnya ialah “KITA PERLU JATUHKAN PARTI LAWAN!!”. Terlalu banyak yang perlu difikirkan untuk kesejahteraan rakyat dan tiada masa untuk memperjuangkan isu peribadi. Ingatlah wahai semua.

Janji demi janji telah ditabur, dan tibalah masa untuk mengotakan pula apa yang dijanjinya itu. Bukan hanya menang bermanifesto, kalah mengotakan janji.

Bukan mudah menjadi wakil rakyat, seluruh masa akan digunakan untuk berkhidmat kepada rakyat. Sama-samalah menghayati lirik lagu Diari YB nyanyian ND LALA, menghayati dalam konteks amanah sebagai wakil rakyat amatlah berat dan tidak boleh dipermainkan. Terimalah.

DIARI YB – ND LALA

Bangun pagi-pagi
Tamu dah menanti
Bukan nak cari kopi
Nak tanya pasal subsidi

Hai belum sempat sarapan
Dah ada pulak panggilan
Kaum kerabat orang kanan
Nak mintak surat sokongan

Jam baru pukul 8
YB kena lawat kawasan
Tapi di tengah jalan
Pengundi tahan mintak bantuan

Disambut dengan kompang
Ayam itik pun banyaklah tumbang
Kemudian ditunjuk jalan berlubang
Suruh YB segera timbang

Pada waktu tengah hari
Ada pulak jemputan kenduri
Kalau YB tak pergi
Silap-silap nanti kurang undi

Hai dalam sibuk-sibuk
Orang sakit YB jenguk
Hai teruk ke tak teruk
Poket tetap YB kena seluk

Ketika awal petang
Ada satu sidang
YB tak boleh tak datang
Takut nanti kerusi terbang

Sebelum senja ke padang bola
YB dijemput sampaikan piala
Sambil tu mereka bertanya
“Jersi baru kami hai macam mana”

Bila malam tiba
Ceramah jadi agenda
Kalau YB tak bersedia
Kena tanya mungkin ternganga

Bila habis berceramah
Kampung lain YB singgah
Bukan sekadar menjengah
Tapi nak tinjau masalah

Walau dah lenguh badan
YB balik ke cawangan
Ditanya orang harapan
Apakah strategi lawan

Lewat malam di gerai tepi jalan
YB berembun melayan kawan-kawan
Dengar pendapat dengar pandangan
Sambil tu kena lah belanja makan

Sewaktu YB balik
Burung hantu pun rasa pelik
Isteri sendiri pun dah tak larat celik
Anak-anak pulak dah lama tergolek

Selepas YB mandi
YB belek itu dan ini
Kemudian picit-picit dahi sendiri
Cari jalan nak tolong Pengundi

Hingga dinihari YB tak tido lagi
Esoknya pagi-pagi
Dah ada tamu menanti
“Assalamualaikum YB..”

Lagu dan Lirik : ND Lala

Janji pula perlu dikotakan dan bukan hanya di atas kertas dan di pentas ceramah politik. Siapa yang menang perlulah menunaikan janji yang telah ditabur. Dan jika tidak mampu melakukannya, jangan berjanji lagi di masa akan datang. Rakyat tidak menyukainya.

P/S : Tahniah untuk Calon BN, YB P.Kamalanathan kerana berjaya menewaskan Calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim dalam Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangor semalam.

KATA DIKOTA JANJI PERLU DILAKSANA!!

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.

Lagu Bukan Sekadar Lagu

“Lagu nasyid sekarang aku dengar dah macam lagu rock pun ada”, ngomel seorang rakan.

“Eh! Lagu nasyid ke ni? Stailo tu.. Siap buat rap lagi. Ni yang aku suka ni”, berkata pula rakan yang lain.

“Aku rindukan lagu nasyid yang dulu-dulu. Lagunya halus mendidik jiwa”, keluh seorang peminat.


Benarkah lagu-lagu nasyid sekarang kurang mendidik jiwa? Adakah kerana irama lagu yang diketengahkan sekarang atau artis-artis nasyid sekarang kurang memberi aura mendidik kepada peminatnya? Terlalu banyak kontroversi yang melanda industri nasyid tanah air, sehingga memberikan impak yang negatif kepada para munsyid.

