Teruskan GST Walau Dibantah, Ambil Iktibar Pembinaan Putrajaya

gst

1. Dalam beberapa minggu sebelum pelaksanaan sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), kerajaan diasak sebegitu kuat dari segenap arah.

2. Pembangkang pastilah berfungsi negatif dengan menghasut rakyat untuk membenci apa sahaja walaupun yang dihidangkan itu fakta yang salah. Saya perhatikan, banyak hujah-hujah yang hanya bersifat persepsi negatif berbanding hujah-hujah penambahbaikan jika ada sebarang kekurangan.

3. Saya berharap kerajaan tidak menarik hand-brake setelah memulakan perjalanan bertahun lamanya. Destinasi 1 April 2015 sudah semakin dekat, jangan berhenti!

Continue reading

MALAYSIA PUN ADA JAWA-LAH!

Anak keturunan Jawa Malaysia menikmati Nasi Ambeng

Anak keturunan Jawa Malaysia menikmati Nasi Ambeng

Beberapa ketika, hubungan antara segelintir rakyat Malaysia dan Indonesia agak tegang. Bukan isu besar pun, hanya melibatkan isu-isu kecil seperti ; Tempe milik siapa? Popia milik siapa? Batik milik siapa?

Terasa macam perangai budak-budak pun ada bila berbicara tentang perkara ini.

Saya berbual dengan seorang kenalan saya dari Medan Indonesia bernama Nasir yang sudah berhijrah ke Malaysia. Berbual dengannya berkenaan hubungan antara kedua-dua negara serumpun ini sangat menarik.

Continue reading

MAHATHIR, ANWAR & KETUA UMUM PKR

anwar mahathir

Menyorot kembali peristiwa 13 Mei 1969, Dr. Mahathir mengkritik kepimpinan Tunku Abdul Rahman yang gagal mengawal perpaduan kaum melalui sepucuk surat terbuka yang mencetuskan fenomena politik ketika itu.

Akibat peristiwa itu, Dr. Mahathir dipecat daripada UMNO pada 26 September 1969 dan hidup bersendirian di rumahnya bersama keluarga sehingga dapat menyiapkan sebuah buku yang berjudul “The Malay Dilemma” yang membicarakan tentang ekonomi, politik dan cadangan-cadangan penambahbaikan taraf hidup Bumiputera.

Apa yang menarik untuk direnungi bersama, Dr. Mahathir tidak menubuhkan mana-mana parti politik untuk kepentingan diri beliau sendiri walaupun dipecat oleh UMNO. Sebelum itu, negara sudah mempunyai sejarah wujudnya Parti Negara yang diasaskan oleh Dato’ Onn Jaafar akibat ideanya membuka keahlian kepada semua kaum tidak diterima oleh UMNO. Juga penubuhan Parti Islam Se-Malaysia selepas kekalahan Ustaz Ahmad Fuad kepada Tunku Abdul Rahman untuk merebut jawatan Yang Dipertua UMNO.

Continue reading

HUSSEIN ONN : PENYELAMAT KRISIS BERAS 1973

wpid-hussein-onn-krisis-beras.jpg.jpeg

Pada awal tahun 1973, Malaysia mengalami krisis beras yang meresahkan semua pihak.

Ketika itu, Malaysia bergantung kepada import beras asing sebanyak 10 hingga 20 peratus atau 100,000 hingga 200,000 tan setahun yang diperolehi dari negara Thailand dan China.

Krisis ini mula berlaku apabila Kerajaan Thailand melarang pengeksportan beras keluar dari negara mereka dan mengenakan kouta sebanyak 3,900 tan untuk dijual kepada Malaysia sedangkan keperluan negara untuk Semenanjung Tanah Melayu sahaja adalah sebanyak 30,000 tan beras dalam tempoh masa tertentu.

Krisis ini sebenarnya melibatkan seluruh dunia apabila negara-negara pengeluar beras dunia seperti Thailand, Indonesia, India dan Bangladesh mengalami cuaca kemarau dan ribut taufan melanda negara Filipina. Ditambah pula dengan kemerosotan 10 peratus pengeluaran padi di negara China yang turut dilanda bencana alam pada tahun sebelumnya.

Continue reading

1971 : BANJIR YANG BERMANFAAT

banjir kuala lumpur 1971

Januari 1971, Kuala Lumpur dilanda banjir besar. Banyak kerosakan harta benda berlaku dan kerugian di sana sini.

Kuala Lumpur tenggelam hampir 50% sehingga Perdana Menteri Tun Razak mengisytiharkan darurat dan menubuhkan jawatankuasa peringkat kabinet dalam menangani masalah itu. 57 orang terkorban dalam banjir dan kerugian yang dicatatkan adalah sebanyak RM87.4 juta.

