• Bayan,  Dakwah,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah,  Sunnah

    ADAKAH TAHLIL ITU BAIK?

    1. Walaupun mengatakan bahawa Tahlil itu adalah perkara yang Rasulullah tidak lakukan, namun saya fikir program itu adalah baik. 2. Kerana dalam Tahlil itu ada doa dan bacaan Al-Quran. Namun, saya setuju AGAR tidak melakukan amalan tahlil ini mengikut hari-hari tertentu. Baca doa dan Quran bila-bila masa pun boleh. Amalan ini tidak pernah dikatakan oleh Nabi, tetapi berdoa dan membaca Al-Quran adalah sunnahnya. 3. Melawan Bidaah itu ada baiknya, tetapi bagi saya yang melihat perkembangan ini, ianya LEBIH BANYAK merosakkan masyarakat jika terlalu mendesak untuk MENIDAKKANNYA. Share

  • Bayan,  Kisah Sahabat,  Kisah Teladan

    APABILA TERINGAT NAK MAKAN KEBAB!

    Pertama kali saya menjejakkan kaki ke sebuah Restoran Arab membuatkan saya begitu teruja. Kebanyakkan menu yang tertera memeningkan kepala, terlalu banyak nama menu yang pelik-pelik. Akhirnya hanya satu sahaja menu yang saya kenali. Ianya adalah Kebab! Lalu saya memesannya. “Ha! Kebab dah sampai! Apa lagi, makan-makan”, rakan saya mempelawa. Kebabnya agak asing bagi saya. Maklumlah saya adalah salah seorang rakyat Malaysia yang tidak pernah melihat dan merasai menu kebab yang sebenar daripada negara Arab. Kita di Malaysia kebabnya di masukkan ke dalam roti pita (mungkin cara lain penyediaan kebab), Kebab Arab pula dicocok dengan sebatang besi dan dibentuk bulat-bulat seperti chicken ball. Share

  • Bayan,  Dakwah

    KAMU ADA 5 MINIT SAHAJA!

    Jemaah dakwah pergi menemui seorang usahawan yang berjaya. Perjumpaan mereka sekadar untuk berbincang tentang iman dan amal. “Saya tengah sibuk. Kamu ada 5 minit sahaja untuk sampaikan dakwah kamu!” “Tuan yang mulia. Tuan seorang usahawan yang berjaya, boleh tak tuan ceritakan susah payah dan kejayaan tuan dalam perniagaan? Ceritakan dalam masa 5 minit sahaja.” Usahawan itu terpinga-pinga. “Apa yang kamu merepek ni? Kejayaan saya, penat lelah saya dari dulu sampai sekarang bukan sikit-sikit. Kamu pula suruh cerita dalam 5 minit? Mana boleh habis!” “Kejayaan tuan hanya kisah tuan sahaja, tetapi agama adalah kisah untuk seluruh alam. Adakah 5 minit cukup untuk cerita tentang agama?”. Usahawan itu tersentak! Manusia sering memperkecilkan…

  • Aktiviti,  Bayan,  Dakwah,  Motivasi

    TUAN! NAK TAMBAH MARKAH BOLEH?

    Kami berkampung selama dua hari di sebuah kem. Saya dan rakan-rakan setugas menguruskan sebuah kem motivasi pelajar tingkatan 1 untuk sebuah sekolah di Lembah Klang. Petang itu, saya duduk di tepi sungai, masih terngiang-ngiang dalam ingatan tentang fenomena yang berlaku di dalam kem ini. Fenomena yang membuatkan kita mendapat satu pengajaran. “Tuan! Kalau saya ucap terima kasih, boleh tak bagi markah lebih?”,tanya seorang peserta kepada Ketua Fasilitator. “Ikutlah.. Kalau mood saya baik, saya bagilah”,jawab Ketua Fasilitator dengan tenang. Share

  • Bayan,  Dakwah

    KISAH RUMAH, BAJU, MAKANAN DAN UDARA

    “Boleh kamu sebutkan, benda apa yang paling penting dalam kehidupan kita?”, tanya seorang Ustaz kepada muridnya. “Emm.. Rumah!”, jawab muridnya. “Betul. Rumah itu penting dalam kehidupan kita. Tempat kita berteduh, tapi tau tak ada yang lebih penting dari rumah?”, tanya Ustaz lagi. “Tak tahu. Apa dia ustaz?” “Pakaian lebih penting dari rumah. Cuba tengok orang yang tak ada rumah kat tepi jalan tu, walaupun tak ada rumah macam mana pun mereka ada baju. Kalau tak ada baju macam mana?”, terang Ustaz. “Betul-betul. Maknanya pakaian paling penting ye Ustaz?” “Tak juga, macam mana kalau seseorang tu tak makan? Sampai bila dia boleh bertahan?” “Ye tak ya juga kan? Mesti lapar, silap-silap…

  • Bayan,  Dakwah

    BILA AGAKNYA KITA BERJAYA?

    Ahmad mendapat keputusan UPSR yang baik, Ahmad menganggap beliau sudah berjaya. 5A! Siapa yang tidak bangga? Guru-guru memuji, ayah dan ibu gembira, ditambah pula dengan tawaran melanjutkan pelajaran ke Sekolah Berasrama Penuh yang terbaik. Ternyata, kejayaan sudah dimiliki! Di sekolah itu, kehidupan yang baru perlu dilalui oleh Ahmad. Pembelajaran perlu diteruskan. Guru-guru bersungguh-sungguh mengajar, Ahmad pula tekun belajar. Akhirnya, PMR 8A! PMR sudah berjaya, kejayaan ini tersemat di dalam koleksi sijil-sijil Si Ahmad. Selepas itu, perjuangan untuk SPM pula diutamakan. Belajar dan terus belajar. Akhirnya penat lelah bersama guru dan rakan-rakan membuahkan hasil. SPM juga lulus dengan cemerlang! Share

  • Bayan,  Dakwah,  Sunnah

    MASJID BUKAN UNTUK YANG ‘SENJA’

    Di simpang masuk ke jalan Masjid, berkumpul sekumpulan pemuda. Tiba-tiba datang seorang Pakcik kepada mereka. “Mari anak-anak, jom kita ke masjid solat berjemaah”, seru pakcik tersebut. “Alamak Pakcik ni, kami ni muda lagi la, dah tua nanti kami tahu la pergi masjid sendiri!”, jawab seorang pemuda daripada kumpulan tersebut. Wajah pakcik itu nampak berdukacita. Apa yang mampu dilakukannya, masalah iman ummat akhir zaman akan bertindak sebegitu. Share

  • Bayan,  Dakwah,  Sunnah

    DOA ITU PERCUMA SAJA

    Sumber : Google . “JIMAT LEBIH DENGAN Activ10! NIKMATI KADAR RENDAH 1sen/SMS KE 10 NOMBOR KEGEMARAN ANDA!” Semakin hari semakin hebat promosi yang diberikan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi untuk menarik minat pelanggan. Senang cerita, semakin hari semakin murah kadar yang dikenakan. Kadang-kadang siap ada pakej lagi, topup RM10 percuma 1000 SMS. Memang menarik! SMS digunakan untuk menghubungkan kita dengan orang lain dengan murah dan mudah. Tidak hairanlah setiap hari berjuta-juta SMS dihantar ke serata dunia. Share