Penerangan Musafir Di Tempat Orang

Sahabat saya salah seorang bekas pelajar di Yaman.

Katanya, duduk di negara Yaman tidak terasa perlukan duit sangat, tapi bila pulang ke tanah air, banyak guna duit. Kenapa?

Saya jawab; Bila kita di luar negara, kita ni MACAM Mat Indon, Mat Bangla yang ramai dekat Malaysia ni.

Jarang pulak dengar Mat Bangla buat demo sebab tertekan pasal kos sara hidup, padahal gaji mereka lebih sedikit daripada gaji minimum Malaysia.

Orang Asing ni kurang komitmen, tak bayar duit kereta, duduk kongsi-kongsi, guna kenderaan awam. HANYA fikir kerja, kerja, kerja. Hal keluarga kurang fikir. Asalkan dapat makan, kira ok.

Kalau duduk negara sendiri, kita ada banyak komitmen. Keluarga ada di sini, kenderaan hak milik sendiri, rumah sendiri. Sebab ini RUMAH kita, bukan tumpangan seperti duduk di negara orang.

Duduk di negara orang bagi pelajar, hanya belajar. Bukan untuk BERUMAHTANGGA di sana.

Beliau setuju.

BERDENTAM DENTUM!

Semasa saya kecil, biasa terjadi Black-Out apabila hujan lebat. Ketika itu saya menetap di rumah nenek sebelum melangkah ke alam persekolahan.

Waktu gelap itu, kami terangi dengan cahaya lilin yang dibeli di kedai Atan seberang jalan. Banyaklah cerita hantu yang keluar dari mulut makcik-makcik saya. Seram wooo..

Ditambah pula dengan main bayang-bayang dekat dinding. Buatlah bentuk apa-apa pun asal dapat menghibur hati dalam kegelapan.

Biasalah ketika hujan lebat, ada sahaja atap yang bocor atau tercabut ditiup ribut. Semasa itu, orang-orang kampung semuanya keluar duit sendiri beli atap untuk diganti baru. Kata mereka ; “Ini rumah kita, kitalah yang bertanggungjawab membetulkannya”. Mereka kata begitu walaupun mereka tidaklah terlalu senang.

Kini, orang yang senang atau susah pun dah pandai demand. Atap bocor sikit pergi cari YB. Sudahlah diberi atap yang baru, diminta pula dipasangkan lagi. Tukang Rumah tak mahu dicari, terima kasih pun hanya di bibir. Siap kata ; “kalau korang tak bantu, parti lain boleh bantu aku, apa aku kisah sekarang kan?”.

Itulah masyarakat kita, terlalu dimanja sebegitu rupa.

Apabila AKAR UMBI dah minta itu ini, inilah sebabnya amalan DEMAND membiak berumbi. Kerana undi, terpaksa dituruti. Apa boleh buat kan?

Ini kisah di kala hujan ribut. Sewaktu ribut membadai kita takut, tapi bila dah habis ribut LAGI KITA TAKUT!!

Sebab orang kita dah ramai berhati KAPITALIS.

————-
Jamal Rafaie
27 September 2014
Kuala Selangor

Coret-Coret Coklat Di Langkawi

Saya beratur menunggu giliran untuk membayar coklat-coklat yang dipilih. Sampai sahaja giliran saya di kaunter, saya ditanya oleh juruwang; “Nak beli coklat Cadbury ni encik? Beli satu percuma satu”.

Saya melihat pek coklat tersebut. Satu set ada DUA keping Coklat Cadbury. Jika dibeli satu set maka kita akan dapat percuma satu set lagi. Keseluruhannya kita boleh dapat 4 keping coklat Cadbury dengan harga hanya RM13!

“Kenapa tak letak di rak? Coklat Cadbury ni dengan sana sama ke?”, saya bertanya kepada Juruwang.

“Tak. Yang di rak sana Cadbury yang diimport, yang ini keluaran Malaysia”, katanya sambil menunjukkan coklat yang diletakkan di kaunter bayaran.

“Coklat keluaran Malaysia dah kurang orang beli, mungkin sebab kes DNA Babi tempoh hari. Tapi Cadbury luar negara sales-nya bagus”, katanya lagi.