Namun, bagi kebanyakkan masyarakat ketika itu mengatakan bahawa Bah Besar Kuala Lumpur 1971 ‘membersihkan segala kekotoran’.

13 Mei 1969 menjadi sejarah hitam negara kita di mana ketegangan kaum memuncak sehingga menyebabkan pembunuhan dan huru hara. Dua tahun selepas itu, banjir besar melenyapkan keegoan masing-masing.

Banjir, apabila melanda tidak mengenal siapa. Engkau orang besar, orang kecil, rakyat biasa, tak kira kaum, tak kira parti, semua akan terlibat. Mahu tidak mahu semua orang perlu bergandingan untuk terus hidup!

Inilah kasih sayang Tuhan terhadap umat akhir zaman. Jika umat terdahulu Tuhan terus menghukum mereka dengan menenggelam dan menghapuskan mereka, di saat ini Tuhan memberikan kita peringatan dengan musibah supaya kita beringat-ingat.

Rasulullah S.A.W mengajarkan kepada kita untuk mendoakan setiap hujan yang turun memberi manfaat kepada kita walaupun secara zahirnya nampak ianya satu musibah dengan kerosakan harta benda.

Banyak perkara baik dapat diperolehi semasa/selepas banjir, antaranya ;
1. Jalan yang tak pernah diselenggara, penduduk dapat jalan baharu disebabkan jalan tersebut runtuh sebelum ini.
2. Tak pernah makcik-makcik dapat TV baru, tiba-tiba ada pihak beri TV baru.
3. Silaturrahim terjalin dan mungkin sukarelawan banjir dapat jadi menantu mangsa banjir!
4. Rumah yang sudah usang, dapat diganti dengan rumah baharu yang dibina oleh pihak kerajaan.
5. Sistem perparitan yang jarang diselenggara pihak bertanggungjawab sudah mula diambil perhatian.
6. Ikan-ikan yang tak susah ditangkap ‘menyerah diri’ untuk orang ramai.
7. Meruntuhkan sempadan politik dan kesukarelaan.

Banjir 1926 turut meranapkan Istana Sri Sayong yang terletak di tebing Sungai Perak sehingga terpaksa diganti baru dengan Istana Iskandariah yang ada pada hari ini.

Kejadian Banjir Besar pernah berlaku pada 1931, 1947, 1954, 1957, 1967 dan 1971 manakala banjir yang hanya melibatkan negeri-negeri tertentu pula terjadi pada 1973, 1979, 1983 dan 2004.

Bersama kita mengambil iktibar dengan apa yang berlaku. Semoga Allah menggantikan semua kerugian dengan sesuatu yang lebih bermanfaat.

Sumber Info : http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0115&pub=Utusan_Malaysia&sec=Laporan_Khas&pg=lk_04.htm

Jamal Rafaie Jakiran
Kuala Selangor

100 Ringgit Untuk Siapa?

Ini kisah tahun 70-an dulu. Ada seorang tua yang warak di Kuang Selangor yang sangat rajin membantu orang ramai. Satu hari, apabila selesai membantu sebuah keluarga, beliau menerima duit upah daripada tuan rumah ; “Tuan.. Nah saya bagi 20 Ringgit, buat tambang bas untuk pulang ke rumah”.

Orang Tua itu pun pulang dengan menaiki bas untuk pulang ke rumah. Tiba sahaja di destinasi, Orang Tua itu memberikan 20 ringgit kepada konduktor bas.

“Pakcik.. Tambang bas 20 sen sahaja pakcik. 20 ringgit ni banyak sangat. 20 sen pakcik bukan 20 ringgit”, kata konduktor bas.

“Aku diberi wang ini oleh seseorang untuk tambang bas. Dia bagi aku 20 ringgit, aku kena bagi 20 ringgit untuk tambang bas”, jawab Orang Tua itu.

Konduktor bas menerima duit itu dan Orang Tua tersebut berlalu pergi.

Jika kita diberi RM20 untuk tambang bas, duit baki tambang bas itu ke mana kita halakan?

——————————————–
Orang-orang dulu tak belajar tinggi. Tapi sifat dan kemurnian hatinya cukup tinggi. Amanah jangan cerita, kerana itulah hidupnya berkat.

Cuba kita fikirkan bagaimana orang dulu yang mempunyai ramai anak dapat menyekolahkan anak-anak mereka? Sedangkan zaman 60-an dulu yuran sekolah perlu dibayar setiap bulan, buku teks perlu dibeli. Tidak seperti sekarang, yuran sekolah sudah percuma dan buku teks semua diberi oleh kerajaan. Apa pekerjaan orang-orang tua kita dahulu? Dan mengapa orang sekarang ramai yang tak cukup duit?

