JEMAAH ITU TIDAK SEMPURNA

Kesatuan Islam perlu berlapang dada – Google

.

Semasa keluar ke masjid, saya terdengar seorang berkata, “Siapa tak sokong kami, Kafir!!”

Saya terkejut, setahu saya siapa yang bukan Islam itulah yang dipanggil KAFIR.

“Orang-orang yang duduk Masjid ni semuanya sesat sebab tak sokong kami!”, berkata lagi. Sekali lagi saya terkejut. Terlalu taksub agaknya.

Ternyatalah, tiada jemaah yang sempurna di akhir zaman ini. Masing-masing menyalahkan yang lain dan mengangkat jemaah sendiri adalah yang terbaik.

Continue reading

KISAH RUMAH, BAJU, MAKANAN DAN UDARA

“Boleh kamu sebutkan, benda apa yang paling penting dalam kehidupan kita?”, tanya seorang Ustaz kepada muridnya.

“Emm.. Rumah!”, jawab muridnya.

“Betul. Rumah itu penting dalam kehidupan kita. Tempat kita berteduh, tapi tau tak ada yang lebih penting dari rumah?”, tanya Ustaz lagi.

“Tak tahu. Apa dia ustaz?”

“Pakaian lebih penting dari rumah. Cuba tengok orang yang tak ada rumah kat tepi jalan tu, walaupun tak ada rumah macam mana pun mereka ada baju. Kalau tak ada baju macam mana?”, terang Ustaz.

“Betul-betul. Maknanya pakaian paling penting ye Ustaz?”

“Tak juga, macam mana kalau seseorang tu tak makan? Sampai bila dia boleh bertahan?”

“Ye tak ya juga kan? Mesti lapar, silap-silap boleh mati kalau kebulur sangat”

“Betul tu. Manusia dapat bertahan beberapa minggu saja jika tiada makanan, kalau tak ada air macam mana pulak?”, Ustaz menduga muridnya lagi.

“Lagi cepat matinya! Mungkin beberapa hari! Ustaz, tapi saya rasa kalau manusia tak dapat udara, lagi cepat mati. Kalau macam tu, udaralah yang paling penting dalam hidup kita kan Ustaz?”

Continue reading

PINTU SYURGA YANG NAMANYA AD-DHUHA

“AKU TAK PERLU APA-APA LAGI DALAM HIDUP INI”

Siapakah yang boleh mengatakan sedemikian?

Kaya atau miskin, hidup pasti perlu dibantu. Siapakah di antara kita yang dapat menjamin kesejahteraan hidup untuk hari esok? Selagi ada yang mengharap, itulah yang dinamakan manusia. Makhluk yang lemah dan memerlukan bantuan Allah.

Bagaimanakah hendak mendapat bantuan agar hidup kita dicukupkan rezeki di sepanjang kehidupan?

Continue reading

SELAMAT DATANG REJAB, SYAABAN DAN RAMADAN

.
Penghulu segala bulan adalah Ramadan. Bulan yang dikurniakan oleh Allah dengan anugerah yang besar kepada hamba-Nya.

KERAHMATAN, KEAMPUNAN, KELEPASAN DARI AZAB NERAKA.

Kedatangan Rejab menandakan Ramadan yang ditunggu semakin hampir. Rasulullah mengajar kita doa apabila bulan Rejab sudah bertandang.

“Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan”

..Makbulkanlah doa kami Ya Allah. AMIN..