SUKARELAWAN BUKAN LAGAK JUTAWAN

SUKARELAWAN 1M4U

“Saya tak puas hati dengan misi kita”, kata seorang peserta secara tiba-tiba.

Peserta yang lain tersentak. “Saya rasa seperti dipergunakan urusetia!”, beliau menambah lagi.

Masing-masing melihat sekeliling. Mengapa dipergunakan? Urusetia mendapatkan penjelasan ; “Apa yang kamu tidak puas hati?”.

“Mengapa pula kami kena bersihkan surau? Mengapa perlu membantu membersihkan rumah orang? Bukankah mereka ada keluarga sendiri? Orang kampung ramai-ramai buat apa?”

“Kita tidur pun di asrama, sudahlah tak selesa. Kena kemas asrama kami pulak tu! Makanan pun lambat siap. Memang terasa macam dipergunakan”.

Saya hanya diam apabila mendengar keluhan itu. Mungkin dia tidak faham, mungkin dia ingat misi kesukarelawan macam makan angin dan melancong.

Sepanjang perjalanan ke lokasi operasi kami, di kanan kiri jalan terasa suasana begitu sayu. Ada rumah yang hanya tinggal tapak. Sepanduk “BANTULAH KAMI” dan kanak-kanak juga kaum ibu berkumpul di tepi jalan menunggu bantuan. Kot-kot ada yang berhenti menghulurkan bantuan.

Saya juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar kesan bencana. Begitu syahdu. Difahamkan kawasan ini TIDAK PERNAH banjir sebelum ini. Disebabkan itulah persiapan menghadapi banjir tidak dilakukan begitu rapi. Penduduk tidak menyangka banjir akan meranapkan rumah mereka.

Hari pertama di Tanah Merah Kelantan. Kami diuji dengan kelaparan. Makanan yang ditempah lewat sampai sehingga menyebabkan kami lesu akibat berjam-jam menempuh perjalanan jauh dari ibu kota.

Namun, ia menginsafkan kami apabila mendengar cerita mangsa banjir di sana yang hanya makan sehari sekali sahaja dengan hanya 30Kg beras untuk dimakan oleh 1000 orang mangsa di pusat pemindahan! Kami lebih beruntung.

Tempat kami menginap hanya sebuah asrama pelajar. Itupun hanya tingkat 1 dan 2 sahaja boleh digunakan. Tingkat Bawah asrama habis digenangi banjir berlumpur. Tambah menyedihkan, kami terputus bekalan air bersih. Pasti menyukarkan untuk membersihkan diri.

Kami ditugaskan untuk membantu membasuh sebuah rumah OKU. Suami isteri berkerusi roda sibuk membersihkan sebuah kedai runcit milik mereka yang juga menjadi tempat tinggal mereka. Barang jualan habis rosak, namun tiada reaksi kecewa di wajah mereka, mungkin redha. Kami berasa sungguh terharu dapat membantu pasangan OKU itu. Semoga Allah memberikan keberkatan-Nya kepada mereka.

Benar. Bagi siapa yang tidak biasa dengan ujian ini pasti menerima GANGGUAN EMOSI. Apa yang boleh kita atasi untuk menjadikan kita redha adalah dengan mengatakan bahawa ; “Ada Orang Lain Lebih Susah Daripada Kita”.

Para Sukarelawan jangan mengimpikan penempatan selesa dan elaun. Inilah sumbangan kita. Apa yang kita dapat adalah, IKTIBAR!

———-
Nukilan Jamal Rafaie yang turut serta dalam sebuah Misi Sukarelawan NGO baru-baru ini.

Coret-Coret Coklat Di Langkawi

Saya beratur menunggu giliran untuk membayar coklat-coklat yang dipilih. Sampai sahaja giliran saya di kaunter, saya ditanya oleh juruwang; “Nak beli coklat Cadbury ni encik? Beli satu percuma satu”.

Saya melihat pek coklat tersebut. Satu set ada DUA keping Coklat Cadbury. Jika dibeli satu set maka kita akan dapat percuma satu set lagi. Keseluruhannya kita boleh dapat 4 keping coklat Cadbury dengan harga hanya RM13!

“Kenapa tak letak di rak? Coklat Cadbury ni dengan sana sama ke?”, saya bertanya kepada Juruwang.