Tidak ada pula ketika itu ada pinjaman pendidikan. Tidak pula orang dulu-dulu ini beratur berjumpa dengan Wakil Rakyat untuk memohon bantuan persekolahan apabila tiba musim persekolahan.

Apabila anak masuk Universiti mereka sedaya upaya menggadaikan harta mereka termasuk tanah pusaka demi memberi pendidikan kepada anak-anak. Kerana mereka tahu, itu darah daging mereka, mereka bertanggungjawab menanggungnya.

Saya pernah bertemu dengan seorang yang memohon bantuan bagi menyekolahkan anaknya. Katanya, tak cukup duit untuk beli baju sekolah anak, duit gajinya tak cukup, hujung tahun, poket bocor. Saya berasa kasihan.

Tetapi apabila diselidiki latar belakangnya, orangnya boros, selalu sahaja tukar sport rim kereta, beli telefon yang mahal-mahal. Senang cerita, duit yang ada banyak dibelanjakan kepada perkara KEMAHUAN dan bukannya berbelanja kepada perkara KEPERLUAN.

——————————————–
Saya hadir ke program penyerahan Bantuan Awal Persekolahan (RM100) daripada Kerajaan Malaysia.

Belum pun duit RM100 itu diterima, ada ibu bapa di belakang saya sibuk mengira. “Anak aku ada 3 orang, aku dapat RM300, teringin pula nak handbag baru”.

Baru ku tahu! Duit yang diamanahkan oleh Kerajaan Malaysia untuk keperluan persekolahan anak-anak digunakan untuk keperluan diri sendiri?

RM100 yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia itu adalah satu amanah untuk diuruskan oleh ibu bapa buat anak-anak mereka. Tetapi apabila duit itu digunakan untuk kegunaan diri sendiri?

Siapa yang Zalim?

————————————–
Sering sahaja kita mendengar orang merungut “itu tidak cukup, yang ini kurang sana sini”. Tetapi apabila diberi bantuan untuk menampung kekurangan itu, dizalimi pemberian itu.

Usah bicara tentang Keadilan, jika diri tidak mampu adil kepada diri sendiri.

Ingatlah.. Ini bicara Keadilan. ADIL itu “Meletakkan Sesuatu Pada Tempatnya”.

Kisah Nasi Lemak Chef Wan

Ada yang ‘simbah petrol’ apabila Chef Wan komen tentang Nasi Lemak dalam pesawat MAS yang dikatanya tak ada timun dan ikan bilis. Biarlah Chef Wan kata macam tu, dia kan Chef terkenal.

Kita ni yang jarang-jarang memasak ni kalau nak tumpang semangkuk tibai MAS memang tak patut la. Ada makan dalam pesawat sudah cukup bagus dah, tanpa timun dalam nasi lemak tidak mencacatkan pun. Yang penting nasinya bukan timunnya.

MAS sudah beberapa kali memenangi Anugerah Hospitaliti dan Krew Kabin terbaik. Dan saya fikir MAS adalah syarikat penerbangan Malaysia yang terbaik berbanding Air Asia, Malindo dan Firefly.

Kalau benar-benar nak tegur MAS (bab layanan kabin krew) untuk penambahbaikan itu tak apa. Tapi kalau sekadar memang nak tibai sebab nak jatuhkan reputasi MAS tidak patutlah. Tahun ini Tahun Melawat Malaysia 2014, kita kena tunjukkan contoh yang baik kepada orang luar/pelancong. Perkara remeh temeh tak perlu nak ‘simbah petrol’ kasi marak. Dan tak adanya pelancong mogok sebab nasi lemak tak ada timun.

Saya pun pernah naik penerbangan Emirates ke Durban. Saya pun tak tahu apa menu makanannya, saya pun tahu sama ada bahan makanan itu benar-benar lengkap mengikut menu asalnya. Saya tidak kisah, yang penting ada makan sepanjang 7-8 jam penerbangan.

Jelek dengan orang yang sengaja nak buat nama Malaysia nampak buruk. Sebab MAS adalah GLC, GLC milik kerajaan, burukkan kerajaan buruklah parti pemerintah, akhirnya nama Malaysia juga yang busuk disebabkan ada Raja Mandeliar dan Si Kitol moden.

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 11 Februari 2014.

