• Perspektif,  Rencah

    Ah Long Bukan Mau Tolong!

    Saya mendengar keluhan seorang rakan. Beliau bercakap dengan nada berbisik kepada saya : “Aku sebenarnya ada pinjam duit dekat Ah Long, sekarang gambar IC aku dah kena lekat kat kedai-kedai, aku dah risau ni”. “Kau pinjam berapa ribu? Ramai ke Ah Long yang kau pinjam?”, saya bertanya. “Semua Ah Long yang ada kat sini semua aku dah pinjam. Dalam 50 ribu je. Yang tak tahan tu, kena bayar bunga saja dah RM500 sehari!”, beliau menerangkan. “Masa pinjam dulu ada agreement tak? Kau berniaga apa pinjam banyak macam tu?”, saya bertanya lagi. Share

  • Bicara Siasah,  Perspektif

    TUN M : UMNO DAHULU UMNO SEKARANG

    1. Pada 11hb. Mei 2013, UMNO merayakan hari penubuhannya yang ke 63 dengan sembahyang dan tahlil, ucapan bersemangat dari Presiden Najib Tun Razak dan majlis makan malam. Tetapi UMNO pada 2013 ini bukanlah sama dengan UMNO 1946. 2. Pada 1946, pengasas UMNO yang berkumpul di Johor Baru bersemangat untuk menyelamatkan bangsa Melayu dari kehilangan bangsa mereka, dari kehilangan tanahair mereka, dari menjadi rakyat sebuah tanah jajahan British dan hilangnya Melayu di dunia. 3. Perjuangan pemimpin dan ahli pengasas UMNO pada masa itu ialah untuk bangsa, agama dan tanahair. Tidak ada tujuan lain yang menggerakkan mereka, sudah tentu tidak ada kepentingan diri atau niat untuk jadi pembesar negara merdeka dengan upah…