Nasyid dahulu dan sekarang terlalu banyak bezanya. Jika dahulu, irama padang pasir dan alunan perkusi menjadi penyeri dalam industri nasyid. Kerana itulah lagu-lagunya kurang rancak dan banyak menumpukan soal melodi, dan kebanyakkan lembut untuk didengar. Bait-bait liriknya juga amat ringkas tetapi padat dengan input-input yang tepat dalam penyampaian mesejnya.

Ingat lagi dengan lagu Intifada, Pergi Tak Kembali dan Satu Qiblat Yang Sama nyanyian kumpulan Rabbani? Apakah yang membezakan lagu-lagu ini dengan lagu-lagu lama kumpulan Rabbani? Ya. Muzik yang membezakannya. Lagu-lagu sekarang sudah ke arah pop dan banyak menggunakan alatan muzik moden bagi memberi kelainan dalam penyampaian lagu-lagu tersebut.

IRAMA DAN PERSPEKTIF MASYARAKAT

Muzik Rock, R&B, dan Rap telah ‘menjajah’ industri muzik di Malaysia dan dunia keseluruhannya. Pakaian yang agak ganas, terkinja-kinja di atas pentas, dan macam-macam lagi karenah yang ditunjukkan penyanyi-penyanyi genre tadi telah memberi identiti kepada penerimaan masyarakat kepada muzik tersebut.

Rock dengan rambut panjang dan seluar jeans koyak. Rap dengan topi senget dan seluar besar mengalahkan guni. Dangdut dengan aksi goyang gerudinya. Zapin pula dengan lenggok tariannya. Pendek kata, setiap genre muzik itu mempunyai identitinya yang tersendiri termasuklah nasyid yang terkenal dengan imej ‘ustaz’ yang berkopiah dan sopan.

“Hai nasyid sekarang ni, dah nak ikut artis-artis rock ke? Lagu dah guna gitar ni, jangan terkinja-kinja atas pentas sudah”, seorang peminat memberi ‘amaran’ keras.

“Baguslah nasyid dah macam-macam muzik. Lagi ramai la yang boleh terima”, seorang peminat lagi memberi pendapat.

KONTRA NASYID SEKARANG

“Lihatlah penyanyi nasyid sekarang. Ramai yang tak berapa nasyid dah. Dah jadi artis rock pun ada”, seorang makcik berkata kepada saya suatu ketika dahulu.

Penampilan Faizal Tahir sebagai artis Rock tanah air menjadi perbualan hangat peminat-peminat nasyid. Mungkin kebanyakkan orang tidak mengetahui yang dahulunya beliau adalah ahli kumpulan nasyid yang agak terkenal di Malaysia. Dengan isu membuka baju ketika persembahan telah mencalarkan imej nasyid secara tidak langsung di mata peminat. (Moga Allah membetulkan segalan khilaf ini)

Fenomena perubahan muzik iringan juga membuatkan peminat-peminat nasyid yang berjiwa irama lama berasa terkilan. Peminat-peminat ini kebanyakkan sudah ‘kecewa’ dengan apa yang berlaku sekarang. Bagi mereka, lagu nasyid sekarang sudah hilang seninya.

Kesimpulan bagi pandangan negatif ini ialah penasyid sudah tidak membawa apa yang di’nasyid’kan itu. Dan lagu-lagu bergenre moden sudah tidak dapat mendidik jiwa lagi seperti dahulu.

PRO NASYID SEKARANG

Apabila dengar nasyid, terasa diri ‘terbakar’ dan ‘panas’!

Pengalaman sewaktu kumpulan All One mempersembahkan lagu Bilal Bin Rabah dalam versi rock memberi kesan kepada rakan-rakan saya yang kurang berminat dengan lagu-lagu nasyid. Lagu Bilal Bin Rabah tersebut bertepatan dengan ‘jiwa’ rakan-rakan yang meminati muzik rock. Secara tidak langsung mereka dapat mendapat info tentang perjuangan Bilal Bin Rabah.

Inteam dan Opick

Ala-ala Shah Rukh Khan berguling di tengah taman bersama si Kajol sambil menyanyi lagu romantisnya.

Begitu juga dengan lagu Allahu Rabbi dari Inteam dan lagu Allahu dari Raihan (bukan dari segi berguling-guling), alunan Hindi diberi pilihan baru kepada peminat lagu-lagu Hindi di Malaysia. Pilihan yang menjadikan Allah sebagai ‘lirik’nya.

Jika dahulu nyanyi “Kuch Kuch Hota Hai”, sekarang sudah “Allahu.. Allahu.. Allahu..” (Allahu – Raihan). Satu perkembangan yang menarik.

