Teringin Nak Jadi Mahasiswa Kembali

Bila tengok Mahasiswa pergi buat piket, buat demonstrasi. Saya teringin nak jadi Mahasiswa kembali.

Nak terangkan dekat diorang, dunia ni bukan seperti yang kamu sangkakan.

Semasa jadi student, kita akan rasa semua yang kita suarakan nampak intelek. Suara Mahasiswa dianggap suara keramat dan terpelajar.

Tapi mereka tidak tahu di dunia sebenar. Sehebat mana pun kita di universiti, kita kena bersaing dengan semua golongan dalam masyarakat apabila menempuh alam sebenar selepas universiti.

Tidak hairanlah orang panggil kamu BODOH walaupun kamu seorang terpelajar.

Kerana manusia biasa risau dengan 2 perkara iaitu KELAPARAN & KETAKUTAN.

Fikirkan kenapa..

Jamal Rafaie
11 September 2014
Kuala Selangor

Jadi Hero Tidak Diundang

Ada Orang Bandar, datang ke satu kampung. Tiba-tiba terhidu bau lembu yang baginya kurang menyenangkan.

Beliau memerhati di sekeliling dan mendapati ada kandang lembu di belakang sebuah rumah penduduk kampung.

“Mengapa pemilik kandang lembu tu tak buat kandang jauh-jauh? Bukan ke bau lembu ni mengganggu penduduk-penduduk DI SINI?”, katanya ibarat pemimpin sebuah parti politik pembangkang. Hidup YB!

Saya tersenyum sahaja. Dia tidak tahu, semua lembu-lembu itu dimiliki oleh penduduk-penduduk di situ. Sudah bertahun lama mereka hidup begitu, tidak pernah pula mendengar aduan bau lembu mengganggu kehidupan mereka.

Tiba-tiba, orang luar pula yang sibuk-sibuk nak jadi hero. Yang sebenarnya ORANG LUAR itu tadi bercakap atas kapasiti ‘hidung’nya sahaja, bukan sebab rakyat pun.

——————————–
Ada seorang Orang Kampung update status FB, katanya arahan penggunaan HANYA lorong TnG & Smart Tag di Tol Sungai Rasau MENYUSAHKAN RAKYAT & MEMENUHKAN POKET KAPITALIS.

Saya geleng lagi. Orang Kampung sekali sekala je masuk bandar lalu tol, tiba-tiba nak komen banyak pula.

Kenapa orang lain boleh sahaja ikut arahan dan perkara itu sudah diberitahu awal, apa yang peliknya?

Bayaran tol ikut Tunai dengan TnG tak ada beza pun, sama sahaja tarifnya. Apa yang KAPITALIS nya?

Ternyata, kita banyak bercakap atas kepentingan diri sendiri.

——————————–
Kita ni kalau nak hidup senang, jangan suka berbantah-bantah.

Jamal Rafaie
15 September 2014
Kuala Selangor

Dalam Ibadah Ada Adatnya

DALAM IBADAT ADA ADATNYA? HA?

————————

Nabi suruh kita MAKAN sebelum pergi sembahyang raya.

Orang Islam di India makan capati, orang Islam di Arab makan tamar, kita di Malaysia makan ketupat & rendang.

Ibadatnya MAKAN, bukan apa yang dimakannya.

————————

Nabi suruh kita pakai PAKAIAN TERBAIK di hari raya tanda meraikan kemenangan Syawal.

Orang Islam di Arab pakai Jubah, orang Islam di India pakai kurta, kita di Malaysia pakailah Baju Melayu siap bersampin.

Ibadatnya PAKAIAN TERBAIK, bukan apa yang dipakainya.

————————

Nabi suruh MULIAKAN TETAMU.

Di Arab sembelih kambing seekor untuk jamu tetamu makan. Di Malaysia bolehlah sembelih ayam sebab tak semua tetamu makan kambing.

Ibadatnya MULIAKAN TETAMU, bukan apa yang dijamu kepada tetamu.

————————

Nabi suruh TUTUP AURAT.

Di Arab pakai jubah, di Malaysia ada Baju Kurung.

Ibadatnya TUTUP AURAT, bukan jenis pakaian.

————————

Hadirnya Islam BUKAN untuk menghapus budaya sesuatu bangsa, tetapi membawa cara hidup yang meng-Esakan Allah.