Kerajaan Turun Harga Barangan

1. Kerajaan Malaysia baru-baru ini melancarkan Kempen Jimat Barang Dapur (JBD) yang melibatkan pasaraya-pasaraya besar di Malaysia seperti Tesco, Giant, Aeon, Econsave dan lain-lain lagi.

2. Hasil daripada Makmal yang diwujudkan oleh kerajaan bagi mengkaji punca dan penyelesaian isu sara hidup itu mendapati punca utama harga barang naik adalah disebabkan permainan harga oleh ORANG TENGAH.

3. Kita tak boleh menyalahkan sepenuhnya peniaga di Kedai Runcit kerana mereka mendapat bekalan daripada pemborong (Orang Tengah) dengan harga tinggi, bagaimana mereka mahu menjual dengan harga rendah?

4. ORANG TENGAH mengambil kesempatan menggunakan alasan ‘barang naik’ untuk mengaut keuntungan lebih. Contohnya hasil tanaman, harga bekalan di kebun masih sama harga dengan dulu (contoh : 50 sen) tetapi permainan Orang Tengah telah menaikkan sehingga RM1.50 berbanding RM1.00 sebelum ini. Peniaga pula nak jual berapa? Kalau dulu peniaga jual dengan harga RM1.50 (beli dengan modal RM1.00 daripada Orang Tengah) kali ini mereka terpaksa menjual RM2.00 kepada pengguna kerana mendapat bekalan dengan harga RM1.50.

SEBELUM :
Pekebun (50 sen) 》Orang Tengah (RM1.00) : untung 50 sen 》Peniaga (RM1.50) : untung 50 sen

SELEPAS :
Pekebun (50 sen) 》Orang Tengah (RM1.50) : untung RM1.00 》Peniaga (RM2.00) : untung 50 sen

Maka yang mendapat untung berganda siapa? Bukankah Orang Tengah?

5. Oleh kerana itu, kerajaan melancarkan jihad mengurangkan peranan Orang Tengah dengan memantapkan fungsi Pasar Tani, mengumumkan harga siling pengguna dan memberi geran mengimport bekalan makanan kepada agensi kerajaan bagi melambakkan bekalan di pasaran untuk menstabilkan harga.

6. Kerajaan telah memberi geran kepada NEKMAT (Persatuan Nelayan Kebangsaan) untuk mengimport ikan daripada negara luar untuk menstabilkan harga. Agensi kerajaan tidak boleh mengambil untung berlebihan dan disebabkan itu harga ikan boleh dikawal. Kerajaan juga melarang pengeksportan ikan negara kita ke negara luar.

7. Kita sebagai rakyat juga harus bijak berbelanja dengan mengurangkan pembelian satu-satu barangan ketika barangan itu dalam keadaan permintaan tinggi atau harga sedang mahal. Pengurangan permintaan (demand) dapat menurunkan harga barangan mengikut hukum asas ekonomi.

BARANG BANYAK PERMINTAAN KURANG = HARGA MURAH

BARANG SIKIT PERMINTAAN TINGGI = HARGA MAHAL

8. Mungkin ada yang bertanya mengapa susah-susah menangani isu sara hidup, siapa suruh tarik subsidi? Rasionalisasi Subsidi sangat dituntut agar ekonomi negara kekal mampan. Harga barangan di pasaran dunia semakin naik dan bagi mengekalkan harga, subsidi perlu ditambah. Penambahan subsidi (belanja hangus) mengurangkan peruntukan pembangunan dan negara tidak membangun dengan pesat kerana kekurangan duit. Menuju negara maju, kita perlu berdepan dengan situasi dunia dengan kos yang semakin meningkat, itupun kita harus berterima kasih kerana masih ada subsidi ditanggung kerajaan.

9. Saya kesal dengan sikap Kerajaan Negeri Selangor yang mempunyai kepadatan penduduk yang tertinggi di Malaysia tetapi kurang membantu dalam menangani isu kos sara hidup rakyat. Apa yang dilihat adalah siri ceramah Derita Rakyat yang berpanjangan dan tiada tindakan yang diambil sebagai sebuah KERAJAAN NEGERI bagi membantu rakyat. Mereka hanya sibuk berpolitik, bijak mengeksploitasi isu tetapi tidak menyelesaikan masalah.

10. Adalah lebih baik mereka (PKR/DAP/PAS) menjadi pembangkang dan rakyat memberikan mandat kepada Barisan Nasional untuk mentadbir negeri. Sekurang-kurangnya ada penyelesaian yang dibuat. Saya berdoa itu, jika Kerajaan Negeri masih sibuk bermain politik, mudah-mudahan Allah gantikan mereka dengan sebuah kerajaan yang LEBIH BAIK.

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 11 Februari 2014.