LAGU BUKAN SEKADAR LAGU

Setiap lagu itu mempunyai ‘roh’ yang tersendiri. Sesetengah lagu dapat memberikan kesan yang besar kepada para pendengarnya. Walaupun irama nasyid berubah bentuk mengikut perubahan zaman, tetapi jauh di sudut erti lagu tersebut, terselit satu dakwah yang ingin disampaikan kepada para pendengarnya.

Perubahan dalam bentuk irama nasyid banyak diusahakan yang bertujuan untuk menarik pendengar-pendengar baru khususnya peminat genre-genre muzik yang lain untuk lebih meminati nasyid. Fenomena ini juga bertujuan untuk memberi alternatif kepada masyarakat dalam bidang hiburan.

Kita sukar untuk memaksa pendengar untuk menukar minat mereka daripada meminati muzik Hindi kepada meminati irama padang pasir. Jadi usaha yang dilakukan ialah dengan menggubah irama lagu yang bersesuaian dengan selera pendengar.

Dengan kesedaran yang disebabkan oleh masalah-masalah ini, para munsyid berusaha untuk mengembalikan ‘roh’ nasyid yang semakin hilang itu. Maka satu program telah dicadangkan yang diberi nama MAJLIS USRAH MUNSYID.

Program ini adalah kesinambungan daripada usaha yang dipraktikkan oleh Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim. Usrah ini mengumpulkan para munsyid dalam satu masa dengan memberi tazkirah dan memuhasabah diri sebagai seorang pendakwah. Selain itu juga, peranan usrah ini ialah untuk mengeratkan hubungan, bertukar-tukar pandangan dan memantapkan keimanan di antara para musyid.

Bagi mengetahui dengan lebih lanjut tentang program ini, boleh klik (di sini)

“Teruskan perjuangan kalian dalam dakwah melalui seni ini walaupun hanya tinggal seorang yang mendengar lagu kalian. Kita tidak boleh memaksa anak-anak kita mendengar lagu kita di TV dan radio. Tetapi kita perlu menyediakan alternatif kepada mereka supaya mereka tahu seni dapat mendekatkan diri kepada Allah dan Rasul-Nya” – (Opick)

Moga imej nasyid dalam keadaan yang baik untuk membawa orang lain kepada Allah Subhabahu Wataa’la dan Rasulullah Sollallahu A’laihi Wasalam. Percayalah setiap bait-bait kata yang disampaikan itu, membawa mesej yang sangat bermakna buat kita. Bagi yang meminati muzik lama, teruskan mendengar lagu-lagu yang lama itu dan jangan berhenti berjuang.

P/S : Dengar kata album Far-East yang bakal terbit nanti ada lagu-lagu dalam bahasa Tamil, baguslah untuk menarik pendengar Tamil kepada Islam. Album Nur Muhammad (Inteam & UNIQUE) pun terbaik! Dah kurang lagu-lagu cintan-cintun ni, sekarang dah banyak lagu selawat diterbitkan semula. Satu perkembangan yang baik buat industri nasyid kita.

LAGU BUKAN SEKADAR LAGU!! ADA MAKNA DAN PENGERTIANNYA!!

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.


Langkah Tercipta Versi GAZA – UNIQUE

Lagu ini dinyanyikan khas oleh kumpulan UNIQUE sewaktu Majlis Himpunan Ummah Selamatkan GAZA atau (HIMMAH 2) di Dewan Millenium Kepala Batas, Pulau Pinang pada 17 April 2010 yang lalu. Tajuk lagu ini masih sama dengan lagu asalnya iaitu Langkah Tercipta, tetapi bait liriknya didedikasikan khas untuk saudara-saudara kita di Palestin.

Bersama-sama kita menghayati bait-bait lirik yang ditulis khas bagi memberi langkah kepada saudara di Palestin untuk mencipta kejayaan Islam di sana. Insya-Allah.. Terimalah.. Langkah Tercipta..