Islam agama yang universal, bukan hanya untuk bangsa Arab. Arab jahiliyah dengan Arab bertaqwa, tetap pakai jubah sampai sekarang.

Yang masalah sekarang, semua orang nak jadi Arab. Apa yang Arab tak buat semua dikira salah tanpa merujuk kepada sosio budaya masyarakat setempat. Mengapa nak hapus budaya Melayu?

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 16 Julai 2014.

100 Ringgit Untuk Siapa?

Ini kisah tahun 70-an dulu. Ada seorang tua yang warak di Kuang Selangor yang sangat rajin membantu orang ramai. Satu hari, apabila selesai membantu sebuah keluarga, beliau menerima duit upah daripada tuan rumah ; “Tuan.. Nah saya bagi 20 Ringgit, buat tambang bas untuk pulang ke rumah”.

Orang Tua itu pun pulang dengan menaiki bas untuk pulang ke rumah. Tiba sahaja di destinasi, Orang Tua itu memberikan 20 ringgit kepada konduktor bas.

“Pakcik.. Tambang bas 20 sen sahaja pakcik. 20 ringgit ni banyak sangat. 20 sen pakcik bukan 20 ringgit”, kata konduktor bas.

“Aku diberi wang ini oleh seseorang untuk tambang bas. Dia bagi aku 20 ringgit, aku kena bagi 20 ringgit untuk tambang bas”, jawab Orang Tua itu.

Konduktor bas menerima duit itu dan Orang Tua tersebut berlalu pergi.

Jika kita diberi RM20 untuk tambang bas, duit baki tambang bas itu ke mana kita halakan?

——————————————–
Orang-orang dulu tak belajar tinggi. Tapi sifat dan kemurnian hatinya cukup tinggi. Amanah jangan cerita, kerana itulah hidupnya berkat.

Cuba kita fikirkan bagaimana orang dulu yang mempunyai ramai anak dapat menyekolahkan anak-anak mereka? Sedangkan zaman 60-an dulu yuran sekolah perlu dibayar setiap bulan, buku teks perlu dibeli. Tidak seperti sekarang, yuran sekolah sudah percuma dan buku teks semua diberi oleh kerajaan. Apa pekerjaan orang-orang tua kita dahulu? Dan mengapa orang sekarang ramai yang tak cukup duit?

Tidak ada pula ketika itu ada pinjaman pendidikan. Tidak pula orang dulu-dulu ini beratur berjumpa dengan Wakil Rakyat untuk memohon bantuan persekolahan apabila tiba musim persekolahan.

Apabila anak masuk Universiti mereka sedaya upaya menggadaikan harta mereka termasuk tanah pusaka demi memberi pendidikan kepada anak-anak. Kerana mereka tahu, itu darah daging mereka, mereka bertanggungjawab menanggungnya.

Saya pernah bertemu dengan seorang yang memohon bantuan bagi menyekolahkan anaknya. Katanya, tak cukup duit untuk beli baju sekolah anak, duit gajinya tak cukup, hujung tahun, poket bocor. Saya berasa kasihan.

Tetapi apabila diselidiki latar belakangnya, orangnya boros, selalu sahaja tukar sport rim kereta, beli telefon yang mahal-mahal. Senang cerita, duit yang ada banyak dibelanjakan kepada perkara KEMAHUAN dan bukannya berbelanja kepada perkara KEPERLUAN.

——————————————–
Saya hadir ke program penyerahan Bantuan Awal Persekolahan (RM100) daripada Kerajaan Malaysia.

Belum pun duit RM100 itu diterima, ada ibu bapa di belakang saya sibuk mengira. “Anak aku ada 3 orang, aku dapat RM300, teringin pula nak handbag baru”.

Baru ku tahu! Duit yang diamanahkan oleh Kerajaan Malaysia untuk keperluan persekolahan anak-anak digunakan untuk keperluan diri sendiri?

RM100 yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia itu adalah satu amanah untuk diuruskan oleh ibu bapa buat anak-anak mereka. Tetapi apabila duit itu digunakan untuk kegunaan diri sendiri?

Siapa yang Zalim?

————————————–
Sering sahaja kita mendengar orang merungut “itu tidak cukup, yang ini kurang sana sini”. Tetapi apabila diberi bantuan untuk menampung kekurangan itu, dizalimi pemberian itu.

