• Info,  Kisah Teladan

    1971 : BANJIR YANG BERMANFAAT

    Januari 1971, Kuala Lumpur dilanda banjir besar. Banyak kerosakan harta benda berlaku dan kerugian di sana sini. Kuala Lumpur tenggelam hampir 50% sehingga Perdana Menteri Tun Razak mengisytiharkan darurat dan menubuhkan jawatankuasa peringkat kabinet dalam menangani masalah itu. 57 orang terkorban dalam banjir dan kerugian yang dicatatkan adalah sebanyak RM87.4 juta. Namun, bagi kebanyakkan masyarakat ketika itu mengatakan bahawa Bah Besar Kuala Lumpur 1971 ‘membersihkan segala kekotoran’. 13 Mei 1969 menjadi sejarah hitam negara kita di mana ketegangan kaum memuncak sehingga menyebabkan pembunuhan dan huru hara. Dua tahun selepas itu, banjir besar melenyapkan keegoan masing-masing. Banjir, apabila melanda tidak mengenal siapa. Engkau orang besar, orang kecil, rakyat biasa, tak kira…

  • Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah

    Penerangan Musafir Di Tempat Orang

    Sahabat saya salah seorang bekas pelajar di Yaman. Katanya, duduk di negara Yaman tidak terasa perlukan duit sangat, tapi bila pulang ke tanah air, banyak guna duit. Kenapa? Saya jawab; Bila kita di luar negara, kita ni MACAM Mat Indon, Mat Bangla yang ramai dekat Malaysia ni. Jarang pulak dengar Mat Bangla buat demo sebab tertekan pasal kos sara hidup, padahal gaji mereka lebih sedikit daripada gaji minimum Malaysia. Orang Asing ni kurang komitmen, tak bayar duit kereta, duduk kongsi-kongsi, guna kenderaan awam. HANYA fikir kerja, kerja, kerja. Hal keluarga kurang fikir. Asalkan dapat makan, kira ok. Kalau duduk negara sendiri, kita ada banyak komitmen. Keluarga ada di sini, kenderaan…

  • Bicara Siasah,  Kisah Teladan,  Tongkat Bangsaku

    Mengapa Melayu Perlu Marah?

    Pendapat saya, orang Melayu marah apabila hak istimewa kita dipertikai dan ditarik sedikit demi sedikit. Tetapi sewaktu masa kuat dahulu, berapa ramai yang gunakan peluang yang diberi dengan sebaiknya? Diberi pinjaman perniagaan khas Bumiputera, duit itu buat pergi joli. Orang suruh kembang perniagaan, dia pergi beli TV Plasma. Diberi bantuan alatan perniagaan, dijualnya buat beli kereta baru (walaupun second hand). Diberi saham percuma, jual saham ramai-ramai untuk dapat keuntungan segera. Dapat projek di’Ali Baba’kan. Tahu dapat projek makan komisen. Minta bantuan bayar tunggakan bil elektrik, dapat duit pergi tukar Sport Rim. Bulan depan minta bantuan lagi. Dapat bantuan pendidikan, asal ada demo semua pergi berguling. Sorang Melayu kaya, semua dengki…

  • Bicara Siasah,  Kisah Teladan,  Rencah

    Bagaimana Pinangan Megat Alam Sengketa Ditolak?

    Di sebuah kampung yang damai, datang seorang putera Raja bernama Tun Nila Utama (P.Ramlee) dari negara Pura Cendana. Disambut pula oleh Puspawangi (Saadiah) yang bermain Nenek Kebayan di tepi pantai, lantas dibawanya Tun Nila Utama pulang ke rumah bertemu ibu bapanya, Kemenyan (bapa) dan Setanggi (ibu). Tiba-tiba datang satu rombongan, orangnya nampak ganas. Si ayah namanya Datuk Laksamana Padang Jarak Padang Terkukur dan si anak misai melentik bernama Megat Alam Sengketa (Shariff Dol). Tujuan rombongan ini datang adalah untuk meminang si dara jelita, Puspawangi. Kemenyan tidak pula menghalau rombongan Megat Alam Sengketa tetapi menjemput mereka dengan penuh tertib ke dalam rumah. Rombongan Megat Alam Sengketa pun mula menyampaikan hasratnya untuk…

