Kita Hadir Ke Tanah Haram, Atas Jemputan-Nya

Dalam senarai 5 rukun Islam yang diwajibkan kepada setiap manusia yang mengakui ke-Esaan Allah SWT dan Muhammad S.A.W itu Rasul-Nya, rukun terakhir mempunyai sesuatu yang istimewa.

Ternyata, rukun dan kewajiban mengerjakan haji tidak semua umat Islam mampu melakukannya. Istilah “mampu” bukan hanya bermaksud mempunyai banyak wang, tetapi istilah mampu itu adalah “jemputan” daripada Allah SWT untuk datang ke Mekah, dan pasti Allah SWT akan mencukupkan segalanya.

Sewaktu sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz Jeddah, saya sempat berbual dengan seorang warga emas yang turut serta dalam kumpulan kami. Nenek ini berasal dari Kuala Langat dan sempat berseloroh dengan kami bahawa di Malaysia beliau mempunyai 82 orang anak! Terkejut mendengarnya!

Percaya atau tidak, nenek ini juga sudah mengerjakan haji dan umrah untuk kesekian kalinya tanpa nenek itu ingat, sudah kali ke berapa dia datang ke Haramain. Maknanya, sudah acap kali ke tanah suci.

Nenek ini tidaklah berharta, setiap kali ke tanah suci perjalanannya telah ditaja oleh banyak individu termasuk dari orang Bukan Islam. Rupa-rupanya nenek ini adalah salah seorang penjaga 82 orang anak yatim di sebuah asrama dan berkat jagaan anak yatim itu, Allah SWT mencukupkan dan memberi rezeki kepada nenek ini untuk sering ke Tanah Suci mengerjakan Haji dan Umrah.

Inilah yang nak dikongsikan bahawa hadirnya hamba Allah ke Tanah Suci adalah atas jemputan Allah, walaupun tidak berduit tetapi Allah SWT pasti menyediakan lorong-lorong untuk hamba-Nya hadir menemui-Nya. Orang berharta, belum tentu dapat datang mengerjakan Haji dan Umrah sekiranya Tuhan tidak menjemputnya.

Mengerjakan Haji dan Umrah mungkin menjadi “mimpi” bagi kebanyakan orang, mungkin kerana mengenangkan taraf ekonomi masing-masing yang hanya cukup-cukup makan. Tetapi jika Allah SWT memilih untuk menjemput “si pemimpi” itu, mudah bagi Allah SWT.

Jika kita melihat suasana di Masjidil Haram yang menempatkan jutaan jemaah untuk beribadah, kita akhirnya akur dengan kekuasaan Allah SWT yang mencukupkan segalanya untuk kita. Kita boleh mengenang, ada jemaah yang lusuh bajunya, tidur entah di mana, menunggu waktu solat di tepi-tepi jalan, makan di lantai dan berkongsi beramai-ramai. Anak dan bayi merengek menangis, mungkin lapar, mungkin panas. Lihatlah juga insan yang terpaksa dipapah atau ditolak dengan kerusi roda kerana keuzuran. Semuanya Allah SWT jemput mereka ke Baitullah.

Bagi jemaah Haji dari Malaysia, kita diuruskan oleh sebuah agensi Kerajaan bernama Tabung Haji. Bayaran untuk mengerjakan haji bukan sedikit, paling rendah sekitar RM 9,980 dengan sumbangan subsidi daripada Kerajaan Malaysia dengan jumlah keseluruhan RM160 juta untuk tahun 2016. Terdapat juga pakej-pakej lain yang disediakan untuk memberi pilihan kepada jemaah Haji yang lebih berkemampuan dari segi kewangan. Apa yang nak dikongsikan di sini adalah ; jemaah Haji Malaysia walaupun pergi dengan pakej terendah, InsyaAllah mendapat kemudahan makan, tempat tinggal, kesihatan, pengangkutan, kebajikan, dan kemudahan kewangan telah disediakan oleh pihak Tabung Haji. Ini adalah nikmat besar yang Allah SWT berikan kepada kita rakyat Malaysia yang wajar kita syukuri dan hargai.

Maka, bersyukurlah kepada Allah SWT yang telah memilih hamba-Nya dapat bertamu ke Baitullah dengan apa cara sekalipun. 

Sesungguhnya inilah tanda-tanda kekuasaan Allah SWT yang memperjalankan hamba-hamba-Nya jika Dia mahu!