LANGKAH TERCIPTA (GAZA)

Tak daya tangis ku tahankan
Melihat ketabahan
Di balik keruntuhan

Demi sebuah keadilan
Menegak kebenaran
Jiwa raga kau taruhkan

Palestin,
Wajahmu yang layu
Dan basah matamu
Adalah kisah perjuangan yang bisu

Dalam langkah lesu
Bicara yang kaku
Bagai tubuh hilang mampu
Namun jiwamu berbisik
Inilah dugaan

Turunlah semua seteru
Di segenap penjuru
Uji ketabahanmu

Yakin teguh janji Tuhanmu
Ada ganjaran syurga
Untuk para syuhada’

Palestin..
Kami bersamamu untuk bangkit semula
Meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatmu
Kurniakan kekuatan

Ini kisah perjuangan
Tuk satu keamanan
Bangunlah seluruh saudara
Satu di dalam doa
‘Tuk sesama saudara…

Ayuh kita semua membantu
Berdoa dan bersatu
keranamu Palestin…

(Kredit : Bazli Hazwan Che Osman)

Bersama kita membantu, berdoa dan bersatu, demi satu perjuangan yang suci untuk membantu Palestin dan dunia Islam keseluruhannya.. Insya-Allah.. Terima kasih untuk Abang Bazli di atas perkongsian lirik di atas. Moga usaha kecil ini memberi manfaat kepada kita semua dan Islam khususnya.. Amin..
P/S : Jom sertai GROUP UNIQUE, known as UNIC di Facebook.
PALESTIN.. LANGKAH MU AKAN TERCIPTA JUA!!

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.

Himpunan Ummah Selamatkan GAZA (HIMMAH)

“Semua orang akan mati, mengapa takut dengan kematian. Jika saya diberikan pilihan samada untuk mati dibedil oleh helikopter Apache (milik tentera Zionis) ataupun akibat serangan jantung, saya memilih (untuk dibedil) oleh Apache”

Pada hari Sabtu, 17 April 2004, sebuah helikopter Apache milik Israel membuat serangan roket dengan membedil sebuah kereta di Jalan Al-Jallaa, di wilayah Gaza. Bedilan itu mengorbankan pejuang HAMAS yang bernama Dr. Abdul Aziz al-Rantisi yang merupakan Presiden HAMAS yang kedua.


Sebelum itu, Syeikh Ahmad Yassin telah pun dibedil oleh tentera rejim Zionis selepas selesai melaksanakan solat Subuh pada 22 Mac 2004. Serangan yang menggunakan 3 roket Zionis itu telah mensyahidkan Syeikh Ahmad Yassin dan para pembantunya. Ternyata insan yang hanya berkerusi roda itu amat digeruni oleh rejim Zionis walhal beliau tidak mampu  mengangkat senjata. Moga semua yang syahid di medan Palestin diberkati oleh Allah Subhanahu Wataa’la.

Pada tahun 2005, rejim Zionis meningkatkan serangan kepada rakyat Palestin dengan menggugurkan Bom Phosphorus seberat 1.5 juta kilogram kepada 1.5 juta penduduk Gaza dengan keluasan hanya 300 kilometer persegi. Bom ini akan menyebabkan daging dan kulit terbakar apabila terkena di anggota badan.

Tembok Kematian juga dibina oleh rejim Zionis untuk mengepung penduduk-penduduk Gaza. Tembok yang dibina sepanjang 850 km mengelilingi Gaza dan mempunyai satu pos kawalan tentera Zionis di setiap 50 meter. Hatta kucing pun akan ditembak jika menghampiri tembok itu. Betapa kejamnya Israel ini.

BANTUAN UNTUK GAZA

Bantuan kemanusiaan dari seluruh dunia telah lama dijalankan. Antara yang terbaru ialah konvoi Viva Palestina yang disertai oleh sukarelawan dari seluruh dunia dengan merentasi perjalanan sepanjang 3000 km dalam 1 bulan. Malaysia diwakili oleh 12 orang sukarelawan termasuk 2 orang dari Haluan Palestin.

Apa yang dikesalkan ialah sikap negara Islam sendiri terutamanya MESIR!! Menurut pengalaman Pengerusi Haluan Palestin, Tuan Haji Norazaman Mohd Samsuddin, polis Mesir menyerang dan tidak membenarkan mereka untuk masuk ke dalam Gaza sewaktu konvoi berlangsung. Negara Islam sendiri pun sudah jadi tali barut Israel, apa lagi yang nak dikata. Akhirnya, dengan pertolongan Allah Subhanahu Wataa’la, mereka diberi masuk ke dalam Gaza dalam tempoh 48 jam sahaja.

Kempen sumbangan RM 10 sebulan untuk Gaza telah dilancarkan oleh Sahibus Samahah Mufti Pulau Pinang. Kempen ini dilancarkan dalam program Himpunan Ummah Selamatkan Gaza (HIMMAH 2) di Dewan Millenium Kepala Batas pada 17/4/2010 dan kebetulan program ini jatuh pada tarikh yang sama dengan peristiwa pembunuhan Dr. Abdul Aziz al-Rantisi. Marilah beramai-ramai kita menderma.