“Tak. Yang di rak sana Cadbury yang diimport, yang ini keluaran Malaysia”, katanya sambil menunjukkan coklat yang diletakkan di kaunter bayaran.

“Coklat keluaran Malaysia dah kurang orang beli, mungkin sebab kes DNA Babi tempoh hari. Tapi Cadbury luar negara sales-nya bagus”, katanya lagi.

Saya lantas mengambil coklat keluaran Malaysia itu dan memulangkan kembali “coklat keluaran Luar Negara” di rak walaupun jenamanya sama.

Saya bukan jenis was-was untuk memakan sesuatu makanan yang saya rasakan ianya adalah HALAL. Kerana itulah, saya yakin untuk mengambil coklat keluaran negara sendiri.

PERSEPSI MENGUASAI PEMIKIRAN

Coklat Cadbury Malaysia terpalit dengan tuduhan mengandungi DNA Babi apabila satu notis dikeluarkan oleh sebuah pihak. Jualan Cadbury Malaysia merudum teruk. Dan akhirnya pihak JAKIM telah mengesahkan bahawa coklat Cadbury itu sebenarnya tidak mengandungi DNA haiwan haram berkenaan.

Tetapi segelintir rakyat Malaysia terus menerus menghukum berdasarkan persepsi dan bukannya berdasarkan fakta. “Sedap Di Luar, Babi Di Dalam” (Maaf cakap)

Saya terfikir, KALAU KITA TAK YAKIN DENGAN PRODUK KELUARAN NEGARA SENDIRI, MENGAPA PULA KITA YAKIN DENGAN PRODUK MAKANAN YANG DIKELUARKAN OLEH NEGARA LUAR YANG TIDAK DIJAMIN PEMANTAUANNYA?

Saya melihat negara asal coklat-coklat import tersebut berasal daripada Korea (Pepero), Daim (Sweden), Hershey (USA), Mars (Netherlands), tidak pula dipertikai status kehalalannya dan berasal daripada negara Bukan Islam. Coklat keluaran Malaysia, boikot pula!

Fikir-fikirkan.

————-
Jamal Rafaie
25 September 2014
Kuala Selangor

Azam Baru Ikan Pekasam

Saya baru balik daripada Alor Setar. Ada kawan saya pesan supaya jangan lupa membeli ikan pekasam di Pekan Rabu. Memang banyak ikan pekasam di sana dan kata orang, lagi lama ikan pekasam direndam, lebih sedap! Saya kurang makan ikan pekasam, jadi saya tidak membelinya.

Menu tambahan orang melayu ialah ikan pekasam, budu, belacan, cencalok dibuat daripada hasil laut yang diperam. Walaupun orang kata bau makanan itu kurang enak tetapi ianya membuatkan kita lebih berselera untuk makan!

Benar juga, kalau tak dapat belacan memang tak sedap. Orang Kelantan, kalau tak ada budu dalam nasi kerabu memang tak dipanggil nasi kerabu. Itulah budaya orang kita, lebih lama lebih sedap!

Cerita pasal azam tahun baru, banyak yang membuat saya tersenyum. Tahun lalu, kawan saya berazam untuk menurunkan berat badan kerana itu adalah janjinya kepada bakal isteri sebelum bernikah. Namun, selepas berkahwin berat badannya semakin bertambah dan membuncit, mungkin lebih daripada 100kg!

Saya bersimpati dengan kawan saya itu. Katanya, sudah berpuluh-puluh jenama produk pelangsingan yang diminum tetapi tidak berhasil juga. Saya kata; “Mungkin tak berapa bagus kot”.

Saya bertanya juga kepadanya bagaimana beliau mengamalkan set pelangsingan yang dibeli. Katanya; “Aku akan ikut instruction yang ditulis dekat belakang kotak. Tak pernah tinggal minum walau sehari”. Beliau juga bercerita kebanyakan produk yang digunakan memang berhasil, sistem penghadam berjalan dengan baik dan kerap pergi ke tandas.

Tetapi mengapa berat badan tidak turun malah semakin meningkat? Jawapannya apabila kami keluar bersarapan pada waktu pukul 8.00 pagi, beliau makan nasi lemak dua bungkus berlauk ayam dua ketul. Ditambah lagi dengan Milo Ais dan dua biji telur separuh masak! Menu untuk tengahari pula, tidak perlulah saya tulis di sini, bayangkan sendiri!