Pada tarikh 4 September 2016 bersamaan 2 Zulhijjah 1437H, dengan nama Allah SWT yang Maha Kaya, saya bersama isteri berangkat ke Makkah Al Mukkarramah untuk menunaikan Haji atas izin-Nya.

SUKARELAWAN BUKAN LAGAK JUTAWAN

SUKARELAWAN 1M4U

“Saya tak puas hati dengan misi kita”, kata seorang peserta secara tiba-tiba.

Peserta yang lain tersentak. “Saya rasa seperti dipergunakan urusetia!”, beliau menambah lagi.

Masing-masing melihat sekeliling. Mengapa dipergunakan? Urusetia mendapatkan penjelasan ; “Apa yang kamu tidak puas hati?”.

“Mengapa pula kami kena bersihkan surau? Mengapa perlu membantu membersihkan rumah orang? Bukankah mereka ada keluarga sendiri? Orang kampung ramai-ramai buat apa?”

“Kita tidur pun di asrama, sudahlah tak selesa. Kena kemas asrama kami pulak tu! Makanan pun lambat siap. Memang terasa macam dipergunakan”.

Saya hanya diam apabila mendengar keluhan itu. Mungkin dia tidak faham, mungkin dia ingat misi kesukarelawan macam makan angin dan melancong.

Sepanjang perjalanan ke lokasi operasi kami, di kanan kiri jalan terasa suasana begitu sayu. Ada rumah yang hanya tinggal tapak. Sepanduk “BANTULAH KAMI” dan kanak-kanak juga kaum ibu berkumpul di tepi jalan menunggu bantuan. Kot-kot ada yang berhenti menghulurkan bantuan.

Saya juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar kesan bencana. Begitu syahdu. Difahamkan kawasan ini TIDAK PERNAH banjir sebelum ini. Disebabkan itulah persiapan menghadapi banjir tidak dilakukan begitu rapi. Penduduk tidak menyangka banjir akan meranapkan rumah mereka.

Hari pertama di Tanah Merah Kelantan. Kami diuji dengan kelaparan. Makanan yang ditempah lewat sampai sehingga menyebabkan kami lesu akibat berjam-jam menempuh perjalanan jauh dari ibu kota.

Namun, ia menginsafkan kami apabila mendengar cerita mangsa banjir di sana yang hanya makan sehari sekali sahaja dengan hanya 30Kg beras untuk dimakan oleh 1000 orang mangsa di pusat pemindahan! Kami lebih beruntung.

Tempat kami menginap hanya sebuah asrama pelajar. Itupun hanya tingkat 1 dan 2 sahaja boleh digunakan. Tingkat Bawah asrama habis digenangi banjir berlumpur. Tambah menyedihkan, kami terputus bekalan air bersih. Pasti menyukarkan untuk membersihkan diri.

Kami ditugaskan untuk membantu membasuh sebuah rumah OKU. Suami isteri berkerusi roda sibuk membersihkan sebuah kedai runcit milik mereka yang juga menjadi tempat tinggal mereka. Barang jualan habis rosak, namun tiada reaksi kecewa di wajah mereka, mungkin redha. Kami berasa sungguh terharu dapat membantu pasangan OKU itu. Semoga Allah memberikan keberkatan-Nya kepada mereka.

Benar. Bagi siapa yang tidak biasa dengan ujian ini pasti menerima GANGGUAN EMOSI. Apa yang boleh kita atasi untuk menjadikan kita redha adalah dengan mengatakan bahawa ; “Ada Orang Lain Lebih Susah Daripada Kita”.

Para Sukarelawan jangan mengimpikan penempatan selesa dan elaun. Inilah sumbangan kita. Apa yang kita dapat adalah, IKTIBAR!

———-
Nukilan Jamal Rafaie yang turut serta dalam sebuah Misi Sukarelawan NGO baru-baru ini.

Coret-Coret Coklat Di Langkawi

Saya beratur menunggu giliran untuk membayar coklat-coklat yang dipilih. Sampai sahaja giliran saya di kaunter, saya ditanya oleh juruwang; “Nak beli coklat Cadbury ni encik? Beli satu percuma satu”.

Saya melihat pek coklat tersebut. Satu set ada DUA keping Coklat Cadbury. Jika dibeli satu set maka kita akan dapat percuma satu set lagi. Keseluruhannya kita boleh dapat 4 keping coklat Cadbury dengan harga hanya RM13!

