browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Info

“Ini Uftinya Tuanku”

Ketika saya menulis perkara ini, jam 2 pagi, 2 April 2015. Makna kata, sudah masuk hari kedua, Malaysia memasuki era baharu dalam sistem percukaian negara. Seolah-olah hari raya. Ia diraikan begitu meriah sehingga banyak pantun-pantun persis mesej Malam Raya. Dan begitu banyak resit-resit muncul di media sosial. Bagusnya tentang cukai baharu ini ; rakyat Malaysia … Continue reading »

Categories: Bicara Siasah, Info, Kisah Teladan, Perspektif, Rencah | Tags: , , , , , , , | Leave a comment

Teruskan GST Walau Dibantah, Ambil Iktibar Pembinaan Putrajaya

1. Dalam beberapa minggu sebelum pelaksanaan sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), kerajaan diasak sebegitu kuat dari segenap arah. 2. Pembangkang pastilah berfungsi negatif dengan menghasut rakyat untuk membenci apa sahaja walaupun yang dihidangkan itu fakta yang salah. Saya perhatikan, banyak hujah-hujah yang hanya bersifat persepsi negatif berbanding hujah-hujah penambahbaikan jika ada sebarang kekurangan. 3. … Continue reading »

Categories: Bicara Siasah, Info, Perspektif, Tinta ADMIN | Tags: , , , , , , | Leave a comment

MALAYSIA PUN ADA JAWA-LAH!

Beberapa ketika, hubungan antara segelintir rakyat Malaysia dan Indonesia agak tegang. Bukan isu besar pun, hanya melibatkan isu-isu kecil seperti ; Tempe milik siapa? Popia milik siapa? Batik milik siapa? Terasa macam perangai budak-budak pun ada bila berbicara tentang perkara ini. Saya berbual dengan seorang kenalan saya dari Medan Indonesia bernama Nasir yang sudah berhijrah … Continue reading »

Categories: Info, Kisah Teladan, Perspektif, Rencah, Tinta ADMIN | Tags: , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

MAHATHIR, ANWAR & KETUA UMUM PKR

Menyorot kembali peristiwa 13 Mei 1969, Dr. Mahathir mengkritik kepimpinan Tunku Abdul Rahman yang gagal mengawal perpaduan kaum melalui sepucuk surat terbuka yang mencetuskan fenomena politik ketika itu. Akibat peristiwa itu, Dr. Mahathir dipecat daripada UMNO pada 26 September 1969 dan hidup bersendirian di rumahnya bersama keluarga sehingga dapat menyiapkan sebuah buku yang berjudul “The … Continue reading »

Categories: Bicara Siasah, Info, Perspektif, Rencah, Tinta ADMIN | Tags: , , , , , , , | Leave a comment

HUSSEIN ONN : PENYELAMAT KRISIS BERAS 1973

Pada awal tahun 1973, Malaysia mengalami krisis beras yang meresahkan semua pihak. Ketika itu, Malaysia bergantung kepada import beras asing sebanyak 10 hingga 20 peratus atau 100,000 hingga 200,000 tan setahun yang diperolehi dari negara Thailand dan China. Krisis ini mula berlaku apabila Kerajaan Thailand melarang pengeksportan beras keluar dari negara mereka dan mengenakan kouta … Continue reading »

Categories: Bicara Siasah, Info, Kisah Teladan, Tongkat Bangsaku | Tags: , , , , , , , , , | 1 Comment

1971 : BANJIR YANG BERMANFAAT

Januari 1971, Kuala Lumpur dilanda banjir besar. Banyak kerosakan harta benda berlaku dan kerugian di sana sini. Kuala Lumpur tenggelam hampir 50% sehingga Perdana Menteri Tun Razak mengisytiharkan darurat dan menubuhkan jawatankuasa peringkat kabinet dalam menangani masalah itu. 57 orang terkorban dalam banjir dan kerugian yang dicatatkan adalah sebanyak RM87.4 juta. Namun, bagi kebanyakkan masyarakat … Continue reading »

Categories: Info, Kisah Teladan | Tags: , , , , | Leave a comment

100 Ringgit Untuk Siapa?

Ini kisah tahun 70-an dulu. Ada seorang tua yang warak di Kuang Selangor yang sangat rajin membantu orang ramai. Satu hari, apabila selesai membantu sebuah keluarga, beliau menerima duit upah daripada tuan rumah ; “Tuan.. Nah saya bagi 20 Ringgit, buat tambang bas untuk pulang ke rumah”. Orang Tua itu pun pulang dengan menaiki bas … Continue reading »

Categories: Bicara Siasah, Dakwah, Info, Kisah Teladan, Perspektif, Rencah, Tongkat Bangsaku | Tags: , , , | Leave a comment

Kisah Nasi Lemak Chef Wan

Ada yang ‘simbah petrol’ apabila Chef Wan komen tentang Nasi Lemak dalam pesawat MAS yang dikatanya tak ada timun dan ikan bilis. Biarlah Chef Wan kata macam tu, dia kan Chef terkenal. Kita ni yang jarang-jarang memasak ni kalau nak tumpang semangkuk tibai MAS memang tak patut la. Ada makan dalam pesawat sudah cukup bagus … Continue reading »

Categories: Info, Perspektif, Rencah | Tags: , , | Leave a comment