Sejak dari itu, saya tidak pasti produk pelangsingan mana yang mampu mengubah dirinya!

AZAM BARU IKAN PEKASAM

Kita rajin merancang. Kadang-kadang siap buat senarai panjang apa yang hendak dibuat pada tahun mendatang. Saya juga begitu, banyak betul yang hendak dibuat pada tahun-tahun yang akan datang. Berkahwin, sambung belajar, nak buat bisnes, nak berjuang untuk masyarakat, nak jadi penulis buku, nak banyak beribadah, nak itu nak ini. Semuanya lengkap!

Begitu juga dengan perancangan persatuan, program setahun sudah memenuhi kalendar tahun depan. Target, setiap bulan mesti ada program. Tidak kiralah program kursus jenazah, kursus jati diri, karaoke, ceramah agama dan sebagainya. Namun seperti tahun-tahun sebelumnya, semua program itu tidak dilaksanakan pun.

Akhirnya satu alasan kukuh yang kita sebut; “Kita merancang Allah merancang, dan sebaik-baik rancangan adalah perancangan Allah”. Noktah.

Ya. Memang betul. Tetapi setiap perancangan perlu disertai dengan usaha dan pelaksanaan. Bagaimana program kursus jenazah mahu direalisasikan kalau mesyuarat pun tidak dibuat dan masing-masing buat hal sendiri mengharap program itu terlaksana? Nak tunggu jadi jenazah ke?

Kadang kala apa yang kita sebut tak sama dengan apa yang kita laksanakan. Saya pun berpesan untuk diri saya sendiri, banyak manakah usaha yang telah saya lakukan untuk mencapai apa yang saya azamkan setiap kali tahun baharu?

Selalu kita dengar, kalau kita gagal merancang kita akan merancang untuk gagal. Tetapi mulai tahun 2014, saya tidak lagi menyenaraikan azam saya terlalu banyak. Biar ianya selesaikan satu per satu dan keadaan semasa yang akan menentukan segalanya. Tapi dengan syarat kena ada usaha!

Jangan biarkan azam tahun baru kita jadi ikan pekasam, semakin lama semakin sedap diulit dengan ‘kejayaan’ di sebalik perancangan itu. Hasilnya tak ada, sedih.

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Disember 2013.

Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 4

Kita sudah mengetahui versi sebelum ini bahawa nama asal Selangor diambil daripada Se-Langau, Salang Jemur dan Pohon Mentangau. Versi kali ini agak berbeza,

Dalam buku sejarah tempatan yang ditulis oleh orang Portugis, Belanda dan Inggeris yang pernah datang ke Tanah Melayu, menulis dalam bahasa Latin. Nama ini kemudiannya ditulis oleh Allahyarham Tuan. Hj. Buyong Bin Adil iaitu ; SALANGOR, SALENGOR, SOLONGOR, SORLONGOR, SORLANGAR, SARA HONGOR, CHALANGOR dan CHARANGUROR.

Barbosa, seorang bangsa Portugis menulis dalam tahun 1516, menyatakan SARA HANGOR (Sara Langor) iaitu berasal daripada Sarang Lang (sarang burung helang) iaitu nama sebuah kampung yang terdapat di pinggir Sungai Selangor sekarang ini.

New Bold 1839 mencadangkan dari perkataan CALLONGOR (Kalang Ur) seperti nama yang ditulis di sebuah peta di jabatan peta di British Museum, London itu adalah Selangor.

Ada pendapat yang mengatakan penduduk asal Kuala Selangor terdiri daripada orang (Melayu Jati Tua) yang disebut sebagai Melayu Proto, mereka ini tinggal di sepanjang pantai Selat Melaka. Kemungkinan juga perkataan Selangor ini dari bahasa Tamil menamakan Salang Ur yang bererti kampung Salang yakni kampung orang Salang.

Walau bagaimanapun, versi yang paling kuat mengatakan asal usul nama Kuala Selangor adalah daripada pokok Mentangau.

Walallahua’lam.

Sumber : Buku Sejarah Kuala Selangor (Dato’ Dr. Yusoff Bin Hassan)

KOLEKSI SEJARAH NAMA KUALA SELANGOR :

SIRI 1 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-1/

SIRI 2 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-2/

Siri 3 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-3/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 30 Oktober 2013.

Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 3

KISAH POHON MENTANGAU

Versi yang paling kuat tentang sejarah asal usul Kuala Selangor adalah berkenaan tentang pohon Mentangau. Kisahnya begini.

Di kuala sungai mempunyai banyak pokok mentangau, sejenis kayu laut yang banyak tumbuh di pinggir sungai. Ada yang mengatakan bahawa pokok Mentangau ini adalah seperti pokok Bakau. Ada juga pendapat daripada (Allahyarham) Datuk Hj. Ibrahim Bin Datuk Ismail, Penggawa Paduka Mahabijaya Permatang (berumur 60 sekitar tahun 1996) yang mengatakan bahawa Pokok Mentangau adalah kayu tinggi yang boleh dilihat daripada laut sehingga ada pedagang yang mengatakan ; “Aku nak singgah di kuala sungai Mentangau”.

Diceritakan, suatu hari sebuah bahtera daripada Kedah hendak mudik di kuala sungai (Selangor) kerana nakhodanya hendak menjadi Penghulu di kawasan itu.

Sebelum sampai di kuala sungai itu, bahtera dari Kedah tiba-tiba tersekat. Nakhoda menyuruh anak kapalnya melihat di bawah bahtera apa yang menyekat bahtera mereka. Apabila disiasat, penduduk tempatan menyusun kayu-kayu pokok Mentangau yang runcing disusun berselang seli di tengah sungai untuk menghalang bahtera Kedah daripada mendarat.

Makna kata, penduduk tempatan tidak merestui orang Kedah untuk menjadi Penghulu di kuala sungai mentangau.

Ada sebuah cerita lagi yang mengatakan suatu hari datang seorang panglima diraja yang tidak tahu asal usulnya berlabuh di kuala sungai bersama keluarganya. Mereka tidak dapat meneruskan perjalanan kerana kira-kira 2 batu daripada kuala sungai tersebut terdapat pusaran air dan apabila disiasat terdapat tunggul kayu Mentangau yang besar di tengah-tengah sungai.

Panglima diraja dan keluarganya mengambil keputusan untuk terus tinggal di kuala sungai itu.
Lama kelamaan, anak perempuan Panglima Diraja sudah beranjak menjadi anak gadis. Maka, ramailah daripada jejaka-jejaka di kampung itu datang untuk meminang.

Akibat terlalu ramai yang datang meminang dan tidak mahu berlaku pertelingkahan, Panglima Diraja tadi mengatakan satu rapat umum dan berkata ; “Barangsiapa yang dapat memberi hadiah pinangan seluas tunggul kayu Mentangau di tengah sungai, dialah bakal menantuku”.

Daripada ramai jejaka yang berminat tadi, terdapat seorang yang berjaya membawa 44 dulang hantaran yang memenuhi tunggul kayu itu tadi dan beliaulah yang menjadi menantu si Panglima Diraja.

Semenjak daripada itu, barangsiapa yang mahu meminang anak gadis Selangor perlu memberi 44 dulang sebagai emas kuning atau $44.00.

Sehingga kini, terdapat sebuah pusara lama di kawasan itu. Penduduk Kampung Kuantan, Kg. Tanjung Siam baru dan Kampung Asahan mengatakan pusara itu pusara keramat. Diagaknya itulah pusara Panglima Diraja tadi. Walallahua’lam.

Dari cerita itulah datangnya nama kuala sungai Mentangau dan akhirnya menjadi Sungai Selangor. Saya pun masih tertanya-tanya macam mana kepelatan menyebut Mentangau menjadi Selangor?

Diolah daripada buku Sejarah Kuala Selangor (Dato’ Dr. Yusoff Hassan)

KOLEKSI SIRI SEJARAH NAMA KUALA “SELANGOR” :

SIRI 1 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-1/

SIRI 2 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-2/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Oktober 2013.

Sejarah Nama Kuala “Selangor” – Siri 2

Dalam siri sebelum ini, kita sudah tahu bahawa salah satu versi yang mengatakan asal usul nama SELANGOR adalah berasal daripada nama seekor Langau. Selangau jadi Selangor.