“Kenapa tak letak di rak? Coklat Cadbury ni dengan sana sama ke?”, saya bertanya kepada Juruwang.

“Tak. Yang di rak sana Cadbury yang diimport, yang ini keluaran Malaysia”, katanya sambil menunjukkan coklat yang diletakkan di kaunter bayaran.

“Coklat keluaran Malaysia dah kurang orang beli, mungkin sebab kes DNA Babi tempoh hari. Tapi Cadbury luar negara sales-nya bagus”, katanya lagi.

Saya lantas mengambil coklat keluaran Malaysia itu dan memulangkan kembali “coklat keluaran Luar Negara” di rak walaupun jenamanya sama.

Saya bukan jenis was-was untuk memakan sesuatu makanan yang saya rasakan ianya adalah HALAL. Kerana itulah, saya yakin untuk mengambil coklat keluaran negara sendiri.

PERSEPSI MENGUASAI PEMIKIRAN

Coklat Cadbury Malaysia terpalit dengan tuduhan mengandungi DNA Babi apabila satu notis dikeluarkan oleh sebuah pihak. Jualan Cadbury Malaysia merudum teruk. Dan akhirnya pihak JAKIM telah mengesahkan bahawa coklat Cadbury itu sebenarnya tidak mengandungi DNA haiwan haram berkenaan.

Tetapi segelintir rakyat Malaysia terus menerus menghukum berdasarkan persepsi dan bukannya berdasarkan fakta. “Sedap Di Luar, Babi Di Dalam” (Maaf cakap)

Saya terfikir, KALAU KITA TAK YAKIN DENGAN PRODUK KELUARAN NEGARA SENDIRI, MENGAPA PULA KITA YAKIN DENGAN PRODUK MAKANAN YANG DIKELUARKAN OLEH NEGARA LUAR YANG TIDAK DIJAMIN PEMANTAUANNYA?

Saya melihat negara asal coklat-coklat import tersebut berasal daripada Korea (Pepero), Daim (Sweden), Hershey (USA), Mars (Netherlands), tidak pula dipertikai status kehalalannya dan berasal daripada negara Bukan Islam. Coklat keluaran Malaysia, boikot pula!

Fikir-fikirkan.

————-
Jamal Rafaie
25 September 2014
Kuala Selangor

Azam Baru Ikan Pekasam

Saya baru balik daripada Alor Setar. Ada kawan saya pesan supaya jangan lupa membeli ikan pekasam di Pekan Rabu. Memang banyak ikan pekasam di sana dan kata orang, lagi lama ikan pekasam direndam, lebih sedap! Saya kurang makan ikan pekasam, jadi saya tidak membelinya.

Menu tambahan orang melayu ialah ikan pekasam, budu, belacan, cencalok dibuat daripada hasil laut yang diperam. Walaupun orang kata bau makanan itu kurang enak tetapi ianya membuatkan kita lebih berselera untuk makan!

Benar juga, kalau tak dapat belacan memang tak sedap. Orang Kelantan, kalau tak ada budu dalam nasi kerabu memang tak dipanggil nasi kerabu. Itulah budaya orang kita, lebih lama lebih sedap!

Cerita pasal azam tahun baru, banyak yang membuat saya tersenyum. Tahun lalu, kawan saya berazam untuk menurunkan berat badan kerana itu adalah janjinya kepada bakal isteri sebelum bernikah. Namun, selepas berkahwin berat badannya semakin bertambah dan membuncit, mungkin lebih daripada 100kg!

Saya bersimpati dengan kawan saya itu. Katanya, sudah berpuluh-puluh jenama produk pelangsingan yang diminum tetapi tidak berhasil juga. Saya kata; “Mungkin tak berapa bagus kot”.

Saya bertanya juga kepadanya bagaimana beliau mengamalkan set pelangsingan yang dibeli. Katanya; “Aku akan ikut instruction yang ditulis dekat belakang kotak. Tak pernah tinggal minum walau sehari”. Beliau juga bercerita kebanyakan produk yang digunakan memang berhasil, sistem penghadam berjalan dengan baik dan kerap pergi ke tandas.

Tetapi mengapa berat badan tidak turun malah semakin meningkat? Jawapannya apabila kami keluar bersarapan pada waktu pukul 8.00 pagi, beliau makan nasi lemak dua bungkus berlauk ayam dua ketul. Ditambah lagi dengan Milo Ais dan dua biji telur separuh masak! Menu untuk tengahari pula, tidak perlulah saya tulis di sini, bayangkan sendiri!