KEMPEN SUMBANGAN RM 10 SEBULAN UNTUK PALESTIN
AKAUN MAYBAK : 557157802444
BOIKOT BARANGAN ISRAEL DAN U.S.A

Hulurkan bantuan kepada rakyat Palestin. Kita tidak mampu mengangkat senjata, kita hanya cuma dapat bantu dengan kewangan, masa dan doa kita. Oleh itu, Ayuh kita menyumbang!!

Badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang aktif dalam isu Palestin ini :

Hulurkan bantuan walaupun kita hanya ada 10 sen sahaja. Jika tiada, cukuplah dengan doa untuk mereka. Insya-Allah..

SEKITAR MAJLIS HIMPUNAN UMMAH SELAMATKAN GAZA

Program : Himpunan Ummah Selamatkan GAZA (HIMMAH 2)
Tarikh    : 17 April 2010
Tempat  : Dewan Millenium Kepala Batas, Pulau Pinang
Masa     : 7.00 malam – 11.00 malam

Saya dan rakan-rakan ke sebuah majlis yang diberi nama HIMPUNAN UMMAH SELAMATKAN GAZA atau HIMMAH 2. Program ini dianjurkan oleh NGO-NGO Islam yang bersatu hati untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin. Jom ke sekitar program ini..

Makan bersama UNIQUE di kedai Tom Yam di tepi jalan
Penceramah bersemangat memberi ceramah tentang isu Palestin
Sukarelawan mengangkat sepanduk GAZA
Pengerusi Haluan Palestin memberi ceramah
Tetamu Muslimin yang hadir
Tetamu Muslimah yang turut serta
Khusyuk menonton tayangan Palestin
Kami sambil ber’posing’
Awe sedang melawat gerai jualan
Akad jual beli album UNIQUE bersama Mahmud
Kami dan UNIQUE bersatu tenaga!!

Alhamdulillah.. Semuanya telah selesai dan program ini berjalan dengan lancarnya. Selain dapat mendengar ceramah tentang isu Palestin, kami juga dapat makan bersama-sama ahli kumpulan UNIQUE di sebelah petangnya. Moga ukhuwah ini dapat terus terjalin antara kita. Dapat juga bertemu dengan sahabat baru iaitu Mahmud yang komited dengan UNIQUE. Terima kasih kepada Abang Rozaimi, Fitri, Abid dan Hazree kerana bersama dalam ‘kembara’ ini.

“Barangsiapa yang tidur dan tidak mengambil tahu urusan orang-orang Islam, maka dia bukanlah dari golongan mereka (orang-orang Islam)”.
(Hadis Riwayat al-Baihaqi)

Peperangan menentang Zionis bukanlah perjuangan membebaskan Palestin semata-mata. Ianya lebih kepada pembebasan Islam di seluruh dunia. Tahukah anda Zionis juga telah menjajah seluruh dunia? Jika di Palestin mereka menjajah dengan senjata pemusnah. Tetapi yang lebih ditakuti ialah penyerangan pemikiran di seluruh dunia dengan menjatuhkan akidah seluruh umat Islam.

P/S : Pernahkah anda berfikir tentang masalah umat Islam? Jika sudah, tahniah untuk anda. Sama-sama kita berjuang menentang kebatilan dan selamat beramal..

Video Lagu Langkah Tercipta yang disampaikan oleh kumpulan UNIQUE boleh ditonton di sini..

ISLAM AKAN MENANG DI AKHIR ZAMAN!!

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.

What Is Your Name Sir?

Si Pengacara Majlis serba salah, mahu disebut atau tidak nama Si Penceramah jemputan dari Negara Arab itu. Bila disebut takut-takut mengguris hati si penceramah. Lalu si Pengacara Majlis terus bertanya kepada si penceramah untuk mendapatkan kepastian.

“This is your name Sir? How to speak your name?”, tanya Si Pengacara Majlis.


“Yes. This is my name. Ahmed Bahluul“, Si Penceramah menyebut namanya.

Lega si Pengacara Majlis. Nampak gayanya nama “Bahlul” itu tidaklah menjadi kesalahan apabila menyebutnya.  Baru pertama kali dalam hidupnya berjumpa dengan manusia yang bernama “Bahlul” itu. Ingatkan hanya di dalam filem-filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee sahaja. Tergelak kecil si Pengacara Majlis.

