• Dakwah,  KEMBARA,  Kisah Teladan

    Kita Hadir Ke Tanah Haram, Atas Jemputan-Nya

    Dalam senarai 5 rukun Islam yang diwajibkan kepada setiap manusia yang mengakui ke-Esaan Allah SWT dan Muhammad S.A.W itu Rasul-Nya, rukun terakhir mempunyai sesuatu yang istimewa. Ternyata, rukun dan kewajiban mengerjakan haji tidak semua umat Islam mampu melakukannya. Istilah “mampu” bukan hanya bermaksud mempunyai banyak wang, tetapi istilah mampu itu adalah “jemputan” daripada Allah SWT untuk datang ke Mekah, dan pasti Allah SWT akan mencukupkan segalanya. Sewaktu sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz Jeddah, saya sempat berbual dengan seorang warga emas yang turut serta dalam kumpulan kami. Nenek ini berasal dari Kuala Langat dan sempat berseloroh dengan kami bahawa di Malaysia beliau mempunyai 82 orang anak! Terkejut mendengarnya!…

  • Aktiviti,  Dakwah,  KEMBARA,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah

    SUKARELAWAN BUKAN LAGAK JUTAWAN

    “Saya tak puas hati dengan misi kita”, kata seorang peserta secara tiba-tiba. Peserta yang lain tersentak. “Saya rasa seperti dipergunakan urusetia!”, beliau menambah lagi. Masing-masing melihat sekeliling. Mengapa dipergunakan? Urusetia mendapatkan penjelasan ; “Apa yang kamu tidak puas hati?”. “Mengapa pula kami kena bersihkan surau? Mengapa perlu membantu membersihkan rumah orang? Bukankah mereka ada keluarga sendiri? Orang kampung ramai-ramai buat apa?” “Kita tidur pun di asrama, sudahlah tak selesa. Kena kemas asrama kami pulak tu! Makanan pun lambat siap. Memang terasa macam dipergunakan”. Saya hanya diam apabila mendengar keluhan itu. Mungkin dia tidak faham, mungkin dia ingat misi kesukarelawan macam makan angin dan melancong. Sepanjang perjalanan ke lokasi operasi kami,…

  • KEMBARA,  Perspektif,  Rencah

    Coret-Coret Coklat Di Langkawi

    Saya beratur menunggu giliran untuk membayar coklat-coklat yang dipilih. Sampai sahaja giliran saya di kaunter, saya ditanya oleh juruwang; “Nak beli coklat Cadbury ni encik? Beli satu percuma satu”. Saya melihat pek coklat tersebut. Satu set ada DUA keping Coklat Cadbury. Jika dibeli satu set maka kita akan dapat percuma satu set lagi. Keseluruhannya kita boleh dapat 4 keping coklat Cadbury dengan harga hanya RM13! “Kenapa tak letak di rak? Coklat Cadbury ni dengan sana sama ke?”, saya bertanya kepada Juruwang. “Tak. Yang di rak sana Cadbury yang diimport, yang ini keluaran Malaysia”, katanya sambil menunjukkan coklat yang diletakkan di kaunter bayaran. “Coklat keluaran Malaysia dah kurang orang beli, mungkin…

  • Bicara Siasah,  KEMBARA,  Perspektif,  Rencah,  Tinta ADMIN,  Tongkat Bangsaku

    Azam Baru Ikan Pekasam

    Saya baru balik daripada Alor Setar. Ada kawan saya pesan supaya jangan lupa membeli ikan pekasam di Pekan Rabu. Memang banyak ikan pekasam di sana dan kata orang, lagi lama ikan pekasam direndam, lebih sedap! Saya kurang makan ikan pekasam, jadi saya tidak membelinya. Menu tambahan orang melayu ialah ikan pekasam, budu, belacan, cencalok dibuat daripada hasil laut yang diperam. Walaupun orang kata bau makanan itu kurang enak tetapi ianya membuatkan kita lebih berselera untuk makan! Benar juga, kalau tak dapat belacan memang tak sedap. Orang Kelantan, kalau tak ada budu dalam nasi kerabu memang tak dipanggil nasi kerabu. Itulah budaya orang kita, lebih lama lebih sedap! Cerita pasal azam…

