Dalam Ibadah Ada Adatnya

ShareDALAM IBADAT ADA ADATNYA? HA? ———————— Nabi suruh kita MAKAN sebelum pergi sembahyang raya. Orang Islam di India makan capati, orang Islam di Arab makan tamar, kita di Malaysia makan ketupat & rendang. Ibadatnya MAKAN, bukan apa yang dimakannya. ———————— Nabi suruh kita pakai PAKAIAN TERBAIK di hari raya tanda meraikan kemenangan Syawal. Orang Islam …

More

100 Ringgit Untuk Siapa?

ShareIni kisah tahun 70-an dulu. Ada seorang tua yang warak di Kuang Selangor yang sangat rajin membantu orang ramai. Satu hari, apabila selesai membantu sebuah keluarga, beliau menerima duit upah daripada tuan rumah ; “Tuan.. Nah saya bagi 20 Ringgit, buat tambang bas untuk pulang ke rumah”. Orang Tua itu pun pulang dengan menaiki bas …

More

Budak Melayu Pergi Kuil

ShareSaya dah beberapa kali menghadiri makan malam yang dianjurkan organisasi Cina. Setiap kali makan malam tersebut, kami (tetamu Melayu) diberikan satu meja khas yang dijamu dengan KFC. Mereka juga tahu budaya dan tuntutan agama orang-orang Melayu (makanan) yang dikhuatiri tidak halal buat orang Islam. Maka mereka menghormati kerana tahu tentang halal haram makanan dalam Islam. …

More

Kisah Nasi Lemak Chef Wan

ShareAda yang ‘simbah petrol’ apabila Chef Wan komen tentang Nasi Lemak dalam pesawat MAS yang dikatanya tak ada timun dan ikan bilis. Biarlah Chef Wan kata macam tu, dia kan Chef terkenal. Kita ni yang jarang-jarang memasak ni kalau nak tumpang semangkuk tibai MAS memang tak patut la. Ada makan dalam pesawat sudah cukup bagus …

More

Gua Hira’ : Majoriti Tidak Selalu Betul

ShareNabi bersembunyi daripada kemungkaran kaum Arab Quraisy di Gua Hira’. Ketika itu majoriti kaum Arab hidup dalam keadaan tidak bermoral. Nabi sedih dengan nasib yang menimpa kaumnya, dan Nabi tiada kuasa untuk bertindak bagi menghalang kemungkaran kaumnya kerana baginda keseorangan atau sokongan hanya minima. Bukan kerana takut. Lantas, baginda mengasingkan diri daripada masyarakat. Kerana itulah, …

More

BIBLE SABAH SARAWAK?

Share1. Ramai yang mempersoalkan kenapa Bible Bahasa Melayu boleh digunakan di Sabah dan Sarawak, dan apa masalahnya jika digunakan di semenanjung Malaysia? 2. Saya tidak pasti sama ada Bible Bahasa Melayu itu benar-benar berbahasa Melayu ataupun ianya berbahasa Indonesia. Di Sabah dan Sarawak suku kaum Melayu tidak ramai. Antara yang ramai adalah kaum Iban dan …

More

Hutan, Kertas & Nilai Sentimental

Share1. Saya sempat menonton National Geographic berkenaan kemusnahan hutan, katanya sebanyak 28 ekar hutan ditebang setiap hari di seluruh dunia. Makna kata, jika perkara ini berterusan, hutan yang musnah, sebesar negara Greece setiap tahun. 2. Kemusnahan hutan disebabkan DUIT dan KEPERLUAN. Jika hutan tidak ditebang, sukar untuk kita mendapat bekalan kayu untuk sektor pembinaan, pembuatan …

More

Azam Baru Ikan Pekasam

ShareSaya baru balik daripada Alor Setar. Ada kawan saya pesan supaya jangan lupa membeli ikan pekasam di Pekan Rabu. Memang banyak ikan pekasam di sana dan kata orang, lagi lama ikan pekasam direndam, lebih sedap! Saya kurang makan ikan pekasam, jadi saya tidak membelinya. Menu tambahan orang melayu ialah ikan pekasam, budu, belacan, cencalok dibuat …

More