Saya lantas mengambil coklat keluaran Malaysia itu dan memulangkan kembali “coklat keluaran Luar Negara” di rak walaupun jenamanya sama.

Saya bukan jenis was-was untuk memakan sesuatu makanan yang saya rasakan ianya adalah HALAL. Kerana itulah, saya yakin untuk mengambil coklat keluaran negara sendiri.

PERSEPSI MENGUASAI PEMIKIRAN

Coklat Cadbury Malaysia terpalit dengan tuduhan mengandungi DNA Babi apabila satu notis dikeluarkan oleh sebuah pihak. Jualan Cadbury Malaysia merudum teruk. Dan akhirnya pihak JAKIM telah mengesahkan bahawa coklat Cadbury itu sebenarnya tidak mengandungi DNA haiwan haram berkenaan.

Tetapi segelintir rakyat Malaysia terus menerus menghukum berdasarkan persepsi dan bukannya berdasarkan fakta. “Sedap Di Luar, Babi Di Dalam” (Maaf cakap)

Saya terfikir, KALAU KITA TAK YAKIN DENGAN PRODUK KELUARAN NEGARA SENDIRI, MENGAPA PULA KITA YAKIN DENGAN PRODUK MAKANAN YANG DIKELUARKAN OLEH NEGARA LUAR YANG TIDAK DIJAMIN PEMANTAUANNYA?

Saya melihat negara asal coklat-coklat import tersebut berasal daripada Korea (Pepero), Daim (Sweden), Hershey (USA), Mars (Netherlands), tidak pula dipertikai status kehalalannya dan berasal daripada negara Bukan Islam. Coklat keluaran Malaysia, boikot pula!

Fikir-fikirkan.

————-
Jamal Rafaie
25 September 2014
Kuala Selangor

Analogi Ibu Bapa & Sultan

Dulu-dulu, mak bapak yang carikan suami untuk anak dara dia.

Anak dara tu ikut saja. Kalau mak ayah dah suka, ku turutkan saja katanya.

————————-
Sekarang, anak dara dah banyak diberi peluang untuk pilih kekasih hati sendiri untuk dijadikan suami.

Kalau mak ayah BERKENAN, lebih senang. Kahwin pun direstui, suami pilihan sendiri.

Kalau mak ayah TAK BERKENAN, carilah calon suami yang lain. Atau lari pergi Danok kahwin lari dengan perkahwinan TAK DIRESTUI.

————————-
Dulu-dulu, Sultan lantik Bendahara dan Syahbandar ikut kehendak baginda sendiri.

Rakyat akur sahaja apa yang Bendahara laksanakan, sebab rakyat tak ada hak nak pilih Bendahara sendiri.

————————-
Sekarang, rakyat dah diberi hak memilih Wakil Rakyat mereka sendiri mengikut kawasan.

Dan kalau Sultan PERKENAN calon Menteri Besar, lebih mudah. Kalau Sultan tak berkenan, carilah calon lain.

Itu untunglah rakyat boleh mengundi pilih Wakil Rakyat sendiri. Dulu tak boleh tau.

Itupun masih kata Demokrasi Dah Mati.

————————-
Faham tak maksud saya pasal analogi Mak Ayah dengan Sultan?

Jamal Rafaie
11 September 2014
Kuala Selangor

Teringin Nak Jadi Mahasiswa Kembali

Bila tengok Mahasiswa pergi buat piket, buat demonstrasi. Saya teringin nak jadi Mahasiswa kembali.

Nak terangkan dekat diorang, dunia ni bukan seperti yang kamu sangkakan.

Semasa jadi student, kita akan rasa semua yang kita suarakan nampak intelek. Suara Mahasiswa dianggap suara keramat dan terpelajar.

Tapi mereka tidak tahu di dunia sebenar. Sehebat mana pun kita di universiti, kita kena bersaing dengan semua golongan dalam masyarakat apabila menempuh alam sebenar selepas universiti.

Tidak hairanlah orang panggil kamu BODOH walaupun kamu seorang terpelajar.

