• Bayan,  Dakwah,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah,  Sunnah

    ADAKAH TAHLIL ITU BAIK?

    1. Walaupun mengatakan bahawa Tahlil itu adalah perkara yang Rasulullah tidak lakukan, namun saya fikir program itu adalah baik. 2. Kerana dalam Tahlil itu ada doa dan bacaan Al-Quran. Namun, saya setuju AGAR tidak melakukan amalan tahlil ini mengikut hari-hari tertentu. Baca doa dan Quran bila-bila masa pun boleh. Amalan ini tidak pernah dikatakan oleh Nabi, tetapi berdoa dan membaca Al-Quran adalah sunnahnya. 3. Melawan Bidaah itu ada baiknya, tetapi bagi saya yang melihat perkembangan ini, ianya LEBIH BANYAK merosakkan masyarakat jika terlalu mendesak untuk MENIDAKKANNYA. Share

  • Aktiviti,  Dakwah,  KEMBARA,  Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah

    SUKARELAWAN BUKAN LAGAK JUTAWAN

    “Saya tak puas hati dengan misi kita”, kata seorang peserta secara tiba-tiba. Peserta yang lain tersentak. “Saya rasa seperti dipergunakan urusetia!”, beliau menambah lagi. Masing-masing melihat sekeliling. Mengapa dipergunakan? Urusetia mendapatkan penjelasan ; “Apa yang kamu tidak puas hati?”. “Mengapa pula kami kena bersihkan surau? Mengapa perlu membantu membersihkan rumah orang? Bukankah mereka ada keluarga sendiri? Orang kampung ramai-ramai buat apa?” “Kita tidur pun di asrama, sudahlah tak selesa. Kena kemas asrama kami pulak tu! Makanan pun lambat siap. Memang terasa macam dipergunakan”. Saya hanya diam apabila mendengar keluhan itu. Mungkin dia tidak faham, mungkin dia ingat misi kesukarelawan macam makan angin dan melancong. Sepanjang perjalanan ke lokasi operasi kami,…

  • Perspektif,  Rencah,  Tinta ADMIN

    Pendatang Asing Ambil Alih Malaysia?

    Sebelum stesen bas Klang Sentral di Meru beroperasi, stesen bas ekspres terdekat terletak di Bandar Klang. Selalunya saya akan mengambil bas ke Klang dari Pulau Pinang untuk pulang ke kampung halaman, Kuala Selangor. Daripada stesen bas Klang, saya perlu menaiki bas lompat-lompat bernama Park May atau City Liner untuk sampai ke rumah. Kalau tak silap saya ketika itu tahun 2007 atau 2008. Saya dapat merasakan bahawa saya sedang berada di LUAR NEGARA. Hanya seorang dua sahaja rakyat Malaysia di dalam bas City Liner berkenaan. Yang lainnya PENDATANG ASING memenuhi bas tersebut. Seperti ORANG ASING. Tiada bahasa Melayu yang kedengaran, semuanya bahasa Bangla yang saya tidak fahami. Sebelum menaiki bas, adakalanya…

  • Kisah Teladan,  Perspektif,  Rencah

    Penerangan Musafir Di Tempat Orang

    Sahabat saya salah seorang bekas pelajar di Yaman. Katanya, duduk di negara Yaman tidak terasa perlukan duit sangat, tapi bila pulang ke tanah air, banyak guna duit. Kenapa? Saya jawab; Bila kita di luar negara, kita ni MACAM Mat Indon, Mat Bangla yang ramai dekat Malaysia ni. Jarang pulak dengar Mat Bangla buat demo sebab tertekan pasal kos sara hidup, padahal gaji mereka lebih sedikit daripada gaji minimum Malaysia. Orang Asing ni kurang komitmen, tak bayar duit kereta, duduk kongsi-kongsi, guna kenderaan awam. HANYA fikir kerja, kerja, kerja. Hal keluarga kurang fikir. Asalkan dapat makan, kira ok. Kalau duduk negara sendiri, kita ada banyak komitmen. Keluarga ada di sini, kenderaan…

  • Perspektif,  Rencah

    BERDENTAM DENTUM!