Usah bicara tentang Keadilan, jika diri tidak mampu adil kepada diri sendiri.

Ingatlah.. Ini bicara Keadilan. ADIL itu “Meletakkan Sesuatu Pada Tempatnya”.

Budak Melayu Pergi Kuil

perpaduan

Saya dah beberapa kali menghadiri makan malam yang dianjurkan organisasi Cina. Setiap kali makan malam tersebut, kami (tetamu Melayu) diberikan satu meja khas yang dijamu dengan KFC.

Mereka juga tahu budaya dan tuntutan agama orang-orang Melayu (makanan) yang dikhuatiri tidak halal buat orang Islam. Maka mereka menghormati kerana tahu tentang halal haram makanan dalam Islam.

Kerana itulah kita perlu meraikan (hormat) rakan-rakan kita dari bangsa dan agama yang berlainan kerana dengan mengetahui budaya masing-masing, kita boleh berhati-hati untuk tidak mengguris hati dan hidup dalam keadaan harmoni.

BUDAK MELAYU TIDUR DI KUIL

Zaman dulu-dulu budak Melayu pergi ke Kuil dan membantu rakan-rakan India memasang khemah untuk program jamuan makan. Perayaan Thaipusam sangat dinanti-nanti oleh mereka. Inilah yang diceritakan kepada saya oleh ‘orang lama’ di tempat saya.

Bukannya budak-budak Melayu ini turut sama sembahyang menyembah dewa agama Hindu tetapi ada perkara lain yang ditunggu-tunggu. Zaman itu zaman tidak banyak hiburan, televisyen di rumah pun tak ramai yang ada. Memandangkan hanya pada musim perayaan Thaipusam sahaja, pihak kuil akan memasang Wayang Pacak filem-filem Hindustan bagi menghiburkan pengunjung-pengunjung, orang-orang kampung tak kira bangsa turun beramai-ramai untuk menonton wayang!

Diceritakan juga pada setiap malam, 2 atau 3 filem dipasang sehingga subuh sehinggakan ramai orang termasuk budak Melayu membawa tikar untuk berbaring dan tidur di perkarangan kuil.

Mungkin bunyinya agak tidak sedap didengar, bagaimana penganut Islam boleh tidur di perkarangan kuil pulak kan? Namun itulah hakikatnya zaman dulu-dulu, perhubungan antara kaum begitu akrab dan hidup secara harmoni. Tidak pula budak-budak Melayu itu terpengaruh dan menukar agama kepada agama Hindu malah ada yang telah berjaya dalam kerjaya dan ada yang menjadi Ustaz!

Apabila tiba perayaan orang Islam pula, budak-budak India yang tinggal di ladang-ladang pula datang ke masjid membantu menaikkan khemah. Zaman itu zaman tak ada perkhidmatan sewaan kanopi, semuanya dibuat sendiri. Budak-budak India itu juga makan bersama-sama budak Melayu yang disediakan oleh pihak masjid selepas gotong-royong mendirikan khemah selesai.

Pernah tengok wayang Cina? Budak-budak Melayu dan India tadi apabila ada pertunjukan wayang Cina, merekalah yang memenuhkan ruang tontonan.

Hasilnya, ‘orang lama’ itu saling bersahabat sehingga sekarang. Pengalaman saya sendiri mengikut bapak ke warung-warung tepi jalan pasti ada rakan-rakan dari kaum India dan Cina bertemu sapa dengannya. Sempat pula mereka berbisik kepada saya ; “You punya appa dulu main bola sama Uncle. Tengok MGR (hero filem Tamil) pun sama-sama. Sampai sekarang masih kawan”. (Sambil menunjukkan jari kamcing).

————————————————-

Tidak tahu mengapa zaman sekarang hubungan antara kaum tidak semesra dulu. Sedangkan masing-masing boleh ke rumah ibadat agama lain tetapi agama sendiri tidak pula terasa tergugat.

Mungkin ada pihak Tangan Ghaib yang sengaja membakar api agar setiap kaum berasa tidak selesa/tercabar dan akhirnya keharmonian kaum di Malaysia mula goyang dan berpecah.

Apabila berpecah, jarum-jarum The Hidden Hand mula menusuk dan lihatlah akibatnya!

Wallahua’alam.

