browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

CERITA TENTANG HANTARAN KAHWIN

Posted by on March 26, 2012

Cerita tentang hantaran perkahwinan - Gambar Hiasan

“Kalau dulu, majlis yang pakai khemah yang tinggi-tinggi ni majlis wakil rakyat jer”, Pakcik Wahid memulakan bicara.

“Sekarang Paie tengok, majlis bertunang pun orang dah buat majlis besar-besaran. Siap pasang khemah banyak-banyak pulak tu”,tambahnya lagi.

Saya mengangguk tanda setuju.

Memang diakui. Kebelakangan ini semakin rancak majlis pertunangan diadakan. Jika dahulu kita dapat dengar orang memperkatakan tentang wang hantaran semakin tinggi disebabkan harga minyak petrol naik, sekarang ramai pula yang memperkatakan tentang kenduri sempena bertunang.

Mengapa majlis bertunang sudah gah ditontonkan kepada masyarakat?

Sedangkan ianya sangat bertentangan dengan apa yang Rasulullah Sholallahu A’laihi Wasalam pesankan kepada kita. RAHSIAKAN PERTUNANGAN, HEBOHKAN PERNIKAHAN.

Kita belum tahu lagi apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Mungkinkah masyarakat kita akan buat Majlis Perkenalan sebelum dilangsungkan Majlis Pertunangan! Siapa tahu?

PERIHAL MAJLIS PERTUNANGAN

“Kita jangan ikut artis. Apa yang artis buat semua nak tiru sedangkan tak mampu. Last-last yang susahnya pihak lelaki yang kena sediakan hantaran tinggi sebab pihak perempuan nak buat majlis pertunangan. Nak grand la katakan. Adoi”, keluh Pakcik Wahid lagi.

Majlis bertunang sudah dibuat kad jemputan. Majlis bertunang sudah dijemputnya pasukan kompang. Majlis bertunang juga sudah ada baju bertunang. Semuanya persis sebuah majlis perkahwinan yang membazir.

Apabila semua ini telah menjadi satu ‘keperluan’ kepada masyarakat, semakin tinggilah kos sebuah perkahwinan.

Apa yang lebih membimbangkan, ada pasangan yang sanggup berhutang untuk mengadakan majlis bertunang tetapi baru hari ini bertunang esok sudah putus!

Ikatan pertunangan adalah proses berkenal-kenalan sesama pasangan dan keluarga. Jika dalam tempoh bertunang itu dirasakan tidak sesuai, tidak mengapa jika diputuskan pertunangan kerana dikhuatiri akan membawa masalah selepas berkahwin.

Jika bertunang pun diheboh-hebohkan, tidakkah malu bagi pihak perempuan jika pertunangan mereka terpaksa diputuskan? Sedangkan bertunang itu bukanlah satu ikatan sah.

WANG HANTARAN MAHAL?

Masih ingat lagi dengan jadual WANG HANTARAN MENGIKUT TARAF PENDIDIKAN yang popular di Facebook sekarang?

UPSR, PMR/SRP : RM1,000 – RM3,000
SPM : RM3,000 – RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 – RM12,000
DEGREE : RM12,000 – RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 – RM20,000
PHD : RM20,000 – RM30,000

Tak mustahil semua ini akan menjadi fenomena Global! Kebiasaannya sekarang, pihak perempuan akan minta wang hantaran sebanyak RM10,000 atau lebih. Fikirkan, bagaimana mahu mencari duit yang sebanyak itu? Sebab itulah ramai yang pinjam ALONG untuk TOLONG mereka kahwin dan akhirnya TERLOLONG begitu sahaja (tak mampu bayar pinjaman).

Mungkinkah seorang lelaki yang baru menamatkan pengajian di Universiti dan baru mula bekerja dapat mengumpul wang sebanyak itu dalam tempoh yang sangat minima?

Mampukah nak kumpul duit yang banyak itu?

Tidak semua mendapat gaji yang tinggi sewaktu mula-mula bekerja. Ditambah lagi dengan bebanan pinjaman pendidikan yang perlu dilangsaikan, memang sangat memeritkan kepada pihak lelaki untuk mengumpul wang untuk berkahwin.