VERSI SALANG JEMUR

Ada juga versi lain yang diceritakan oleh Encik Hassan Bin Saad (berumur 80 tahun semasa tahun 1996 yang tinggal di Kg. Assam Jawa). Ujar beliau nama asal Selangor adalah berasal daripada perkataan SALANG dan JEMUR.

SALANG adalah sejenis hukuman bunuh yang ditikam dengan keris di bahagian rusuk sementara tangan terdepang dan diikat.

Selepas hukuman SALANG itu dilakukan, orang yang dibunuh itu akan diJEMUR.

Menurut ceritanya, peristiwa ini berpandukan dengan suatu tempat di pinggir sungai yang dijadikan tempat menghukum penderhaka oleh penguasa dengan hukuman SALANG dan JEMUR tadi.

Maka hukuman yang bernama SALANG JEMUR akhirnya bertukar menjadi SELANGOR.

Diolah dari sumber : Sejarah Kuala Selangor (Dato’ Dr. Yusoff Hassan)

*Gambar yang digunakan hanya sekadar gambar hiasan sahaja, bukan kaedah Salang Jemur sebenar.

SIRI 1 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-1/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Oktober 2013.

Sejarah Nama Kuala Selangor – Siri 1

Selalunya, semangat ingin tahu tentang sesuatu sejarah adalah berkenaan tentang NAMA. Bagaimana ia mendapat nama, kenapa dinamakan seperti itu? Persoalan seperti ini sering menjadi tanda tanya.

Sejarah negeri Selangor bermula di Kuala Selangor. Dan, bagaimana pula nama “SELANGOR” itu datang? Ada banyak versi yang menceritakan bagaimana nama Selangor itu wujud.

Salah satu versi cerita adalah daripada nama seekor serangga bernama LANGAU. Begini ceritanya.

PAHLAWAN MELAKA & SEEKOR LANGAU

Hendak dijadikan cerita, seorang pahlawan daripada Melaka (bukan Hang Tuah 5 Bersaudara) melarikan diri daripada Melaka menuju ke Utara untuk menyelamatkan diri selepas Melaka diserang oleh Portugis.

Setelah jauh melarikan diri untuk ke bahagian Utara, pahlawan itu berhenti berehat di sebuah kawasan kuala sungai. Bersandarlah pahlawan itu di sebatang pokok untuk berehat, tiba-tiba datang seekor langau (spesis lalat tetapi lebih besar) hinggap di hidung si pahlawan. Akibat tidak selesa, pahlawan cuba menghalau seekor langau tadi tetapi tidak berjaya kerana sudah menjadi resmi langau, dihalau-dihalau akhirnya datang menghinggap semula.

Pahlawan itu berkata di dalam hati ; “Jika langau ini datang lagi menghinggap di hidungku, nescaya akan aku tamparnya sekuat hati!”.

Ditakdirkan seekor langau itu terus hinggap di hidung Pahlawan. Dengan tidak menunggu lama, si pahlawan menepuk hidungnya sekuat hati dengan harapan sang langau mati terpenyek! Sayang seribu kali sayang, langau seperti kita tahu sangat cepat pergerakannya dan terus berlalu pergi tetapi si pahlawan pula menahan sakit.

Kuat sangat tamparannya, tersakit pula diri sendiri. Mangsa yang dituju, terbang begitu sahaja ibarat mengejek.

Pahlawan mula sedar, sepanjang hidupnya beliau tidak pernah dikalahkan oleh mana-mana pendekar sekalipun. Tetapi pada hari itu, beliau dapat dikalahkan dengan seekor langau yang kecil itu.

Disebabkan kisah itu, si pahlawan mengambil keputusan untuk terus menetap di kuala sungai itu. Berpandukan nama seekor langau dan kepelatan manusia menyebutnya, SELANGAU akhirnya bertukar menjadi SELANGOR. Atas sifat kawasan itu di bahagian kuala sungai, dinamakan kuala itu dengan nama KUALA SELANGOR.

Sumber : Sejarah Kuala Selangor, Dato’ Dr. Hj. Yusoff Bin Hassan. (Diolah semula oleh penulis, JR)

IKTIBAR : Cerita di atas ada persamaan penceritaan sejarah negeri Melaka di mana Raja Parameswara melihat anjing peliharaan baginda ditendang oleh seekor kancil. Sudah menjadi amalan orang-orang dulu untuk menamakan sesebuah tempat disebabkan perkara menarik yang berlaku di satu-satu kawasan itu.

