Menjawab Cadangan Imam Muda Azhar Berkaitan Program Agama

Imam Muda Azhar

1. Imam Muda Azhar secara sinis memuatnaik status berkaitan GST. Katanya, kerajaan bersungguh-sungguh mengiklankan GST tetapi tidak untuk hal berkaitan agama. Saya fikir beliau agak terkeliru dengan tulisan beliau sendiri.

2. Mungkin anda terlupa, Imam Muda Azhar sendiri adalah selebriti yang dilahirkan daripada program realiti Imam Muda yang diterbitkan oleh Astro Oasis. Jika kerajaan tidak membenarkan kewujudan saluran TV Astro Oasis, beliau sendiri mungkin tidak dikenali ramai sebagai Imam Muda.

Continue reading

ADAKAH TAHLIL ITU BAIK?

wpid-tahlil-kanak-kanak.jpg.jpeg

1. Walaupun mengatakan bahawa Tahlil itu adalah perkara yang Rasulullah tidak lakukan, namun saya fikir program itu adalah baik.

2. Kerana dalam Tahlil itu ada doa dan bacaan Al-Quran. Namun, saya setuju AGAR tidak melakukan amalan tahlil ini mengikut hari-hari tertentu. Baca doa dan Quran bila-bila masa pun boleh. Amalan ini tidak pernah dikatakan oleh Nabi, tetapi berdoa dan membaca Al-Quran adalah sunnahnya.

3. Melawan Bidaah itu ada baiknya, tetapi bagi saya yang melihat perkembangan ini, ianya LEBIH BANYAK merosakkan masyarakat jika terlalu mendesak untuk MENIDAKKANNYA.

Continue reading

SUKARELAWAN BUKAN LAGAK JUTAWAN

SUKARELAWAN 1M4U

“Saya tak puas hati dengan misi kita”, kata seorang peserta secara tiba-tiba.

Peserta yang lain tersentak. “Saya rasa seperti dipergunakan urusetia!”, beliau menambah lagi.

Masing-masing melihat sekeliling. Mengapa dipergunakan? Urusetia mendapatkan penjelasan ; “Apa yang kamu tidak puas hati?”.

“Mengapa pula kami kena bersihkan surau? Mengapa perlu membantu membersihkan rumah orang? Bukankah mereka ada keluarga sendiri? Orang kampung ramai-ramai buat apa?”

“Kita tidur pun di asrama, sudahlah tak selesa. Kena kemas asrama kami pulak tu! Makanan pun lambat siap. Memang terasa macam dipergunakan”.

Saya hanya diam apabila mendengar keluhan itu. Mungkin dia tidak faham, mungkin dia ingat misi kesukarelawan macam makan angin dan melancong.

Sepanjang perjalanan ke lokasi operasi kami, di kanan kiri jalan terasa suasana begitu sayu. Ada rumah yang hanya tinggal tapak. Sepanduk “BANTULAH KAMI” dan kanak-kanak juga kaum ibu berkumpul di tepi jalan menunggu bantuan. Kot-kot ada yang berhenti menghulurkan bantuan.

Saya juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar kesan bencana. Begitu syahdu. Difahamkan kawasan ini TIDAK PERNAH banjir sebelum ini. Disebabkan itulah persiapan menghadapi banjir tidak dilakukan begitu rapi. Penduduk tidak menyangka banjir akan meranapkan rumah mereka.

Hari pertama di Tanah Merah Kelantan. Kami diuji dengan kelaparan. Makanan yang ditempah lewat sampai sehingga menyebabkan kami lesu akibat berjam-jam menempuh perjalanan jauh dari ibu kota.

Namun, ia menginsafkan kami apabila mendengar cerita mangsa banjir di sana yang hanya makan sehari sekali sahaja dengan hanya 30Kg beras untuk dimakan oleh 1000 orang mangsa di pusat pemindahan! Kami lebih beruntung.

Tempat kami menginap hanya sebuah asrama pelajar. Itupun hanya tingkat 1 dan 2 sahaja boleh digunakan. Tingkat Bawah asrama habis digenangi banjir berlumpur. Tambah menyedihkan, kami terputus bekalan air bersih. Pasti menyukarkan untuk membersihkan diri.

Kami ditugaskan untuk membantu membasuh sebuah rumah OKU. Suami isteri berkerusi roda sibuk membersihkan sebuah kedai runcit milik mereka yang juga menjadi tempat tinggal mereka. Barang jualan habis rosak, namun tiada reaksi kecewa di wajah mereka, mungkin redha. Kami berasa sungguh terharu dapat membantu pasangan OKU itu. Semoga Allah memberikan keberkatan-Nya kepada mereka.

Benar. Bagi siapa yang tidak biasa dengan ujian ini pasti menerima GANGGUAN EMOSI. Apa yang boleh kita atasi untuk menjadikan kita redha adalah dengan mengatakan bahawa ; “Ada Orang Lain Lebih Susah Daripada Kita”.