RAGAM SI BERNAMA

Kisah yang berlaku sebelum merdeka. Seorang Ayah ke Balai Polis untuk mendaftarkan anaknya yang baru dilahirkan.

“Apa nama anak kamu?”, tanya Pegawai Polis yang berbangsa Benggali itu.

“Alaa.. Emm.. Apa pulak nama Si Atan ni. Tadi dah bincang kat rumah dah. Aduh..”, si Ayah terlupa nama anaknya. Panggilan di rumah sahaja yang diingatnya iaitu Atan.

Pegawai Polis tadi mendengar perkataan “Si Atan”. Lalu beliau menulis di atas Surat Beranak bayi itu dengan nama “Siatan Bin Abdullah”. Si Ayah yang tidak tahu membaca itu beranggapan bahawa proses pendaftaran anaknya telah selesai dan sehingga sekarang nama itu terus berada di dalam kad pengenalan Si Atan itu. Alahai.

Gaya nama telah berubah mengikut zaman. Jika dahulu nama-nama orang Melayu disandarkan kepada nama-nama bunga seperti Melor, Melati, dan Cempaka. Nama lelaki pula ialah Aduka, Teruna, dan Kachiwa. Kini semuanya telah berubah, tiada lagi nama-nama seperti itu. Nama-nama Islam pula mengambil tempat.

Jika dahulu, namanya pendek-pendek seperti Rahmat Bin Ahmad. Sekarang sudah panjang seperti Syarifah Mazlyatun Amirah Puteri Binti Syed Abdul Muluk Kurniya Al-Kudsi. Menyebutnya sudah lelah apatah lagi dilafazkan si bakal suami di hari pernikahan. Terbelit lidah sesemput nafas.

ADA APA DENGAN NAMA?

“Jamal. Tolong senaraikan semula nama pelajar yang ponteng solat Jumaat tadi. Kita akan ambil tindakan ke atas mereka”, pinta Presiden Kolej kepada saya.

Saya meminta bantuan seorang rakan untuk menyebutkan nama pemonteng solat Jumaat dan saya pula menulis di atas kertas.

“Umar Bin Haris. Zakaria bin Ahmad. Uzair Bin Ali. Muhammad Salehuddin Bin Abu Bakar….”, rakan saya terus menyebut. Dan saya terus menulis sehingga semuanya selesai.

“Nampak gayanya ramai ‘pahlawan-pahlawan’ Islam yang tak pergi solat Jumaat ni. Hehe..”, saya berkata kepada rakan.

Saidina Umar R.A adalah seorang tokoh Islam yang hebat. Nabi Zakaria a.s adalah seorang Nabi yang diutuskan oleh Allah Subhanahu Wataa’la. Hazrat Uzair R.A juga adalah sahabat Nabi Muhammad Sollahu A’lahi Wasalam manakala Salehuddin Al-Ayubi adalah panglima Islam yang membebaskan Masjidil Aqsa dari cengkaman musuh. Mereka semua adalah insan-insan yang sangat hebat memperjuangkan Islam, bagaimana pula dengan Umar, Zakaria, Uzair dan Salehuddin yang tersenarai dalam senarai pemonteng solat Jumaat di atas?

Nama hanya sekadar nama. Kadang-kadang kita sendiri pun tidak mengetahui apa maksud nama yang diberi oleh ibu bapa kita. Tidak semestinya nama yang baik melahirkan manusia yang sebaik namanya. Ada juga yang tidak bernama (nama yang kurang baik) tetapi luhur budinya membela agama. Kerana itulah Ustaz Ann Wan Seng tidak menukar namanya kepada nama Islam kerana baginya nama hanya sekadar nama sahaja.

NAMA SEBAGAI DOA

“Nama Hanya Sekadar Nama”

Walaupun nama hanya sekadar nama, ia bukannya bermaksud tidak perlu meletakkan nama yang baik kepada anak-anak. Cuba bayangkan jika nama anak itu Bebal, setiap hari masyarakat akan memanggilnya bebal, bebal, dan bebal. Akhirnya akan bebal juga si Bebal itu.