Zaman sekarang mungkin sudah berlainan, sekarang kita banyak menamakan sesuatu tempat dengan perkataan moden seperti Putrajaya, Cyberjaya, Aman Jaya, Nusajaya dan Bestari Jaya. Jarang untuk kita namakan tempat di zaman sekarang dengan nama, pokok Meranti.

(Kisah sejarah Kuala Selangor ada beberapa versi lagi, tunggu untuk siri seterusnya..)

SIRI 2 : http://jamalrafaie.com/2013/10/sejarah-nama-kuala-selangor-siri-2/

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 29 Oktober 2013.

Angkara asing: Apa yang Turki dan Malaysia boleh belajar?

Oleh : Zaini Hassan (CUIT – Utusan Malaysia)

NOSTALGIA saya ke Istanbul, Turki tahun lalu masih jelas di fikiran. Ia adalah sebuah negara anugerah Allah Taala yang tiada tolok-bandingnya. Ia adalah tapak kegemilangan Islam ke seluruh pelosok dunia – ke China, Asia Tengah dan sebahagian Eropah.

Suku sakat orang-orang Turki juga merantau sehinggalah ke gugusan Melayu ini – ke nusantara Indonesia, Singapura dan Tanah Melayu. Datuk Moehamad Izat Emir, usahawan terkenal Malaysia juga adalah dua generasi keturunan dari Turki. Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein juga antara keturunannya.

Pendek kata semangat Othmaniah menjalar ke mana-mana. Semasa kunjungan saya ke Istanbul tahun lalu, saya cuba mempelajari semangat Hizmet, satu semangat kesukarelaan atau khidmat yang menjalar subur dalam hati nurani rakyat Turki.

Mereka juga adalah jurubina terkemuka dari zaman empayar Othmaniah sehinggalah ke hari ini. Di mana-mana mereka menjajah maka akan ditinggalkan binaan hebat berupa masjid-masjid.

Hari ini Turki sedang membina tiga projek ikonik terbesarnya yang boleh menggugat geopolitik dan geoekonomi rantau Eropah. Projek-projek itu yang kini sedang berjalan berupaya menarik kening negara-negara Barat yang lain ke atas Turki.

Ketiga-tiga projek itu ialah Projek Terusan Istanbul, Projek Lapangan Terbang baru Istanbul dan Jambatan Gantung Ketiga Istanbul yang menghubungkan Eropah dan Asia.

Ketiga-tiga projek ini dijangka menjana pendapatan Turki sebanyak AS$300 bilion setahun. Pada masa ini, dalam masa kebanyakan negara Eropah dalam Kesatuan Eropah (EU) sedang menjunam, ekonomi Turki berdiri teguh, di belakang Jerman. Dari ekonomi ke-16 terbesar di dunia kini ia berada di tangga ke-12.

Ia juga berjaya melangsaikan hutangnya dengan Bank Dunia, semasa negara-negara jirannya sedang menggelupur. Banyak negara cemburu dengan kejayaannya.

Tetapi sejak beberapa bulan ini, Turki dilanda kegawatan politik. Berlaku kegelisahan sosial (social unrest) di negara itu. Semasa negara itu sedang melonjak naik, tiba-tiba berlaku huru-hara besar ala Arab Spring! Apa sudah jadi?

Seperti juga di Dataran Tahrir, Mesir, di Turki ia berlaku di Taman Gezi terletak berhampiran Dataran Taksim, Istanbul. Ia menjadi lokasi demonstrasi bantahan terhadap Perdana Menteri berhaluan Islam, Recep Tayyip Erdogan, sejak 28 Mei sehingga awal Julai ini.

Media asing mengecap Erdogan sebagai diktator dan kuku besi, sama seperti kecaman terhadap Tun Dr. Mahathir Mohamad di zaman kegemilangannya.

Beratus-ratus polis antirusuhan bersama trak meriam air dikerah meleraikan penunjuk perasaan yang melaungkan slogan meminta Erdogan meletak jawatan.

“Ini baru permulaan dan perjuangan akan diteruskan,” kata penunjuk perasaan yang turut melemparkan bunga teluki berwarna merah sebagai memperingati mangsa yang terbunuh, cedera dan ditahan dalam bantahan sebelum ini.