  • Info,  KEMBARA

    Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 4

    Kita sudah mengetahui versi sebelum ini bahawa nama asal Selangor diambil daripada Se-Langau, Salang Jemur dan Pohon Mentangau. Versi kali ini agak berbeza, Dalam buku sejarah tempatan yang ditulisĀ oleh orang Portugis, Belanda dan Inggeris yang pernah datang ke Tanah Melayu, menulis dalam bahasa Latin. Nama ini kemudiannya ditulis oleh Allahyarham Tuan. Hj. Buyong Bin Adil iaitu ; SALANGOR, SALENGOR, SOLONGOR, SORLONGOR, SORLANGAR, SARA HONGOR, CHALANGOR dan CHARANGUROR. Barbosa, seorang bangsa Portugis menulis dalam tahun 1516, menyatakan SARA HANGOR (Sara Langor) iaitu berasal daripada Sarang Lang (sarang burung helang) iaitu nama sebuah kampung yang terdapat di pinggir Sungai Selangor sekarang ini. New Bold 1839 mencadangkan dari perkataan CALLONGOR (Kalang Ur) seperti…

  • Info,  KEMBARA

    Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 3

    KISAH POHON MENTANGAU Versi yang paling kuat tentang sejarah asal usul Kuala Selangor adalah berkenaan tentang pohon Mentangau. Kisahnya begini. Di kuala sungai mempunyai banyak pokok mentangau, sejenis kayu laut yang banyak tumbuh di pinggir sungai. Ada yang mengatakan bahawa pokok Mentangau ini adalah seperti pokok Bakau. Ada juga pendapat daripada (Allahyarham) Datuk Hj. Ibrahim Bin Datuk Ismail, Penggawa Paduka Mahabijaya Permatang (berumur 60 sekitar tahun 1996) yang mengatakan bahawa Pokok Mentangau adalah kayu tinggi yang boleh dilihat daripada laut sehingga ada pedagang yang mengatakan ; “Aku nak singgah di kuala sungai Mentangau”. Diceritakan, suatu hari sebuah bahtera daripada Kedah hendak mudik di kuala sungai (Selangor) kerana nakhodanya hendak menjadi…

  • Info,  KEMBARA

    Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 2

    Dalam siri sebelum ini, kita sudah tahu bahawa salah satu versi yang mengatakan asal usul nama SELANGOR adalah berasal daripada nama seekor Langau. Selangau jadi Selangor. VERSI SALANG JEMUR Ada juga versi lain yang diceritakan oleh Encik Hassan Bin Saad (berumur 80 tahun semasa tahun 1996 yang tinggal di Kg. Assam Jawa). Ujar beliau nama asal Selangor adalah berasal daripada perkataan SALANG dan JEMUR. SALANG adalah sejenis hukuman bunuh yang ditikam dengan keris di bahagian rusuk sementara tangan terdepang dan diikat. Selepas hukuman SALANG itu dilakukan, orang yang dibunuh itu akan diJEMUR. Menurut ceritanya, peristiwa ini berpandukan dengan suatu tempat di pinggir sungai yang dijadikan tempat menghukum penderhaka oleh penguasa…

  • Info,  KEMBARA

    Sejarah Nama Kuala Selangor – Siri 1

    Selalunya, semangat ingin tahu tentang sesuatu sejarah adalah berkenaan tentang NAMA. Bagaimana ia mendapat nama, kenapa dinamakan seperti itu? Persoalan seperti ini sering menjadi tanda tanya. Sejarah negeri Selangor bermula di Kuala Selangor. Dan, bagaimana pula nama “SELANGOR” itu datang? Ada banyak versi yang menceritakan bagaimana nama Selangor itu wujud. Salah satu versi cerita adalah daripada nama seekor serangga bernama LANGAU. Begini ceritanya. PAHLAWAN MELAKA & SEEKOR LANGAU Hendak dijadikan cerita, seorang pahlawan daripada Melaka (bukan Hang Tuah 5 Bersaudara) melarikan diri daripada Melaka menuju ke Utara untuk menyelamatkan diri selepas Melaka diserang oleh Portugis. Setelah jauh melarikan diri untuk ke bahagian Utara, pahlawan itu berhenti berehat di sebuah kawasan…