CINTA PUNYA PASAL

“Kerana cintaku kepadamu, akanku bayar seluas lautan untukmu” (Cewahhh..)

Bagi lelaki pula, cinta menyebabkan mereka sanggup untuk mengharungi semua itu. Berapa yang pihak perempuan minta disanggupkan sahaja. Kalau tak dapat nak sediakan wang hantaran yang diminta, ramai lagi anak Dato’ yang bersusun untuk meminang si dara. Melepas nanti!

Jika soal cinta diperjuangkan, mengapa pula si dara tidak mahu membantu si teruna untuk meminangnya? Bukankah jika ada cinta semuanya akan mudah belaka? Mengapa pihak perempuan tidak mahu menasihati keluarganya untuk meletakkan kadar hantaran yang MAMPU BAYAR kepada pihak lelaki.

Bukankah itu juga satu bentuk pengorbanan dalam cinta oleh pihak perempuan?

WANG HANTARAN SESUATU YANG WAJIB KE?

Kos berkahwin yang begitu tinggi menyebabkan ramai lelaki menangguhkan perkahwinan mereka. Bukannya soal tiada calon tetapi sebab tak ada ongkosnya!

Tetapi jika kita kembali kepada Islam, perkahwinan sangat dipermudahkan. Ada kisah seorang sahabat Nabi yang mahu berkahwin tetapi tidak mempunyai wang :

Dari Riwayat Muslim, hadis Sahl bin Saad RA katanya :
Pada satu ketika seorang perempuan datang berjumpa Nabi Muhammad SAW seraya berkata:
“Wahai Rasulullah! Aku telah datang untuk menyerahkan diriku kepadamu”.

Lalu Nabi SAW memandang kepadanya sambil mendongak kepadanya dan memerhatikan dengan teliti kemudian baginda mengangguk-anggukkan kepalanya.
Apabila perempuan itu mendapati Nabi Muhammad SAW diam tanpa memberi keputusan, perempuan itu segera duduk, lalu bangunlah seorang sahabat dan berkata:
“Wahai Rasulullah! Sekiranya kamu tidak ingin mengahwininya kahwinkanlah aku dengannya”.

Nabi SAW segera bertanya: “Adakah engkau memiliki sesuatu yang boleh dijadikan MAS-KAHWIN”.
Sahabat menjawab: “Tidak ada!”

Nabi SAW bersabda: “Pulanglah menemui keluargamu mencari sesuatu yang boleh dijadikan mas-kahwin”.

Lantas sahabat tersebut pulang, kemudian beliau kembali menemui Nabi SAW dan berkata:
“Demi Allah! Aku tidak menjumpai apa-apa pun yang boleh dijadikan mas-kahwin”.

Maka Nabi SAW bersabda lagi:
“Carilah walaupun sebentuk CINCIN BESI”.

Lalu sahabat tersebut pulang dan datang kembali serta berkata:
“Wahai Rasulullah! Demi Allah aku tidak menjumpai apa-apa walaupun sebentuk cincin besi, tetapi aku hanya memiliki kainku ini iaitu kain yang hanya boleh menutupi bahagian bawah badannya”.
(Sahl berkata: Sahabat ini tidak mempunyai pakaian yang menutup bahagian atas badan).

Nabi SAW bersabda : “Apa yang engkau boleh buat dengan kain engkau itu, sekiranya engkau memakai kain itu. Perempuan tersebut tidak dapat memakainya walaupun sedikit. Apabila dia memakai kain tersebut engkau tidak mempunyai apa-apa untuk dipakai”.

Sahabat itu duduk sehinggalah sekian lama kemudian bangun. Nabi SAW memandang kepadanya seterusnya dia beredar dari situ. Setelah itu Baginda SAW memerintahkan supaya dia dipanggil. Apabila sahabat tersebut sampai, Nabi SAW bertanya:
“Apakah yang engkau miliki daripada Al-Quran?”

Sahabat tersebut menjawab: “Aku hafaz surah itu dan surah ini”.
Sahabat berkenaan menghitungnya, Nabi SAW bersabda lagi:
“Adakah engkau membacanya secara hafalan?”
Sahabat tersebut menjawab: “Ya!”