Menurut laporan akhbar, anggota polis antirusuhan yang dikerah menangkap penunjuk perasaan, turut dilontar gelas dan botol oleh sekumpulan pelanggan di kebanyakan bar di lokasi tersebut. Malah, ada individu bertindak melontar kerusi dan meja di jalan-jalan, memaksa pasukan keselamatan melepaskan gas pemedih mata.

Bantahan besar-besaran sebelum ini mengejutkan Turki dan menaikkan kemarahan Erdogan. Negara-negara Barat turut mengutuk Turki mengendalikan krisis itu ekoran tindakan kekerasan yang digunakan terhadap penunjuk perasaan.

Krisis di negara ini bermula apabila sekumpulan kecil penunjuk perasaan berkempen untuk menyelamatkan 600 batang pokok di Taman Gezi daripada ditebang bagi memberi laluan kepada projek pembangunan.

Hujung minggu lepas saya sempat berbuka puasa dengan beberapa sahabat Turki di sebuah madrasah, Madrasah Serting, Jempol, Negeri Sembilan atas jemputan seorang rakan. Rakan itu mewakafkan kawasan itu dan membangunkan tanahnya untuk kerja dakwah.

Namun, semasa berada semeja saya bertanyakan apa cerita di sana (Turki).Kisah-kisah yang diceritakan oleh sahabat-sahabat Turki itu ternyata cukup menarik untuk dikongsi.Ia seakan-akan apa yang berlaku di tanah air kita sendiri. Ia adalah cubaan pihak-pihak luar untuk melumpuhkan dan menjahanamkan ekonomi negara Islam yang sedang pesat membangun.

“Apa yang dihadapi oleh Malaysia dan Turki adalah sama. Mereka mahu menjajah negara kita semula. Mahu merosakkan kemakmuran yang sedang dibina. Ia adalah satu neokolonisasi ekonomi terhadap negara-negara kita.”

Tak sempat bercakap banyak di Serting Hilir, saya mengunjungi ke pejabat sahabat saya itu di Kuala Lumpur semalam untuk berbincang lagi mengenai senario kekacauan di negaranya.

Sahabat saya ini bukan diplomat di kedutaan, tetapi ahli perniagaan yang terbabit dalam aktiviti busines dan antara-budaya Malaysia-Turki. Dan lebih daripada itu, beliau amat sayangkan tanah airnya sendiri.

Begini ceritanya. “Ia adalah fakta bukan rekaan,” tegasnya.

Ia berlaku secara amat terancang. Isu tebang pokok di taman itu hanyalah alasan. Pokok itu bukan ditebang, tetapi dialihkan dan akan ditanam semula.

Namun, kata sahabat saya itu apa yang berlaku 10 hari sebelum isu pokok itu lebih memeranjatkan lagi.Sebuah stesen televisyen satelit terkemuka dunia berpangkalan di Barat telah pun memasang kameranya menghadap ke taman itu.

Hairan bukan? Mengapa mereka meletakkan perkakasan mereka di situ awal-awal, tanya sahabat saya itu?

Mengapa pula sebuah hotel terkemuka di Istanbul yang dipunyai oleh bukan Islam Turki dan dengan pegangan saham luar negara telah bersiap sedia menyediakan kemudahan, seolah-oleh akan berlaku perang saudara. Kira-kira 2,000 katil lipat telah tersedia ditempatkan di bawah hotel itu. Bekalan ubat-ubatan juga telah disediakan.

Semasa di Istanbul, sahabat saya itu berkata beliau bertemu dengan seorang kawannya, penganut ajaran Alevi, satu mazhab terkeluar dari mazhab Islam seakan-akan Syiah, yang terbabit dalam demonstrasi itu. Kawannya itu berkata dia menerima wang tunai baru berjumlah 200 Lira untuk terlibat dalam demonstrasi itu.

Mereka tinggal percuma di hotel, dibekalkan dengan bir tidak terhad serta wanita-wanita untuk berhibur.Sebanyak 10,000 bekalan makanan dimasak di sebuah universiti swasta terkemuka milik bukan Islam bagi dibekalkan kepada pendemonstrasi.

Kata sahabat saya itu lagi, wanita-wanita bertudung menjadi mangsa kekasaran — hanya kerana mereka mahu menaikkan perasaan marah kepada penganut agama Islam supaya bertempur.