Ada juga di kalangan masyarakat yang memanggil dengan gelaran yang tersendiri kepada anak-anak. Sebagai contohnya Boboi dan Girl, gelaran ini sangat popular di kalangan masyarakat dan dapat menunjukkan hubungan kasih sayang sesama keluarga. Tapi yang ditakutinya ialah Boboi ini tetap berperangai boboi walaupun dah berumur 40 tahun dan mungkin dah bercucu. Hehe..

“Boleh saya bercakap dengan Jamal?”, ayat biasa apabila telefon di rumah saya diangkat.

Persoalannya, Jamal yang mana? Adik beradik lelaki saya masing-masing mempunyai nama Jamal. Disebabkan itu, pernah suatu hari Bapak berpesan kepada rakan-rakan di sekolah supaya memanggil saya dengan nama Paie. Namun nama Jamal tetap ideal dengan saya sehinggalah sekarang. Jamal (الجمال) bermaksud kecantikan dan bukannya unta! Terima kasih mendoakan saya semakin menawan. Hehe.. Sekadar contoh nama sebagai doa ye.

Dari Abu Darda’ r.a : “Sesungguhnya kamu akan diseru di hari kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama Bapa kamu. Oleh yang demikian, elokkanlah nama-nama kamu”
(Riwayat Abu Daud)

Kesimpulannya, nama yang kita perolehi sekarang adalah yang terbaik untuk kita. Jangan pula memboikot ibu bapa gara-gara memberi nama yang tidak popular, kelak kita akan binasa kerana melawan ibu bapa pula. Percayalah, nama adalah yang diberikan kepada kita adalah satu amanah untuk kita, amanah untuk merealisasikan maksud nama kita itu. Dan bukannya untuk dibanggakan.

P/S : “Kenapa perangai anda tak macam orang Islam? Sedangkan nama anda ada perkataan Al-Islam?”, tanya seorang wartawan. “Sori yer, nama tu bapa I yang bagi, bukan I yang letak dan bukan dari hati I sendiri. Insya-Allah satu hari nanti I akan bertaubat”, jawab artis itu. Saya menggelengkan kepala.

MANUSIA MATI MENINGGALKAN NAMA!!

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.

Karyaku Di iLuvislam.com (Siapa Lebih Hebat?)

“Alhamdulillah.. Sebuah artikel/karya/bahan yang dihantar oleh anda telah diterbitkan di ruangan artikel iLuvislam.com pada 25 Mac 2010 yang baru berlalu”- Rosniza Abdullah (editor artikel).

Tidak disangka-sangka artikel berbentuk cerita yang saya tulis itu diluluskan oleh pihak iLuvislam.com. Itulah penulisan pertama saya sebelum mendaftarkan blog ini. Berbekalkan cerita yang saya dengar sewaktu zaman kanak-kanak dahulu, saya mencuba-cuba untuk menulisnya kembali dan berhasrat untuk diterbitkan di ruangan artikel iLuvislam.com. Alhamdulillah, akhirnya karya itu diterbitkan.


SIAPA LEBIH HEBAT?

Pada suatu hari, ada seorang buruh yang bekerja mengumpulkan batu-batan di sebuah gunung. Batu-batu yang diambil nanti akan digunakan untuk membuat rumahnya. Bagi memperoleh batu-batu di gunung itu, si buruh perlulah memecahkan batu-batan besar yang terdapat di gunung tersebut. Ketika buruh itu sedang melakukan kerjanya, cuaca sangat panas sehinggakan buruh itu terpaksa menanggalkan pakaiannya untuk menyejukkan badan.

Pada masa yang sama Si Matahari telah ketawa keriangan “Haha.. Betapa hebatnya aku, aku boleh memanaskan bumi sampaikan Si Buruh itu pun menanggalkan pakaiannya kerana terlampau panas kerana cahayaku”. Sejurus sahaja Si Matahari berkata demikian, Si Awan pun datang dan menutup cahaya Si Matahari daripada terus ke bumi.

Si Buruh pun berasa sangat lega sekali kerana cuaca menjadi mendung. Maka hilanglah kehebatan Si Matahari memanaskan bumi. Si Awan berkata kepada Matahari “Hai Matahari, aku lagi hebat daripada kau, kau boleh memancarkan cahaya kau, tetapi aku yang menghalangnya. Haha…”, kata Si Awan dengan angkuhnya.

