BERDENTAM DENTUM!

ShareSemasa saya kecil, biasa terjadi Black-Out apabila hujan lebat. Ketika itu saya menetap di rumah nenek sebelum melangkah ke alam persekolahan. Waktu gelap itu, kami terangi dengan cahaya lilin yang dibeli di kedai Atan seberang jalan. Banyaklah cerita hantu yang keluar dari mulut makcik-makcik saya. Seram wooo.. Ditambah pula dengan main bayang-bayang dekat dinding. Buatlah …

More

Coret-Coret Coklat Di Langkawi

ShareSaya beratur menunggu giliran untuk membayar coklat-coklat yang dipilih. Sampai sahaja giliran saya di kaunter, saya ditanya oleh juruwang; “Nak beli coklat Cadbury ni encik? Beli satu percuma satu”. Saya melihat pek coklat tersebut. Satu set ada DUA keping Coklat Cadbury. Jika dibeli satu set maka kita akan dapat percuma satu set lagi. Keseluruhannya kita …

More

Analogi Ibu Bapa & Sultan

ShareDulu-dulu, mak bapak yang carikan suami untuk anak dara dia. Anak dara tu ikut saja. Kalau mak ayah dah suka, ku turutkan saja katanya. ————————- Sekarang, anak dara dah banyak diberi peluang untuk pilih kekasih hati sendiri untuk dijadikan suami. Kalau mak ayah BERKENAN, lebih senang. Kahwin pun direstui, suami pilihan sendiri. Kalau mak ayah …

More

Teringin Nak Jadi Mahasiswa Kembali

ShareBila tengok Mahasiswa pergi buat piket, buat demonstrasi. Saya teringin nak jadi Mahasiswa kembali. Nak terangkan dekat diorang, dunia ni bukan seperti yang kamu sangkakan. Semasa jadi student, kita akan rasa semua yang kita suarakan nampak intelek. Suara Mahasiswa dianggap suara keramat dan terpelajar. Tapi mereka tidak tahu di dunia sebenar. Sehebat mana pun kita …

More

Jika Ahli Parlimen Membazir Bagaimana Pula?

ShareAda seorang ahli politik pembangkang bertanya ; Mengapa tiada kertas soalan alternatif jika berlaku kebocoran soalan. Jawapannya ADA. Cuma tidak dicetak lagi. Mengapa tidak dicetak awal? SEBAB jika semua yang terlibat bersifat AMANAH, BUAT APA PERLU DICETAK SOALAN KEDUA? Mari kita kira, bayangkan JIKA kos satu set kertas soalan bernilai RM2.  Jumlah pelajar bolehlah kita …

More

Jadi Hero Tidak Diundang

ShareAda Orang Bandar, datang ke satu kampung. Tiba-tiba terhidu bau lembu yang baginya kurang menyenangkan. Beliau memerhati di sekeliling dan mendapati ada kandang lembu di belakang sebuah rumah penduduk kampung. “Mengapa pemilik kandang lembu tu tak buat kandang jauh-jauh? Bukan ke bau lembu ni mengganggu penduduk-penduduk DI SINI?”, katanya ibarat pemimpin sebuah parti politik pembangkang. …

More

Jangan Jadi Pentaksub Tun M

ShareMungkin generasi hari ini hanya melihat KEJAYAAN Tun M tanpa ujian dan semuanya berjalan lancar. Sehingga ada yang mengherdik pemimpin sekarang dengan mengatakan terlalu teruk dan tiada kepimpinan. Saya mahu mengajak saudara menelaah kembali buku yang ditulis sendiri oleh ayahanda Tun M yang berjudul Doctor In The House atau dalam versi Bahasa Melayu, Doktor Umum. …

More

Dalam Ibadah Ada Adatnya

ShareDALAM IBADAT ADA ADATNYA? HA? ———————— Nabi suruh kita MAKAN sebelum pergi sembahyang raya. Orang Islam di India makan capati, orang Islam di Arab makan tamar, kita di Malaysia makan ketupat & rendang. Ibadatnya MAKAN, bukan apa yang dimakannya. ———————— Nabi suruh kita pakai PAKAIAN TERBAIK di hari raya tanda meraikan kemenangan Syawal. Orang Islam …

More