Sejak dari itu, saya tidak pasti produk pelangsingan mana yang mampu mengubah dirinya!

AZAM BARU IKAN PEKASAM

Kita rajin merancang. Kadang-kadang siap buat senarai panjang apa yang hendak dibuat pada tahun mendatang. Saya juga begitu, banyak betul yang hendak dibuat pada tahun-tahun yang akan datang. Berkahwin, sambung belajar, nak buat bisnes, nak berjuang untuk masyarakat, nak jadi penulis buku, nak banyak beribadah, nak itu nak ini. Semuanya lengkap!

Begitu juga dengan perancangan persatuan, program setahun sudah memenuhi kalendar tahun depan. Target, setiap bulan mesti ada program. Tidak kiralah program kursus jenazah, kursus jati diri, karaoke, ceramah agama dan sebagainya. Namun seperti tahun-tahun sebelumnya, semua program itu tidak dilaksanakan pun.

Akhirnya satu alasan kukuh yang kita sebut; “Kita merancang Allah merancang, dan sebaik-baik rancangan adalah perancangan Allah”. Noktah.

Ya. Memang betul. Tetapi setiap perancangan perlu disertai dengan usaha dan pelaksanaan. Bagaimana program kursus jenazah mahu direalisasikan kalau mesyuarat pun tidak dibuat dan masing-masing buat hal sendiri mengharap program itu terlaksana? Nak tunggu jadi jenazah ke?

Kadang kala apa yang kita sebut tak sama dengan apa yang kita laksanakan. Saya pun berpesan untuk diri saya sendiri, banyak manakah usaha yang telah saya lakukan untuk mencapai apa yang saya azamkan setiap kali tahun baharu?

Selalu kita dengar, kalau kita gagal merancang kita akan merancang untuk gagal. Tetapi mulai tahun 2014, saya tidak lagi menyenaraikan azam saya terlalu banyak. Biar ianya selesaikan satu per satu dan keadaan semasa yang akan menentukan segalanya. Tapi dengan syarat kena ada usaha!

Jangan biarkan azam tahun baru kita jadi ikan pekasam, semakin lama semakin sedap diulit dengan ‘kejayaan’ di sebalik perancangan itu. Hasilnya tak ada, sedih.

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Disember 2013.

Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 4

Kita sudah mengetahui versi sebelum ini bahawa nama asal Selangor diambil daripada Se-Langau, Salang Jemur dan Pohon Mentangau. Versi kali ini agak berbeza,

Dalam buku sejarah tempatan yang ditulis oleh orang Portugis, Belanda dan Inggeris yang pernah datang ke Tanah Melayu, menulis dalam bahasa Latin. Nama ini kemudiannya ditulis oleh Allahyarham Tuan. Hj. Buyong Bin Adil iaitu ; SALANGOR, SALENGOR, SOLONGOR, SORLONGOR, SORLANGAR, SARA HONGOR, CHALANGOR dan CHARANGUROR.

Barbosa, seorang bangsa Portugis menulis dalam tahun 1516, menyatakan SARA HANGOR (Sara Langor) iaitu berasal daripada Sarang Lang (sarang burung helang) iaitu nama sebuah kampung yang terdapat di pinggir Sungai Selangor sekarang ini.

New Bold 1839 mencadangkan dari perkataan CALLONGOR (Kalang Ur) seperti nama yang ditulis di sebuah peta di jabatan peta di British Museum, London itu adalah Selangor.

Ada pendapat yang mengatakan penduduk asal Kuala Selangor terdiri daripada orang (Melayu Jati Tua) yang disebut sebagai Melayu Proto, mereka ini tinggal di sepanjang pantai Selat Melaka. Kemungkinan juga perkataan Selangor ini dari bahasa Tamil menamakan Salang Ur yang bererti kampung Salang yakni kampung orang Salang.

Walau bagaimanapun, versi yang paling kuat mengatakan asal usul nama Kuala Selangor adalah daripada pokok Mentangau.

Walallahua’lam.

Sumber : Buku Sejarah Kuala Selangor (Dato’ Dr. Yusoff Bin Hassan)

KOLEKSI SEJARAH NAMA KUALA SELANGOR :

SIRI 1 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-1/

SIRI 2 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-2/

Siri 3 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-3/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 30 Oktober 2013.

Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 3

KISAH POHON MENTANGAU

Versi yang paling kuat tentang sejarah asal usul Kuala Selangor adalah berkenaan tentang pohon Mentangau. Kisahnya begini.

