• Jom Makan-Makan,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Review

    CENDOL BAKAR PUNCANYA!

    Simpang Kg. Baru Assam Jawa Kuala Selangor dahulunya hanya ada sebuah stesen minyak. Stesen itu memang menjadi tumpuan penduduk mengepam minyak bagi kegunaan kenderaan mereka. Betul-betul dekat simpang itu juga ada seorang pakcik menjual nanas potong. Selalunya tiap-tiap petang bapak saya gemar singgah untuk membeli nanas di gerai menjual buah-buahan itu. Setelah beberapa lama, masih kekal gerai buah yang kecil dan stesen minyak tadi. Hanya itu aktiviti ekonomi yang berjalan di Kg. Assam Jawa. Kini, nama Kg. Assam Jawa sudah dikenali di seluruh negara. Kerap kali dokumentari berkenaan kawasan itu tersiar di dada akhbar atau di kaca televisyen. Ianya berkaitan tentang sebuah gerai Cendol berkonsep Drive Thru yang jarang-jarang dilihat…

  • Aktiviti,  Bicara Siasah,  Dakwah,  Jom Makan-Makan,  KEMBARA,  Perspektif,  Rencah

    Di Sebalik Dataran Ipoh

    Malam ini tiada aktiviti rasmi, saya hanya bersendirian di Hotel Syuen sahaja. Berseorangan itu menyebabkan rasa mahu melihat apa yang terkandung di sebalik bandaraya Ipoh ini. Orang kata, orang Ipoh tak sombong sebab ada orang cakap ; “Ipoh mali talak sombong punya”. Saya keluar tidak jauh. Mungkin kerana tidak arif tentang jalan dan kawasan yang menarik di sekitar Ipoh ini, saya memilih untuk pergi ke kawasan yang berdekatan sahaja. Dekat-dekat pun naik kereta juga, sebab kereta ada GPS kalau sesat boleh cari jalan pulang. Baru sahaja keluar daripada hotel saya terlihat kawasan gerai makan yang panjang. Saya lantas memarkir kereta dan berjalan dari hujung ke hujung meninjau menu makanan. Ternyata…

  • Jom Makan-Makan,  Memori Imam Muda 3

    Apabila Diri Dah Terasa ‘Berisi’

    GEMUK. Adalah satu perkataan yang sensitif. Jangan dipanggil kepada orang yang berisi, sangat terasa! “Jamal! Aku tengok kau dah makin tembam! Masa mula-mula aku jumpa kau tak de la tembam macam ni”,kata Hans, rakan seperjuangan saya dalam Imam Muda 3. Seorang penulis kreatif Imam Muda 3 sama seperti saya. “Eh! Mana ada! Sama je aku tengok!”, saya buat-buat menafikannya. Dulu saya kurus, kesibukan mengembara ke seluruh negara, masa makan yang tidak teratur dan kadang kala tidak menjamah makanan, badan saya susut. Share

  • Jom Makan-Makan

    AISKRIM GORENG DI PANTAI BATU BURUK

    Sebuah gerai yang menjual Aiskrim Goreng di Pantai Batu Buruk . Pernahkah anda menikmati satu juadah unik yang diberi nama Aiskrim Goreng? Saya masih tertanya-tanya sehingga sekarang, bagaimanakah Aiskrim Goreng ini dihasilkan? Panas di luar tapi sejuk di dalam. Digoreng menggunakan minyak panas tetapi isi aiskrimnya masih lagi sejuk dan berbentuk pepejal. Saya menikmati Aiskrim Goreng di tepi Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu baru-baru ini. Share

  • Jom Makan-Makan

    Makanan Berasap Dari Dapur

    Sebelum berjuang di medan peperiksaan akhir, hujung minggu saya dan rakan-rakan pasti dipenuhi dengan aktiviti yang menarik iaitu pengembaraan makan beramai-ramai. Pada siri ‘Jom Makan-Makan’ yang lepas, kami ke tempat makan di dalam ladang (klik sini), kali ini pula kami ke lokasi yang tidak kurang jauhnya daripada kampus. Hanya di tepi jalan raya. Jam 5.30 petang kami bertolak ke Teluk Air Tawar melalui jalan Lebuh Raya Pantai Bersih, Butterworth. Lokasi kali ini adalah Aidy’s Western Food yang terkenal dengan masakan ala Baratnya. Jom pekena Chicken Chop atau Beef Steak. Jom kita makan! DI AIDY’S WESTERN FOOD Suasana di Restoran Aidy’s Western Food Kami tiba di restoran itu dalam pukul 6…

  • Aktiviti,  Jom Makan-Makan,  Review

    Menjamu Selera Di Tepi Ladang

    “Air Kosong.. Nasi Bujang.. Emm.. Sup Kosong sekali yer!” Itulah ayat pesanan biasa yang saya dan rakan-rakan gunakan semasa memesan makanan di kedai makan. Suatu kebiasaan kepada student untuk memesan yang ‘ekonomi’ sahaja. Maklumlah nak save bajet la katakan. Itu jika di kedai atau restoran biasa. Tapi lain pula kali ini, kami ke sebuah tempat terpencil yang terletak di Kg. Pelet, Bukit Mertajam. Sebuah restoran yang dibina khas oleh pengusaha ternakan kambing, arnab, ayam dan lain-lain haiwan ternakan, dan restoran ini diberi nama Puncak Mutiara Cafe. Jom kita TERJAH!! RESTORAN DI TENGAH LADANG Siapa sangka kami disambut oleh suara sekumpulan kambing di dalam kandang yang terletak di sebelah restoran ini.…

  • Jom Makan-Makan

    Radix Fried Chicken

    “Aduh.. Terliur pulak tengok ayam kat RFC ni. Pergi RFC jom esok”, saya berkata kepada teman selepas melihat promo RFC di internet. “Nak ikut, nak ikut. Aku pun nak ikut gak”, kata teman yang lain yang kebetulan mendengar perbualan kami tentang rancangan ke RFC. “Boleh gak pergi. Dah lama sebenarnya nak pergi RFC ni. Esok pagi kita pergi”, kata teman yang lain. “SETTT!! Esok kita gerak!!”, semua bersetuju dengan semangatnya. Pengembaraan kami pun bermula. BACA SETERUSNYA>> PERJALANAN KE RFC SG. PETANI Perjalanan yang lancar bermula dari Pangsapuri Idaman dan melalui Lebuh Raya Utara Selatan menuju ke Plaza Tol Sg. Petani Selatan. Alhamdulillah. Perjalanan mengambil masa selama 45 minit sangat mencabar…