Nabi SAW nersabda :
“Pergilah! Engkau telah memilikinya bermas-kahwinkan ayat atau surah Al-Quran yang engkau hafaz”.

Kredit : Melayu.Com

Sesungguhnya Islam tidak meletakkan kadar Mas Kahwin yang wajib diberikan kepada isteri. Tetapi kebetulan pula setiap negeri sudah meletakkan harga Mas Kahwin yang wajib dibayar oleh pengantin lelaki kepada pengantin perempuan dan harga mas kahwin itu tidaklah terlalu membebankan. Misalnya di Selangor, harga mas kahwin hanya RM300 sahaja!

Hantaran dan Mas Kahwin sesuatu yang berbeza. Hantaran adalah adat dan mas kahwin adalah syariat. Mudahkan perkahwinan dan jangan bebankan dengan sesuatu yang tidak perlu.

Berbelanja mengikut kemampuan dan tak perlu mengejar populariti dalam perkahwinan. Apa yang penting bukannya majlisnya yang ‘meletup’, tetapi pengisian selepas perkahwinan yang harus hebat (bertanggungjawab dalam perkahwinan).

Permudahkan pernikahan - Gambar Hiasan

Renungkan apa yang Nabi Muhammad pesan kepada kita tentang soal perkahwinan :

“Daripada Aisyah, Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: ‘Sesungguhnya nikah yang paling besar keberkatannya ialah yang paling murah (rendah) maharnya.’” (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

Di akhir perbualan saya dengan Pakcik Wahid, “Kalau Paie nak pinjam duit kat pakcik untuk kahwin, lebih baik pakcik yang kahwin!”

Apakah?

NOTA : Artikel ini tidak ada kena mengena dengan diri saya sekarang. Harap maklum dan jangan salah faham. ^_^

MUDAHKAN USAH SUSAHKAN!

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 2012.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

8 Responses to CERITA TENTANG HANTARAN KAHWIN

  1. hasfazilah

    Ingatkan di dalam hati ada taman… 😀
    hasfazilah´s last blog post ..Kongsi-kongsi cerita

    [Reply]

    Jamal Rafaie Reply:

    Betul la tu Puan, dalam hati ada taman.. hihi..

    [Reply]

  2. pearl

    hahaha.. pakcik tu kalo tak kawin lg, bole la nak kawin.. 😛
    tp mas kahwin selangor skrg dah rm300 kan? hihi.. rasanye bab mas kahwin ni tak ada masalah sgt. lelaki boleh bg.. cuma bab hantaran tu je la yg org selalu minta tinggi2.. harap2 lepas ni org faham niat utk nikah yg sebenar.. 🙂

    [Reply]

    Jamal Rafaie Reply:

    Dah RM300 ye? Maaf lah saya bertanya dengan org yg dah kahwin 6 tahun lepas.. hehe.. Kalau Mas Kahwin bleh je.. Hantaran tu yg berbeza-beza.. hehe…

    [Reply]

  3. SyarifahSyuhadaSyedMokhtar

    maaf saye berkate..ade jugak pasangan remaja sekarang yang terlanjur akibat si lelaki tidak mampu untuk menanggung kos perkahwinan (hantaran yang diminta n kos majlis kenduri yang kadangkala terlampau membazir) . . dah jd mcm tu baru family nk sedar . . aduhai…
    SyarifahSyuhadaSyedMokhtar´s last blog post ..Lets Try 2 Follow It

    [Reply]

    Jamal Rafaie Reply:

    Pasal nikah khitbah, ramai mak ayah tak yakin dengan nikah ini. Ditakuti tak dapat buat tanggungjawab.. Maklumlah, kahwinkan kena ada rumah dan semuanya perlu ada.. Emm..

    [Reply]

  4. Lyana Ude

    Huhuhu perkongsian yang bagus… Jmpt dtg ya 23/12/12. Di Ipoh perak…

    [Reply]

    Jamal Rafaie Reply:

    Selamat Pengantin Baru Ude.. Barakallah.. Maaf, saya tak dapat hadir ke majlis kamu.. 🙁

    [Reply]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

} window.setInterval("cycle1()",10000);