Di kuala sungai mempunyai banyak pokok mentangau, sejenis kayu laut yang banyak tumbuh di pinggir sungai. Ada yang mengatakan bahawa pokok Mentangau ini adalah seperti pokok Bakau. Ada juga pendapat daripada (Allahyarham) Datuk Hj. Ibrahim Bin Datuk Ismail, Penggawa Paduka Mahabijaya Permatang (berumur 60 sekitar tahun 1996) yang mengatakan bahawa Pokok Mentangau adalah kayu tinggi yang boleh dilihat daripada laut sehingga ada pedagang yang mengatakan ; “Aku nak singgah di kuala sungai Mentangau”.

Diceritakan, suatu hari sebuah bahtera daripada Kedah hendak mudik di kuala sungai (Selangor) kerana nakhodanya hendak menjadi Penghulu di kawasan itu.

Sebelum sampai di kuala sungai itu, bahtera dari Kedah tiba-tiba tersekat. Nakhoda menyuruh anak kapalnya melihat di bawah bahtera apa yang menyekat bahtera mereka. Apabila disiasat, penduduk tempatan menyusun kayu-kayu pokok Mentangau yang runcing disusun berselang seli di tengah sungai untuk menghalang bahtera Kedah daripada mendarat.

Makna kata, penduduk tempatan tidak merestui orang Kedah untuk menjadi Penghulu di kuala sungai mentangau.

Ada sebuah cerita lagi yang mengatakan suatu hari datang seorang panglima diraja yang tidak tahu asal usulnya berlabuh di kuala sungai bersama keluarganya. Mereka tidak dapat meneruskan perjalanan kerana kira-kira 2 batu daripada kuala sungai tersebut terdapat pusaran air dan apabila disiasat terdapat tunggul kayu Mentangau yang besar di tengah-tengah sungai.

Panglima diraja dan keluarganya mengambil keputusan untuk terus tinggal di kuala sungai itu.
Lama kelamaan, anak perempuan Panglima Diraja sudah beranjak menjadi anak gadis. Maka, ramailah daripada jejaka-jejaka di kampung itu datang untuk meminang.

Akibat terlalu ramai yang datang meminang dan tidak mahu berlaku pertelingkahan, Panglima Diraja tadi mengatakan satu rapat umum dan berkata ; “Barangsiapa yang dapat memberi hadiah pinangan seluas tunggul kayu Mentangau di tengah sungai, dialah bakal menantuku”.

Daripada ramai jejaka yang berminat tadi, terdapat seorang yang berjaya membawa 44 dulang hantaran yang memenuhi tunggul kayu itu tadi dan beliaulah yang menjadi menantu si Panglima Diraja.

Semenjak daripada itu, barangsiapa yang mahu meminang anak gadis Selangor perlu memberi 44 dulang sebagai emas kuning atau $44.00.

Sehingga kini, terdapat sebuah pusara lama di kawasan itu. Penduduk Kampung Kuantan, Kg. Tanjung Siam baru dan Kampung Asahan mengatakan pusara itu pusara keramat. Diagaknya itulah pusara Panglima Diraja tadi. Walallahua’lam.

Dari cerita itulah datangnya nama kuala sungai Mentangau dan akhirnya menjadi Sungai Selangor. Saya pun masih tertanya-tanya macam mana kepelatan menyebut Mentangau menjadi Selangor?

Diolah daripada buku Sejarah Kuala Selangor (Dato’ Dr. Yusoff Hassan)

KOLEKSI SIRI SEJARAH NAMA KUALA “SELANGOR” :

SIRI 1 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-1/

SIRI 2 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-2/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Oktober 2013.

Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 2

Dalam siri sebelum ini, kita sudah tahu bahawa salah satu versi yang mengatakan asal usul nama SELANGOR adalah berasal daripada nama seekor Langau. Selangau jadi Selangor.

VERSI SALANG JEMUR

Ada juga versi lain yang diceritakan oleh Encik Hassan Bin Saad (berumur 80 tahun semasa tahun 1996 yang tinggal di Kg. Assam Jawa). Ujar beliau nama asal Selangor adalah berasal daripada perkataan SALANG dan JEMUR.

SALANG adalah sejenis hukuman bunuh yang ditikam dengan keris di bahagian rusuk sementara tangan terdepang dan diikat.

Selepas hukuman SALANG itu dilakukan, orang yang dibunuh itu akan diJEMUR.