    Semasa saya kecil, biasa terjadi Black-Out apabila hujan lebat. Ketika itu saya menetap di rumah nenek sebelum melangkah ke alam persekolahan. Waktu gelap itu, kami terangi dengan cahaya lilin yang dibeli di kedai Atan seberang jalan. Banyaklah cerita hantu yang keluar dari mulut makcik-makcik saya. Seram wooo.. Ditambah pula dengan main bayang-bayang dekat dinding. Buatlah bentuk apa-apa pun asal dapat menghibur hati dalam kegelapan. Biasalah ketika hujan lebat, ada sahaja atap yang bocor atau tercabut ditiup ribut. Semasa itu, orang-orang kampung semuanya keluar duit sendiri beli atap untuk diganti baru. Kata mereka ; “Ini rumah kita, kitalah yang bertanggungjawab membetulkannya”. Mereka kata begitu walaupun mereka tidaklah terlalu senang. Kini, orang…

  • KEMBARA,  Perspektif,  Rencah

    Coret-Coret Coklat Di Langkawi

    Saya beratur menunggu giliran untuk membayar coklat-coklat yang dipilih. Sampai sahaja giliran saya di kaunter, saya ditanya oleh juruwang; “Nak beli coklat Cadbury ni encik? Beli satu percuma satu”. Saya melihat pek coklat tersebut. Satu set ada DUA keping Coklat Cadbury. Jika dibeli satu set maka kita akan dapat percuma satu set lagi. Keseluruhannya kita boleh dapat 4 keping coklat Cadbury dengan harga hanya RM13! “Kenapa tak letak di rak? Coklat Cadbury ni dengan sana sama ke?”, saya bertanya kepada Juruwang. “Tak. Yang di rak sana Cadbury yang diimport, yang ini keluaran Malaysia”, katanya sambil menunjukkan coklat yang diletakkan di kaunter bayaran. “Coklat keluaran Malaysia dah kurang orang beli, mungkin…

  • Bicara Siasah,  Perspektif

    Analogi Ibu Bapa & Sultan

    Dulu-dulu, mak bapak yang carikan suami untuk anak dara dia. Anak dara tu ikut saja. Kalau mak ayah dah suka, ku turutkan saja katanya. ————————- Sekarang, anak dara dah banyak diberi peluang untuk pilih kekasih hati sendiri untuk dijadikan suami. Kalau mak ayah BERKENAN, lebih senang. Kahwin pun direstui, suami pilihan sendiri. Kalau mak ayah TAK BERKENAN, carilah calon suami yang lain. Atau lari pergi Danok kahwin lari dengan perkahwinan TAK DIRESTUI. ————————- Dulu-dulu, Sultan lantik Bendahara dan Syahbandar ikut kehendak baginda sendiri. Rakyat akur sahaja apa yang Bendahara laksanakan, sebab rakyat tak ada hak nak pilih Bendahara sendiri. ————————- Sekarang, rakyat dah diberi hak memilih Wakil Rakyat mereka sendiri…

  • Bicara Siasah,  Perspektif,  Rencah

    Teringin Nak Jadi Mahasiswa Kembali

    Bila tengok Mahasiswa pergi buat piket, buat demonstrasi. Saya teringin nak jadi Mahasiswa kembali. Nak terangkan dekat diorang, dunia ni bukan seperti yang kamu sangkakan. Semasa jadi student, kita akan rasa semua yang kita suarakan nampak intelek. Suara Mahasiswa dianggap suara keramat dan terpelajar. Tapi mereka tidak tahu di dunia sebenar. Sehebat mana pun kita di universiti, kita kena bersaing dengan semua golongan dalam masyarakat apabila menempuh alam sebenar selepas universiti. Tidak hairanlah orang panggil kamu BODOH walaupun kamu seorang terpelajar. Kerana manusia biasa risau dengan 2 perkara iaitu KELAPARAN & KETAKUTAN. Fikirkan kenapa.. Jamal Rafaie 11 September 2014 Kuala Selangor Share