  • Bicara Siasah,  Dakwah,  Info,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah,  Tongkat Bangsaku

    100 Ringgit Untuk Siapa?

    Ini kisah tahun 70-an dulu. Ada seorang tua yang warak di Kuang Selangor yang sangat rajin membantu orang ramai. Satu hari, apabila selesai membantu sebuah keluarga, beliau menerima duit upah daripada tuan rumah ; “Tuan.. Nah saya bagi 20 Ringgit, buat tambang bas untuk pulang ke rumah”. Orang Tua itu pun pulang dengan menaiki bas untuk pulang ke rumah. Tiba sahaja di destinasi, Orang Tua itu memberikan 20 ringgit kepada konduktor bas. “Pakcik.. Tambang bas 20 sen sahaja pakcik. 20 ringgit ni banyak sangat. 20 sen pakcik bukan 20 ringgit”, kata konduktor bas. “Aku diberi wang ini oleh seseorang untuk tambang bas. Dia bagi aku 20 ringgit, aku kena bagi…

  • Bicara Siasah,  Dakwah,  Kisah Teladan,  Perspektif

    Budak Melayu Pergi Kuil

    Saya dah beberapa kali menghadiri makan malam yang dianjurkan organisasi Cina. Setiap kali makan malam tersebut, kami (tetamu Melayu) diberikan satu meja khas yang dijamu dengan KFC. Mereka juga tahu budaya dan tuntutan agama orang-orang Melayu (makanan) yang dikhuatiri tidak halal buat orang Islam. Maka mereka menghormati kerana tahu tentang halal haram makanan dalam Islam. Kerana itulah kita perlu meraikan (hormat) rakan-rakan kita dari bangsa dan agama yang berlainan kerana dengan mengetahui budaya masing-masing, kita boleh berhati-hati untuk tidak mengguris hati dan hidup dalam keadaan harmoni. BUDAK MELAYU TIDUR DI KUIL Zaman dulu-dulu budak Melayu pergi ke Kuil dan membantu rakan-rakan India memasang khemah untuk program jamuan makan. Perayaan Thaipusam…

  • Kisah Teladan

    Encik Om Atau Oi Oi?

    Suatu petang rakan saya menghubungi penjaga balairaya di kampung melalui telefon. Orangnya dipanggil Encik Om. “Encik Om.. Pagar Balairaya dah bukak ke?”, tanya rakan saya. “Dah bukak dah”, jawab Encik Om. Selesai pertanyaan, tidak berapa lama selepas itu tiba-tiba Encik Om datang ke Balairaya dengan tergesa-gesa. Beliau lantas menongkat motorsikal dan datang bersalaman dengan semua orang yang ada di situ. Apabila sampai ke rakan saya itu, tiba-tiba : “Kau ingat aku tak ada nama ke? Aku lagi tua daripada kau tahu!! Kenapa kau panggil aku “oi.. oi..”?”, marah Encik Om. Kebetulan pula, rakan saya itu sedang sakit gigi, maka naiklah kemarahannya apabila kena tengking macam tu. “Mana ada aku panggil…

  • Bicara Siasah,  Dakwah,  Info,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah

    Hina Islam : Bukan Kerana Tak Faham

    1. Satu kenyataan yang paling berpengaruh dalam membincangkan tentang penghinaan Bukan Islam terhadap agama Islam adalah ; “Mereka tidak faham Islam, biarkan mereka, ajari mereka ke arah Islam yang sebenar”. 2. Orang Bukan Islam terbahagi kepada dua ; satu Kafir Harbi dan satu lagi Kafir Zimmi. Apakah perbezaaannya? Adakah dua-duanya harus kita ajari mereka dengan lemah lembut atau perangi mereka habis-habisnya? Kafir Zimmi harus kita lindungi mereka kerana tidak memerangi Islam tetapi Kafir Harbi adalah kafir yang kita harus bertegas kepada mereka! Harbi menghina dan memerangi Islam, tidak kiralah secara halus atau terbuka. 3. Di Malaysia, agama yang dianuti antara lainnya ialah Buddha, Hindu, Kristian dan Sikh. Secara logiknya, kita…