Kerana manusia biasa risau dengan 2 perkara iaitu KELAPARAN & KETAKUTAN.

Fikirkan kenapa..

Jamal Rafaie
11 September 2014
Kuala Selangor

Jadi Hero Tidak Diundang

Ada Orang Bandar, datang ke satu kampung. Tiba-tiba terhidu bau lembu yang baginya kurang menyenangkan.

Beliau memerhati di sekeliling dan mendapati ada kandang lembu di belakang sebuah rumah penduduk kampung.

“Mengapa pemilik kandang lembu tu tak buat kandang jauh-jauh? Bukan ke bau lembu ni mengganggu penduduk-penduduk DI SINI?”, katanya ibarat pemimpin sebuah parti politik pembangkang. Hidup YB!

Saya tersenyum sahaja. Dia tidak tahu, semua lembu-lembu itu dimiliki oleh penduduk-penduduk di situ. Sudah bertahun lama mereka hidup begitu, tidak pernah pula mendengar aduan bau lembu mengganggu kehidupan mereka.

Tiba-tiba, orang luar pula yang sibuk-sibuk nak jadi hero. Yang sebenarnya ORANG LUAR itu tadi bercakap atas kapasiti ‘hidung’nya sahaja, bukan sebab rakyat pun.

——————————–
Ada seorang Orang Kampung update status FB, katanya arahan penggunaan HANYA lorong TnG & Smart Tag di Tol Sungai Rasau MENYUSAHKAN RAKYAT & MEMENUHKAN POKET KAPITALIS.

Saya geleng lagi. Orang Kampung sekali sekala je masuk bandar lalu tol, tiba-tiba nak komen banyak pula.

Kenapa orang lain boleh sahaja ikut arahan dan perkara itu sudah diberitahu awal, apa yang peliknya?

Bayaran tol ikut Tunai dengan TnG tak ada beza pun, sama sahaja tarifnya. Apa yang KAPITALIS nya?

Ternyata, kita banyak bercakap atas kepentingan diri sendiri.

——————————–
Kita ni kalau nak hidup senang, jangan suka berbantah-bantah.

Jamal Rafaie
15 September 2014
Kuala Selangor

Dalam Ibadah Ada Adatnya

DALAM IBADAT ADA ADATNYA? HA?

————————

Nabi suruh kita MAKAN sebelum pergi sembahyang raya.

Orang Islam di India makan capati, orang Islam di Arab makan tamar, kita di Malaysia makan ketupat & rendang.

Ibadatnya MAKAN, bukan apa yang dimakannya.

————————

Nabi suruh kita pakai PAKAIAN TERBAIK di hari raya tanda meraikan kemenangan Syawal.

Orang Islam di Arab pakai Jubah, orang Islam di India pakai kurta, kita di Malaysia pakailah Baju Melayu siap bersampin.

Ibadatnya PAKAIAN TERBAIK, bukan apa yang dipakainya.

————————

Nabi suruh MULIAKAN TETAMU.

Di Arab sembelih kambing seekor untuk jamu tetamu makan. Di Malaysia bolehlah sembelih ayam sebab tak semua tetamu makan kambing.

Ibadatnya MULIAKAN TETAMU, bukan apa yang dijamu kepada tetamu.

————————

Nabi suruh TUTUP AURAT.

Di Arab pakai jubah, di Malaysia ada Baju Kurung.

Ibadatnya TUTUP AURAT, bukan jenis pakaian.

————————

Hadirnya Islam BUKAN untuk menghapus budaya sesuatu bangsa, tetapi membawa cara hidup yang meng-Esakan Allah.

Islam agama yang universal, bukan hanya untuk bangsa Arab. Arab jahiliyah dengan Arab bertaqwa, tetap pakai jubah sampai sekarang.

Yang masalah sekarang, semua orang nak jadi Arab. Apa yang Arab tak buat semua dikira salah tanpa merujuk kepada sosio budaya masyarakat setempat. Mengapa nak hapus budaya Melayu?

Jamalie_Jam @ jamalrafaie.com
45700 Bukit Rotan, 16 Julai 2014.