(Kisah ini diceritakan oleh orang-orang lama di Kuala Selangor yang tinggal di kampung atau ladang-ladang sekitar tahun 70-an & 80-an)

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 16 Februari 2014.

Kisah Nasi Lemak Chef Wan

Ada yang ‘simbah petrol’ apabila Chef Wan komen tentang Nasi Lemak dalam pesawat MAS yang dikatanya tak ada timun dan ikan bilis. Biarlah Chef Wan kata macam tu, dia kan Chef terkenal.

Kita ni yang jarang-jarang memasak ni kalau nak tumpang semangkuk tibai MAS memang tak patut la. Ada makan dalam pesawat sudah cukup bagus dah, tanpa timun dalam nasi lemak tidak mencacatkan pun. Yang penting nasinya bukan timunnya.

MAS sudah beberapa kali memenangi Anugerah Hospitaliti dan Krew Kabin terbaik. Dan saya fikir MAS adalah syarikat penerbangan Malaysia yang terbaik berbanding Air Asia, Malindo dan Firefly.

Kalau benar-benar nak tegur MAS (bab layanan kabin krew) untuk penambahbaikan itu tak apa. Tapi kalau sekadar memang nak tibai sebab nak jatuhkan reputasi MAS tidak patutlah. Tahun ini Tahun Melawat Malaysia 2014, kita kena tunjukkan contoh yang baik kepada orang luar/pelancong. Perkara remeh temeh tak perlu nak ‘simbah petrol’ kasi marak. Dan tak adanya pelancong mogok sebab nasi lemak tak ada timun.

Saya pun pernah naik penerbangan Emirates ke Durban. Saya pun tak tahu apa menu makanannya, saya pun tahu sama ada bahan makanan itu benar-benar lengkap mengikut menu asalnya. Saya tidak kisah, yang penting ada makan sepanjang 7-8 jam penerbangan.

Jelek dengan orang yang sengaja nak buat nama Malaysia nampak buruk. Sebab MAS adalah GLC, GLC milik kerajaan, burukkan kerajaan buruklah parti pemerintah, akhirnya nama Malaysia juga yang busuk disebabkan ada Raja Mandeliar dan Si Kitol moden.

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 11 Februari 2014.

Gua Hira’ : Majoriti Tidak Selalu Betul

Nabi bersembunyi daripada kemungkaran kaum Arab Quraisy di Gua Hira’. Ketika itu majoriti kaum Arab hidup dalam keadaan tidak bermoral. Nabi sedih dengan nasib yang menimpa kaumnya, dan Nabi tiada kuasa untuk bertindak bagi menghalang kemungkaran kaumnya kerana baginda keseorangan atau sokongan hanya minima. Bukan kerana takut.

Lantas, baginda mengasingkan diri daripada masyarakat.

Kerana itulah, majoriti tidak menunjukkan sesuatu perkara itu betul. Kerana itulah konsep demokrasi (suara majoriti) tidaklah sesempurna mana. Hari ini agama selalu sahaja dipermainkan. Semua tindakan mengikut kepartian. Orang agama sudah selalu berbicara soal perut (barang naik) daripada berbicara soal akidah.

Kerana apa? Kerana majoriti orang amat mementingkan sara hidup mereka daripada akidah, oleh sebab itu menjuarai soal sara hidup adalah tiket mendapat sokongan ramai. Jika soal tentang agama, itu dulu. Sekarang sudah jarang sekali.

Adakah ada lagi yang mengikut Nabi? Yang berpisah dari majoriti dan bermusabah diri? Menyusun strategik demi kepentingan ukhrawi?

Kerana itulah Allah menyuruh Nabi beristighfar dan bertasbih ketika ramai kaum Quraisy berbaiah kepadanya dalam peristiwa Pembukaan Kota Mekah, berbondong-bondong orang memeluk Islam. Bukan untuk bermegah-megah tetapi meratib kehebatan Yang Maha Berkuasa.

Hari ini kita menang, Booo sana, Boooo sini. Ejekan caci memaki. Tidak kiralah serban sebesar mana sekalipun. Jauh sungguh kita dengan cara Nabi Muhammad Sholallahu A’laihi Wasallam.

“Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah)”

“Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, “

“Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.”

Surah An-Nasr (1-3)

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 14 Januari 2014.

BIBLE SABAH SARAWAK?