Menurut ceritanya, peristiwa ini berpandukan dengan suatu tempat di pinggir sungai yang dijadikan tempat menghukum penderhaka oleh penguasa dengan hukuman SALANG dan JEMUR tadi.

Maka hukuman yang bernama SALANG JEMUR akhirnya bertukar menjadi SELANGOR.

Diolah dari sumber : Sejarah Kuala Selangor (Dato’ Dr. Yusoff Hassan)

*Gambar yang digunakan hanya sekadar gambar hiasan sahaja, bukan kaedah Salang Jemur sebenar.

SIRI 1 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-1/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Oktober 2013.

Sejarah Nama Kuala Selangor – Siri 1

Selalunya, semangat ingin tahu tentang sesuatu sejarah adalah berkenaan tentang NAMA. Bagaimana ia mendapat nama, kenapa dinamakan seperti itu? Persoalan seperti ini sering menjadi tanda tanya.

Sejarah negeri Selangor bermula di Kuala Selangor. Dan, bagaimana pula nama “SELANGOR” itu datang? Ada banyak versi yang menceritakan bagaimana nama Selangor itu wujud.

Salah satu versi cerita adalah daripada nama seekor serangga bernama LANGAU. Begini ceritanya.

PAHLAWAN MELAKA & SEEKOR LANGAU

Hendak dijadikan cerita, seorang pahlawan daripada Melaka (bukan Hang Tuah 5 Bersaudara) melarikan diri daripada Melaka menuju ke Utara untuk menyelamatkan diri selepas Melaka diserang oleh Portugis.

Setelah jauh melarikan diri untuk ke bahagian Utara, pahlawan itu berhenti berehat di sebuah kawasan kuala sungai. Bersandarlah pahlawan itu di sebatang pokok untuk berehat, tiba-tiba datang seekor langau (spesis lalat tetapi lebih besar) hinggap di hidung si pahlawan. Akibat tidak selesa, pahlawan cuba menghalau seekor langau tadi tetapi tidak berjaya kerana sudah menjadi resmi langau, dihalau-dihalau akhirnya datang menghinggap semula.

Pahlawan itu berkata di dalam hati ; “Jika langau ini datang lagi menghinggap di hidungku, nescaya akan aku tamparnya sekuat hati!”.

Ditakdirkan seekor langau itu terus hinggap di hidung Pahlawan. Dengan tidak menunggu lama, si pahlawan menepuk hidungnya sekuat hati dengan harapan sang langau mati terpenyek! Sayang seribu kali sayang, langau seperti kita tahu sangat cepat pergerakannya dan terus berlalu pergi tetapi si pahlawan pula menahan sakit.

Kuat sangat tamparannya, tersakit pula diri sendiri. Mangsa yang dituju, terbang begitu sahaja ibarat mengejek.

Pahlawan mula sedar, sepanjang hidupnya beliau tidak pernah dikalahkan oleh mana-mana pendekar sekalipun. Tetapi pada hari itu, beliau dapat dikalahkan dengan seekor langau yang kecil itu.

Disebabkan kisah itu, si pahlawan mengambil keputusan untuk terus menetap di kuala sungai itu. Berpandukan nama seekor langau dan kepelatan manusia menyebutnya, SELANGAU akhirnya bertukar menjadi SELANGOR. Atas sifat kawasan itu di bahagian kuala sungai, dinamakan kuala itu dengan nama KUALA SELANGOR.

Sumber : Sejarah Kuala Selangor, Dato’ Dr. Hj. Yusoff Bin Hassan. (Diolah semula oleh penulis, JR)

IKTIBAR : Cerita di atas ada persamaan penceritaan sejarah negeri Melaka di mana Raja Parameswara melihat anjing peliharaan baginda ditendang oleh seekor kancil. Sudah menjadi amalan orang-orang dulu untuk menamakan sesebuah tempat disebabkan perkara menarik yang berlaku di satu-satu kawasan itu.

Zaman sekarang mungkin sudah berlainan, sekarang kita banyak menamakan sesuatu tempat dengan perkataan moden seperti Putrajaya, Cyberjaya, Aman Jaya, Nusajaya dan Bestari Jaya. Jarang untuk kita namakan tempat di zaman sekarang dengan nama, pokok Meranti.

(Kisah sejarah Kuala Selangor ada beberapa versi lagi, tunggu untuk siri seterusnya..)

SIRI 2 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-2/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Oktober 2013.