“Walaupun jumlah perusuh adalah kecil dan tidak mendapat sokongan keseluruhan rakyat Turki, tetapi kesannya cukup hebat.

“Begitulah apa yang cuba mereka lakukan di Malaysia tempoh hari.”

Penggunaan media sosial melalui facebook dan twitter cukup hebat dengan menggambarkan kezaliman pihak keselamatan.

Namun kini, katanya baru terbukti banyak gambar-gambar kezaliman itu adalah palsu dan diambil daripada imej-imej yang berlaku di Syria dan tempat-tempat lain.

Katanya, kebanyakan yang terbabit dalam demonstrasi itu adalah daripada sayap komunis, rakyat Turki bukan Islam dan pihak-pihak luar. Semasa demonstrasi itu, dikesan perbelanjaan makanan dibayar menggunakan kad kredit dari sebuah negara asing. Wang-wang tunai juga datangnya dari bank berkepentingan asing.

Katanya, walaupun demonstrasi itu sudah reda, ia masih belum berakhir. Laporan terkini mendedahkan sebanyak 12 negara terbabit secara langsung berpihak dengan pelobi-pelobi dari beberapa negara Barat dan yahudi yang menyokong pendemonstrasi itu. Sebanyak 13 negara lagi terbabit secara tidak langsung.

Modus operandi demonstrasi di negara itu dan perancangan mereka adalah sama dengan di Malaysia.

Kata sahabat saya lagi: Tiga projek besar ikonik itu juga menjadi punca kepada huru-hara itu, angkara pihak asing.

Pembinaan lapangan terbang terbesar dengan kapasiti 60 juta penumpang setahun itu akan menggugat lapangan terbang terbesar Eropah yang lain. Lapangan terbang baru Turki bakal menjadi hab untuk penerbangan ke timur-barat-utara dan selatan. Kini Turkish Airlines adalah pesaing hebat dengan syarikat penerbangan Jerman, Lufthansa.

Pembinaan terusan baru – merentas Laut Hitam dan Laut Marmara itu menggantikan Selat Bosphorus, membolehkan Turki mengaut keuntungan yang besar daripada laluan perkapalan. (Lihat gambaran google imej: The Istanbul Canal Project)

Terusan baru itu adalah seakan-akan cadangan pembinaan Terusan Segenting Kra atau Terusan Thai antara Thailand dan Semenanjung Malaysia. Ia akan mengalihkan laluan perkapalan ke terusan itu daripada Selat Melaka melalui Singapura.

Menurut sejarah, tiada banyak yang boleh kerajaan Turki lakukan untuk mengawal selia Selat Bosphorus kerana ia tertakluk di bawah Perjanjian Montreux Julai 1936.

Projek ketiga ialah Projek Jambatan Ketiga merentasi Selat Bosphorus yang memisahkan Eropah dan Asia. Jambatan gantung yang dikenali sebagai Jambatan Yavuz Sultan Selim itu akan mempunyai empat laluan lebuh raya dan satu landasan kereta api. Jambatan ini juga akan membawa kemakmuran ekonomi yang besar kepada Turki. Ia terletak di antara Garipçe di Sar?yer dalam kawasan Eropah dan Poyrazköy di Beykoz dalam kawasan Asia.

“Projek-projek ini juga cukup-cukup membimbangkan negara-negara Barat,” kata sahabat saya itu.

Bagi saya kejayaan Turki kini adalah petanda gelombang semula semangat kegemilangan Othmaniah, yang ditakuti banyak pihak. Semangat itu kini bangkit semula.

Namun, jika di Malaysia usaha untuk menjatuhkan kerajaan Malaysia atas nama ‘ini kalilah’ dan ‘now or never’ masih gagal — di Turki, Allah masih turut bersama-samanya.

“Oleh itu, jagalah apa yang kita ada ini baik-baik. Nasihat saya ialah kita kena perkuatkan ekonomi kita,” kata sahabat itu dalam pertemuan kami, pagi semalam.

Saya cukup bersetuju dengan beliau. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna! Jika kita jatuh, yang untung kelak siapa ya?

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130724/re_06/Angkara-asing-Apa-yang-Turki-dan-Malaysia-boleh-belajar#ixzz2ahktinXP
© Utusan Melayu (M) Bhd