Para Sukarelawan jangan mengimpikan penempatan selesa dan elaun. Inilah sumbangan kita. Apa yang kita dapat adalah, IKTIBAR!

———-
Nukilan Jamal Rafaie yang turut serta dalam sebuah Misi Sukarelawan NGO baru-baru ini.

Pendatang Asing Ambil Alih Malaysia?

image

Sebelum stesen bas Klang Sentral di Meru beroperasi, stesen bas ekspres terdekat terletak di Bandar Klang. Selalunya saya akan mengambil bas ke Klang dari Pulau Pinang untuk pulang ke kampung halaman, Kuala Selangor.

Daripada stesen bas Klang, saya perlu menaiki bas lompat-lompat bernama Park May atau City Liner untuk sampai ke rumah.

Kalau tak silap saya ketika itu tahun 2007 atau 2008. Saya dapat merasakan bahawa saya sedang berada di LUAR NEGARA. Hanya seorang dua sahaja rakyat Malaysia di dalam bas City Liner berkenaan. Yang lainnya PENDATANG ASING memenuhi bas tersebut.

Seperti ORANG ASING. Tiada bahasa Melayu yang kedengaran, semuanya bahasa Bangla yang saya tidak fahami.

Sebelum menaiki bas, adakalanya saya singgah makan di Restoran Cendol Klang. Restoran ini restoran mamak yang menghidangkan menu Cendol dan Rojak. Memang penuh dengan manusia dan pekerjanya mamak.

Hari ini saya singgah di restoran ini, alangkah terkejutnya saya apabila mendapati pekerjanya sudah berlainan. Saya mengagakkan pekerja mereka daripada bangsa Myanmar atau Nepal (tidak pasti). Hanya cashier sahaja yang mamak.

Saya tidak pasti bagaimana pula dengan perkhidmatan bas, ada lagikah orang Malaysia yang menaiki kenderaan awam itu? Banyak subsidi (pengangkutan awam) yang disediakan kerajaan sebenarnya dinikmati oleh Pendatang Asing.

Dalam tempoh 5 tahun, banyak perubahan berlaku. Pendatang Asing semakin ramai. Yang sedia ada TIDAK PULANG KE NEGARA ASAL dan makin RAMAI PULA YANG DATANG KE SINI.

Saya membayangkan, dalam tempoh 10 tahun lagi. Mereka-mereka ini semakin ramai dan TIDAK MUSTAHIL, mereka menuntut KEWARGANEGARAAN atas alasan ;

1. Kami sudah 20 tahun tinggal di sini, boleh bercakap Bahasa Melayu.

2. Kami juga menyumbang kepada kemajuan ekonomi Malaysia.

Tunggu..

-Jamal Rafaie

Penerangan Musafir Di Tempat Orang

Sahabat saya salah seorang bekas pelajar di Yaman.

Katanya, duduk di negara Yaman tidak terasa perlukan duit sangat, tapi bila pulang ke tanah air, banyak guna duit. Kenapa?

Saya jawab; Bila kita di luar negara, kita ni MACAM Mat Indon, Mat Bangla yang ramai dekat Malaysia ni.

Jarang pulak dengar Mat Bangla buat demo sebab tertekan pasal kos sara hidup, padahal gaji mereka lebih sedikit daripada gaji minimum Malaysia.

Orang Asing ni kurang komitmen, tak bayar duit kereta, duduk kongsi-kongsi, guna kenderaan awam. HANYA fikir kerja, kerja, kerja. Hal keluarga kurang fikir. Asalkan dapat makan, kira ok.

Kalau duduk negara sendiri, kita ada banyak komitmen. Keluarga ada di sini, kenderaan hak milik sendiri, rumah sendiri. Sebab ini RUMAH kita, bukan tumpangan seperti duduk di negara orang.

Duduk di negara orang bagi pelajar, hanya belajar. Bukan untuk BERUMAHTANGGA di sana.

Beliau setuju.

BERDENTAM DENTUM!

Semasa saya kecil, biasa terjadi Black-Out apabila hujan lebat. Ketika itu saya menetap di rumah nenek sebelum melangkah ke alam persekolahan.

Waktu gelap itu, kami terangi dengan cahaya lilin yang dibeli di kedai Atan seberang jalan. Banyaklah cerita hantu yang keluar dari mulut makcik-makcik saya. Seram wooo..

Ditambah pula dengan main bayang-bayang dekat dinding. Buatlah bentuk apa-apa pun asal dapat menghibur hati dalam kegelapan.

Biasalah ketika hujan lebat, ada sahaja atap yang bocor atau tercabut ditiup ribut. Semasa itu, orang-orang kampung semuanya keluar duit sendiri beli atap untuk diganti baru. Kata mereka ; “Ini rumah kita, kitalah yang bertanggungjawab membetulkannya”. Mereka kata begitu walaupun mereka tidaklah terlalu senang.

Kini, orang yang senang atau susah pun dah pandai demand. Atap bocor sikit pergi cari YB. Sudahlah diberi atap yang baru, diminta pula dipasangkan lagi. Tukang Rumah tak mahu dicari, terima kasih pun hanya di bibir. Siap kata ; “kalau korang tak bantu, parti lain boleh bantu aku, apa aku kisah sekarang kan?”.