100 Ringgit Untuk Siapa?

Ini kisah tahun 70-an dulu. Ada seorang tua yang warak di Kuang Selangor yang sangat rajin membantu orang ramai. Satu hari, apabila selesai membantu sebuah keluarga, beliau menerima duit upah daripada tuan rumah ; “Tuan.. Nah saya bagi 20 Ringgit, buat tambang bas untuk pulang ke rumah”.

Orang Tua itu pun pulang dengan menaiki bas untuk pulang ke rumah. Tiba sahaja di destinasi, Orang Tua itu memberikan 20 ringgit kepada konduktor bas.

“Pakcik.. Tambang bas 20 sen sahaja pakcik. 20 ringgit ni banyak sangat. 20 sen pakcik bukan 20 ringgit”, kata konduktor bas.

“Aku diberi wang ini oleh seseorang untuk tambang bas. Dia bagi aku 20 ringgit, aku kena bagi 20 ringgit untuk tambang bas”, jawab Orang Tua itu.

Konduktor bas menerima duit itu dan Orang Tua tersebut berlalu pergi.

Jika kita diberi RM20 untuk tambang bas, duit baki tambang bas itu ke mana kita halakan?

——————————————–
Orang-orang dulu tak belajar tinggi. Tapi sifat dan kemurnian hatinya cukup tinggi. Amanah jangan cerita, kerana itulah hidupnya berkat.

Cuba kita fikirkan bagaimana orang dulu yang mempunyai ramai anak dapat menyekolahkan anak-anak mereka? Sedangkan zaman 60-an dulu yuran sekolah perlu dibayar setiap bulan, buku teks perlu dibeli. Tidak seperti sekarang, yuran sekolah sudah percuma dan buku teks semua diberi oleh kerajaan. Apa pekerjaan orang-orang tua kita dahulu? Dan mengapa orang sekarang ramai yang tak cukup duit?

Tidak ada pula ketika itu ada pinjaman pendidikan. Tidak pula orang dulu-dulu ini beratur berjumpa dengan Wakil Rakyat untuk memohon bantuan persekolahan apabila tiba musim persekolahan.

Apabila anak masuk Universiti mereka sedaya upaya menggadaikan harta mereka termasuk tanah pusaka demi memberi pendidikan kepada anak-anak. Kerana mereka tahu, itu darah daging mereka, mereka bertanggungjawab menanggungnya.

Saya pernah bertemu dengan seorang yang memohon bantuan bagi menyekolahkan anaknya. Katanya, tak cukup duit untuk beli baju sekolah anak, duit gajinya tak cukup, hujung tahun, poket bocor. Saya berasa kasihan.

Tetapi apabila diselidiki latar belakangnya, orangnya boros, selalu sahaja tukar sport rim kereta, beli telefon yang mahal-mahal. Senang cerita, duit yang ada banyak dibelanjakan kepada perkara KEMAHUAN dan bukannya berbelanja kepada perkara KEPERLUAN.

——————————————–
Saya hadir ke program penyerahan Bantuan Awal Persekolahan (RM100) daripada Kerajaan Malaysia.

Belum pun duit RM100 itu diterima, ada ibu bapa di belakang saya sibuk mengira. “Anak aku ada 3 orang, aku dapat RM300, teringin pula nak handbag baru”.

Baru ku tahu! Duit yang diamanahkan oleh Kerajaan Malaysia untuk keperluan persekolahan anak-anak digunakan untuk keperluan diri sendiri?

RM100 yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia itu adalah satu amanah untuk diuruskan oleh ibu bapa buat anak-anak mereka. Tetapi apabila duit itu digunakan untuk kegunaan diri sendiri?

Siapa yang Zalim?

————————————–
Sering sahaja kita mendengar orang merungut “itu tidak cukup, yang ini kurang sana sini”. Tetapi apabila diberi bantuan untuk menampung kekurangan itu, dizalimi pemberian itu.

Usah bicara tentang Keadilan, jika diri tidak mampu adil kepada diri sendiri.

Ingatlah.. Ini bicara Keadilan. ADIL itu “Meletakkan Sesuatu Pada Tempatnya”.