• Hiburan,  Info,  Review,  Tinta ADMIN

    Fenomena USTAZ DON

    Ustaz Don ke hulu ke hilir mencari sesuatu. “Apa yang dicari tu Ustaz?”, saya bertanya. “Saya nak cari Quran saya. Entah mana perginya. Quran saya tu special sikit”, jawab Ustaz Don. Ustaz Don mencari Qurannya di seluruh pejabat, maklumlah Quran itu akan digunakan untuk siaran langsung sebentar nanti. Sempoi orangnya dan mudah didekati. Itulah kali pertama saya berjumpa dengan Ustaz Don kebetulan UNIC dijemput untuk membuat persembahan dalam rancangan ASSALAMUALAIKUM di TV Al-Hijrah. Ketika itu Ustaz Don masih baru dalam dunia penerbitan dan TV Hijrah juga baru sahaja memulakan siarannya. Share

  • Jom Makan-Makan,  Memori Imam Muda 3

    Apabila Diri Dah Terasa ‘Berisi’

    GEMUK. Adalah satu perkataan yang sensitif. Jangan dipanggil kepada orang yang berisi, sangat terasa! “Jamal! Aku tengok kau dah makin tembam! Masa mula-mula aku jumpa kau tak de la tembam macam ni”,kata Hans, rakan seperjuangan saya dalam Imam Muda 3. Seorang penulis kreatif Imam Muda 3 sama seperti saya. “Eh! Mana ada! Sama je aku tengok!”, saya buat-buat menafikannya. Dulu saya kurus, kesibukan mengembara ke seluruh negara, masa makan yang tidak teratur dan kadang kala tidak menjamah makanan, badan saya susut. Share

  • Aktiviti,  Perspektif,  Rencah,  Tinta ADMIN

    RAYA : Saudara Sendiri Pun Dah Tak Kenal!

    “Paie, mari ke depan”, Bapak memanggil saya ke ruang tamu. Oh, ada tetamu rupanya. “Ini pakcik Talib nak jumpa”, kata Bapak. Saya bersalaman dengan tetamu yang disebut pakcik Talib dan keluarganya. “Amboi. Dah besar semuanya”, pakcik Talib berbicara. Saya masih bingung kerana saya tidak mengenalinya. Lama berbual, Pakcik Talib sekeluarga meminta izin untuk pulang. Setelah mereka pulang, saya bertanya Mama siapakah keluarga itu tadi. Rupa-rupanya dia adalah saudara yang duduk di Nilai dan telah lama tak beraya di kampung Kuala Selangor. Saya pernah berjumpa dengan Pakcik Talib, tetapi ketika itu saya masih kecil dan memang tak ingat apa-apa apabila dah besar! Share

  • Memori Imam Muda 3,  Tinta ADMIN

    Bertemu Ustaz Hasrizal (Saifulislam.Com)

    “Bukan mudah nak jadi macam sekarang”, Ustaz Hasrizal memulakan bicara. Pertemuan yang tidak disangka itu hadir apabila Ustaz Hasrizal dijemput oleh Imam Muda Asyraf ke Fakulti Imam Muda. Kehadiran Ustaz Hasrizal adalah untuk mengisi slot Fiqh Dakwah kepada Imam Muda Musim Ketiga. “Saya mula menulis blog kira-kira 15 tahun yang lalu. Pada mulanya, saya guna nama Hasrizal.com”, terang Ustaz Hasrizal. “Macam mana boleh jadi Saifulislam.Com?”, saya bertanya. Share

  • Family,  Perspektif,  Review,  Tinta ADMIN

    RAYA : Adakah Tidak Semeriah Dahulu?

    “Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar” Setiap rumah di kampung bergema dengan takbir raya. Kehadiran kumpulan Baraan di rumah menghidupkan suasana malam raya dengan Takbir dan membesarkan Ilahi. Suasana itu cukup harmoni, disamping kita ghairah membuat persiapan berhari raya, malam itu diselangi pula dengan sunnah Nabi iaitu bertasbih, bertahmid, dan bertakbir kepada Allah tanda kemenangan kita berpuasa selama sebulan. Mercun pula berdentum di sana sini. Masih teringat lagi, Bapak membeli mercun sehingga penuh bonet keretanya. Puas kami sekeluarga bermain mercun pada malam itu. Di dalam rumah pula sibuk mengayam ketupat dan memasak kuah kacang untuk santapan di pagi raya, kadang-kadang malam itu juga ketupat dah dibedalnya. Share

  • Memori Imam Muda 3

    MONOLOG : Imam Muda 3

    “Juara Imam Muda Musim Ketiga jatuh kepada….. Imam Muda Jabar!!!” Tahniah diucapkan kepada Imam Muda Jabar yang telah dinobatkan sebagai Imam Muda Unggul Musim Ketiga. Pengumuman oleh Tuan Mudir Imam Muda, Dato’ Hassan Mahmud itu tadi telah menandakan Imam Muda 3 bakal melabuhkan tirai. 4 bulan bekerja dalam produksi Imam Muda ini terlalu banyak kenangan yang dihadapi. Ada manis dan ada yang pahit. Pastinya perjalanan ini turut dirasai oleh semua krew produksi Imam Muda dibawah label Astro Production Sdn. Bhd. Teringat kembali sewaktu saya menulis tentang sesi ujibakat Imam Muda dalam blog ini (sekitar bulan Mac 2012), ketika itu masih tiada petunjuk siapakah yang akan saya kenali dan siapa pula…

  • Imam Muda Musim Ketiga

    Saksikan Kemuncak Imam Muda 3!!

    Saksikan Kemuncak Imam Muda Musim Ketiga jam 9.00 malam ini di Astro Oasis dan Astro Mustika. Ramai orang yang menjangkan bahawa IM Naufal akan menjuarai Imam Muda pada kali ini. Adakah khabar angin ini benar? Pastinya ada banyak kejutan yang bakal menanti anda malam ini!! NOTA : Bagi siapa yang tak berterawih di masjid, ada ada kelebihan untuk tonton Kemuncak Imam Muda malam ini. Jangan tanya mengapa ditayangkan pada pukul 9.00 malam, hal ini bukan bidang kuasa dari pihak produksi kami. Terima kasih semua. IMAM MUDA 3 : TERUS MEMECAH TRADISI Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com Penulis Kreatif Imam Muda Musim Ketiga, 57000 Bukit Jalil, 2012. Share