Itulah masyarakat kita, terlalu dimanja sebegitu rupa.

Apabila AKAR UMBI dah minta itu ini, inilah sebabnya amalan DEMAND membiak berumbi. Kerana undi, terpaksa dituruti. Apa boleh buat kan?

Ini kisah di kala hujan ribut. Sewaktu ribut membadai kita takut, tapi bila dah habis ribut LAGI KITA TAKUT!!

Sebab orang kita dah ramai berhati KAPITALIS.

————-
Jamal Rafaie
27 September 2014
Kuala Selangor

Coret-Coret Coklat Di Langkawi

Saya beratur menunggu giliran untuk membayar coklat-coklat yang dipilih. Sampai sahaja giliran saya di kaunter, saya ditanya oleh juruwang; “Nak beli coklat Cadbury ni encik? Beli satu percuma satu”.

Saya melihat pek coklat tersebut. Satu set ada DUA keping Coklat Cadbury. Jika dibeli satu set maka kita akan dapat percuma satu set lagi. Keseluruhannya kita boleh dapat 4 keping coklat Cadbury dengan harga hanya RM13!

“Kenapa tak letak di rak? Coklat Cadbury ni dengan sana sama ke?”, saya bertanya kepada Juruwang.

“Tak. Yang di rak sana Cadbury yang diimport, yang ini keluaran Malaysia”, katanya sambil menunjukkan coklat yang diletakkan di kaunter bayaran.

“Coklat keluaran Malaysia dah kurang orang beli, mungkin sebab kes DNA Babi tempoh hari. Tapi Cadbury luar negara sales-nya bagus”, katanya lagi.

Saya lantas mengambil coklat keluaran Malaysia itu dan memulangkan kembali “coklat keluaran Luar Negara” di rak walaupun jenamanya sama.

Saya bukan jenis was-was untuk memakan sesuatu makanan yang saya rasakan ianya adalah HALAL. Kerana itulah, saya yakin untuk mengambil coklat keluaran negara sendiri.

PERSEPSI MENGUASAI PEMIKIRAN

Coklat Cadbury Malaysia terpalit dengan tuduhan mengandungi DNA Babi apabila satu notis dikeluarkan oleh sebuah pihak. Jualan Cadbury Malaysia merudum teruk. Dan akhirnya pihak JAKIM telah mengesahkan bahawa coklat Cadbury itu sebenarnya tidak mengandungi DNA haiwan haram berkenaan.

Tetapi segelintir rakyat Malaysia terus menerus menghukum berdasarkan persepsi dan bukannya berdasarkan fakta. “Sedap Di Luar, Babi Di Dalam” (Maaf cakap)

Saya terfikir, KALAU KITA TAK YAKIN DENGAN PRODUK KELUARAN NEGARA SENDIRI, MENGAPA PULA KITA YAKIN DENGAN PRODUK MAKANAN YANG DIKELUARKAN OLEH NEGARA LUAR YANG TIDAK DIJAMIN PEMANTAUANNYA?

Saya melihat negara asal coklat-coklat import tersebut berasal daripada Korea (Pepero), Daim (Sweden), Hershey (USA), Mars (Netherlands), tidak pula dipertikai status kehalalannya dan berasal daripada negara Bukan Islam. Coklat keluaran Malaysia, boikot pula!

Fikir-fikirkan.

————-
Jamal Rafaie
25 September 2014
Kuala Selangor

Analogi Ibu Bapa & Sultan

Dulu-dulu, mak bapak yang carikan suami untuk anak dara dia.

Anak dara tu ikut saja. Kalau mak ayah dah suka, ku turutkan saja katanya.

————————-
Sekarang, anak dara dah banyak diberi peluang untuk pilih kekasih hati sendiri untuk dijadikan suami.

Kalau mak ayah BERKENAN, lebih senang. Kahwin pun direstui, suami pilihan sendiri.

Kalau mak ayah TAK BERKENAN, carilah calon suami yang lain. Atau lari pergi Danok kahwin lari dengan perkahwinan TAK DIRESTUI.

————————-
Dulu-dulu, Sultan lantik Bendahara dan Syahbandar ikut kehendak baginda sendiri.

Rakyat akur sahaja apa yang Bendahara laksanakan, sebab rakyat tak ada hak nak pilih Bendahara sendiri.

————————-
Sekarang, rakyat dah diberi hak memilih Wakil Rakyat mereka sendiri mengikut kawasan.

Dan kalau Sultan PERKENAN calon Menteri Besar, lebih mudah. Kalau Sultan tak berkenan, carilah calon lain.

Itu untunglah rakyat boleh mengundi pilih Wakil Rakyat sendiri. Dulu tak boleh tau.

Itupun masih kata Demokrasi Dah Mati.

————————-
Faham tak maksud saya pasal analogi Mak Ayah dengan Sultan?

Jamal Rafaie
11 September 2014
Kuala Selangor