• Bicara Siasah,  Dakwah,  Kisah Teladan,  Perspektif

    Budak Melayu Pergi Kuil

    Saya dah beberapa kali menghadiri makan malam yang dianjurkan organisasi Cina. Setiap kali makan malam tersebut, kami (tetamu Melayu) diberikan satu meja khas yang dijamu dengan KFC. Mereka juga tahu budaya dan tuntutan agama orang-orang Melayu (makanan) yang dikhuatiri tidak halal buat orang Islam. Maka mereka menghormati kerana tahu tentang halal haram makanan dalam Islam. Kerana itulah kita perlu meraikan (hormat) rakan-rakan kita dari bangsa dan agama yang berlainan kerana dengan mengetahui budaya masing-masing, kita boleh berhati-hati untuk tidak mengguris hati dan hidup dalam keadaan harmoni. BUDAK MELAYU TIDUR DI KUIL Zaman dulu-dulu budak Melayu pergi ke Kuil dan membantu rakan-rakan India memasang khemah untuk program jamuan makan. Perayaan Thaipusam…

  • Bicara Siasah

    UMNO PAS Gabung? Ameen

    Apa yang berlaku di negara kita dan seluruh dunia adalah pertunjuk dari Yang Esa. Allah SWT tak akan buat sesuatu perkara itu berlaku tanpa ada sebab. Perbalahan politik, bencana alam, kecelaruan agama dan macam-macam lagi membuatkan kita menjadi resah dan gelisah. Tapi sebenarnya Allah mahu kita beringat dan berfikir. Apabila berlaku perpecahan dalam kalangan umat Islam, pasti berlaku permusuhan, benci membenci, dendam mendendam, serba tak kena, kena maki, hilang jati diri dan penuh emosi. Bukankah Allah SWT sudah berfirman ; “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.” (Al-Hujuraat 49:10) Apa yang dapat…

  • Info,  Perspektif,  Rencah

    Kisah Nasi Lemak Chef Wan

    Ada yang ‘simbah petrol’ apabila Chef Wan komen tentang Nasi Lemak dalam pesawat MAS yang dikatanya tak ada timun dan ikan bilis. Biarlah Chef Wan kata macam tu, dia kan Chef terkenal. Kita ni yang jarang-jarang memasak ni kalau nak tumpang semangkuk tibai MAS memang tak patut la. Ada makan dalam pesawat sudah cukup bagus dah, tanpa timun dalam nasi lemak tidak mencacatkan pun. Yang penting nasinya bukan timunnya. MAS sudah beberapa kali memenangi Anugerah Hospitaliti dan Krew Kabin terbaik. Dan saya fikir MAS adalah syarikat penerbangan Malaysia yang terbaik berbanding Air Asia, Malindo dan Firefly. Kalau benar-benar nak tegur MAS (bab layanan kabin krew) untuk penambahbaikan itu tak apa.…

  • Info,  Rencah,  Review

    Kerajaan Turun Harga Barangan

    1. Kerajaan Malaysia baru-baru ini melancarkan Kempen Jimat Barang Dapur (JBD) yang melibatkan pasaraya-pasaraya besar di Malaysia seperti Tesco, Giant, Aeon, Econsave dan lain-lain lagi. 2. Hasil daripada Makmal yang diwujudkan oleh kerajaan bagi mengkaji punca dan penyelesaian isu sara hidup itu mendapati punca utama harga barang naik adalah disebabkan permainan harga oleh ORANG TENGAH. 3. Kita tak boleh menyalahkan sepenuhnya peniaga di Kedai Runcit kerana mereka mendapat bekalan daripada pemborong (Orang Tengah) dengan harga tinggi, bagaimana mereka mahu menjual dengan harga rendah? 4. ORANG TENGAH mengambil kesempatan menggunakan alasan ‘barang naik’ untuk mengaut keuntungan lebih. Contohnya hasil tanaman, harga bekalan di kebun masih sama harga dengan dulu (contoh :…

  • Bicara Siasah,  Tongkat Bangsaku

    Jangan Pelik Kalau Cauvinis Bersuara

    Jangan pelik kalau puak Cauvinis suka-suka persenda agama kita, pertikai bangsa kita, kutuk sana kutuk sini. Selagi ada orang kita (Melayu Islam) yang sokong mereka selagi itulah mereka akan terus bersuara. Buat apa DAP nak takut, ada orang yang akan jadi pembela mereka. Dakwah katanya. Biarlah negara tergadai, agama dipersenda, tapi Tahaluf Siyasi tetap kena utuh. Tun M ada pesan, Pas tak berani keluar Pakatan Rakyat, sebab kalau keluar kalahlah. Bukan mudah nak menang, kena gantung bendera, guling atas jalan raya, pakai topeng buat demonstrasi, tak kan mudah-mudah nak bercerai dengan parti kesayangan DAP kan? Bukan nak paksa gabung dengan UMNO pun, tapi sekurang-kurangnya kenalah ada prinsip. Jangan jadi keldai…

  • Kisah Teladan

    Encik Om Atau Oi Oi?

    Suatu petang rakan saya menghubungi penjaga balairaya di kampung melalui telefon. Orangnya dipanggil Encik Om. “Encik Om.. Pagar Balairaya dah bukak ke?”, tanya rakan saya. “Dah bukak dah”, jawab Encik Om. Selesai pertanyaan, tidak berapa lama selepas itu tiba-tiba Encik Om datang ke Balairaya dengan tergesa-gesa. Beliau lantas menongkat motorsikal dan datang bersalaman dengan semua orang yang ada di situ. Apabila sampai ke rakan saya itu, tiba-tiba : “Kau ingat aku tak ada nama ke? Aku lagi tua daripada kau tahu!! Kenapa kau panggil aku “oi.. oi..”?”, marah Encik Om. Kebetulan pula, rakan saya itu sedang sakit gigi, maka naiklah kemarahannya apabila kena tengking macam tu. “Mana ada aku panggil…

  • Bicara Siasah,  Tongkat Bangsaku

    13 Mei Versi 2.0

    Memang tak dapat dinafikan ada ‘tangan ghaib’ yang mahukan tragedi berdarah 13 Mei berulang kembali. Jika versi tragedi ini berulang kembali, ‘mereka’ mahu ianya lebih berdarah daripada tahun 1969. Orang Melayu kurang belajar daripada sejarah sedangkan kaum lain (baca : tangan ghaib) belajar bagaimana mahu menukar sejarah lalu untuk memberikan kelebihan kepada mereka. Pembunuhan antara Etnik sangat berisiko mengundang kehilangan nyawa dan malapetaka. Apatah lagi nyawa ahli keluarga sendiri dari kalangan sesama bangsa dan ekonomi akan musnah. Lantas satu strategi baharu perlu dibentuk. Mereka akan kalah dengan ‘parang terbang’ orang Melayu, lalu mereka gunakan ‘parang’ yang terdapat dalam benak fikiran mereka untuk mengalahkan orang Melayu. Mereka tidak perlu mengeluarkan modal…