1. Ramai yang mempersoalkan kenapa Bible Bahasa Melayu boleh digunakan di Sabah dan Sarawak, dan apa masalahnya jika digunakan di semenanjung Malaysia?

2. Saya tidak pasti sama ada Bible Bahasa Melayu itu benar-benar berbahasa Melayu ataupun ianya berbahasa Indonesia. Di Sabah dan Sarawak suku kaum Melayu tidak ramai. Antara yang ramai adalah kaum Iban dan dikatakan juga ada Bible ditulis dalam bahasa Iban.

3. Di Indonesia, orang Melayu (baca : rumpun Melayu) tidak semestinya beragama Islam. Apabila mengikut pengaruh budaya dan bahasa maka tidak hairanlah penggunaan nama Allah di kalangan orang Kristian di Indonesia ‘dibolehkan’ sehingga dapat ditulis di dalam kitab terjemahan Bible dalam bahasa Indonesia.

4. Orang Melayu di Malaysia bolehlah dikatakan 100% beragama Islam dan dilindungi oleh perlembangaan negara. Maka tiadalah kepentingan untuk ditulis Bible di dalam bahasa Melayu-Malaysia. Jadi, benarkah Bible bahasa Melayu diluluskan penggunaan di Sabah dan Sarawak itu benar-benar berbahasa Melayu-Malaysia?

5. Jika pun Kementerian Dalam Negeri meluluskan penerbitan Bible bahasa Melayu diedarkan di Sabah Sarawak, ianya dibuat atas dasar tidak memberi ancaman kepada umat Islam. Seperti mana yang kita tahu Sabah dan Sarawak terdapat ramai suku kaum yang tinggal di pedalaman berkemungkinan besar tidak mempunyai agama atau pagan. Penyebaran agama Kristian di kawasan tersebut tidak menjadi ancaman kepada penganut agama Islam.

6. Dalam undang-undang negara kita membenarkan agama SELAIN Islam dipraktikkan tetapi tidak boleh disebarkan kepada penganut agama Islam. Islam diberi kedudukan yang tinggi dalam negara Malaysia sebagai agama rasmi. Oleh itu, usaha untuk cubaan menyebarkan agama lain kepada penganut Islam adalah bersalahan dengan undang-undang dan boleh dibantah.

7. Orang Islam (Melayu) sepatutnya boleh mempersoalkan The Herald tentang niat menggunakan kalimah Allah merujuk kepada Jesus dalam terjemahan Bible bahasa Melayu. Orang Melayu menyebut Allah kerana orang Melayu-Malaysia beragama Islam. Namun, ada perkataan lain dalam bahasa Melayu yang boleh digunakan bagi menterjemahkan Jesus iaitu perkataan TUHAN. Mengapa tidak guna perkataan TUHAN dan mengapa bersungguh-sungguh mahu menggunakan kalimah ALLAH?

8. Sungguhpun nama Allah ditulis dalam Bible bahasa Melayu, ianya tidak akan mengiktiraf Kristian sebagai agama yang diredhai oleh ALLAH YANG MAHA ESA. Dan satu perkara yang perlu kita insafi, ini adalah agenda untuk menyebarkan Kristian di kalangan orang Islam secara halus dan bukannya menunjukkan bahawa Kristian sudah mula mendapat Hidayah.

9. Agama Kristian tidak terjejas pun jika tidak menggunakan kalimah Allah. Dan jika penyebaran agama Kristian sudah sampai ke tahap ‘menyantuni’ orang-orang Islam di Sabah dan Sarawak, enakmen atau kebenaran penggunaan bible di sana perlu dikaji semula. Undang-undang boleh digubal mengikut keadaan semasa dan tidaklah selama-lamanya. Meskipun KDN memberi kebenaran di Sabah dan Sarawak, ia perlu dikaji semula.

10. Bagi mengelakkan daripada berlakunya salah faham di antara agama di Malaysia, pihak gereja perlu melupakan penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu mereka. Isu ini isu sensitif dan tiada ruginya jika Kristian tidak menggunakan kalimah Allah. Atau mungkin ada HAL YANG TERSIRAT di sebaliknya sehingga beria-ia benar dalam isu ini.

11. BAGI KAMU AGAMA KAMU, BAGI KAMI AGAMA KAMI.

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 14 Januari 2014.