Keriangan Si Awan tidak lama, tiba-tiba Si Angin telah datang dan menolak Si Awan ke tempat lain. Hilanglah kehebatan Si Awan. Si Angin pula berteriak kepada Si Awan “Sehebat kau menghalang cahaya Si Matahari, hebat lagi aku menolak kau, sekarang akulah yang paling hebat!”, teriak Si Angin. Si Angin pun menyusur dengan laju menunjukkan kehebatannya. Tetapi malang tidak berbau, Si Angin terlanggar dengan Si Gunung lalu berkecailah Si Angin dengan keangkuhannya itu.

Melihat kehebatannya menghalang Si Angin, Si Gunung pun membanggakan diri kepada Si Matahari dan Si Awan. “Aku telah mengalahkan Si Angin yang angkuh, siapa pula yang hebat sekarang ha?” Si Gunung berasa dirinya yang hebat antara semua. Si Matahari dan Si Awan berasa malu dan bersalah di atas keangkuhan mereka tadi. Tiba-tiba Si Gunung menjerit kesakitan menyebabkan Si Matahari dan Si Awan pun terkejut. Rupa-rupanya Si Buruh sedang memecahkan batu di kaki gunung. Si Gunung berasa sangat marah kepada Si Buruh tetapi apakan daya, dia tak dapat berbuat apa-apa. “Hai…nampak gayanya tak ada yang lagi hebat..”, kata Si Matahari dan Si Awan dengan nada sinis kepada Si Gunung.

PENGAJARAN :

Kisah di atas menunujukkan kita sebagai makhluk Allah S.W.T tidak berkuasa sama sekali.Si Buruh berasa panas disebabkan Si Matahari. Si Matahari dilindungi oleh Si Awan. Si Awan pula ditolak oleh Si Angin. Si Angin dihalang oleh Si Gunung. Akhirnya Si Buruh juga yang menyakiti Si Gunung.

Allah S.W.T tidak menciptakan kita sebagai makhluk-Nya sebagai sia-sia. Semuannya diciptakan hanyalah untuk beriman kepada Allah. Setiap daripada kita melengkapi antara satu sama lain, tidak ada yang kurang dan tidak ada yang lebih, semuanya adalah sama sahaja. Tidak ada yang lebih hebat melainkan Allah S.W.T.

Oleh itu siapa Yang Lebih Hebat? Selamat Beramal.

Oleh : jamalrafaie89
Editor : Rosnizah Abdullah

Website : www.iluvislam.com
  
PENGHARGAAN DAN IMPIAN

Saya mempunyai impian untuk menjadi seorang penulis suatu hari nanti. Impian menjadi seperti Ust Hasrizal, Hilal Asyraf dan ramai lagi penulis yang hebat. Tetapi sebelum ianya menjadi satu kenyataan , satu perjalanan yang panjang dan penuh liku perlu ditempuh terlebih dahulu.

“Seorang penulis lebih banyak membaca daripada menulis”

Saya sangat bersetuju dengan falsafah di atas. Benar. Seorang penulis perlulah mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi bagi membolehkan hasil penulisan itu memberi kesan kepada pembacanya.

Kisah “Siapa Lebih Hebat?” ini adalah satu bentuk percubaan bagi menghasilkan artikel yang lebih berkualiti pada masa akan datang. Banyak lagi yang perlu perbaiki untuk menjadi seorang penulis yang baik. Gaya bahasa, apa yang hendak disampaikan, memberi kesan atau tidak. Semua itu menjadi ruang lingkup seorang penulis. Moga impian saya menjadi kenyataan satu hari nanti. Insya-Allah.

Terima kasih diucapkan kepada pihak iLuvislam.com yang sudi menerbitkan artikel saya di laman web mereka. Moga artikel/karya yang tidak seberapa itu memberi kesan kepada pembacanya. Wallahua’alam..

SIAPA LEBIH HEBAT?

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.

Kau Pergi Jua (Khas Buat Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim)

(Sumber : Youtube)

Tanggal 13 Ogos 2009, perginya seorang insan yang digelar pahlawan dalam industri nasyid di Malaysia khususnya. Pemergian yang mengejutkan ini sangat menyentuh perasaan kepada sesiapa sahaja yang mengenali beliau. Di waktu itu, kita kehilangan seorang pahlawan yang sangat komited dalam usaha dakwah melalui irama nasyid di Malaysia.

Dalam Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009 yang lalu. Saudara Nazrey Johani, Munif Hijjaz dan Rabbani telah menyanyikan lagu yang liriknya ditulis khas buat Allahyarham. Terimalah “Kau Pergi Jua”.. Semoga dicucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan di kalangan hamba-hamba-Nya yang soleh. Al-Fatihah..